S príchodom nových technológií vždy príde na tému aj otázka ich správneho ovládania. Obdobne je to tiež pri najnovších systémoch vo vozidlách, špeciálne ich autonómnych častí. Zvládneme sa prispôsobiť najnovším trendom v asistenčných systémoch a zvládneme ich správne používať? Myslím tým ich využívanie podľa schváleného návodu a na schválených komunikáciách.

Už niekoľko rokov je súčasťou brzdných systémov takzvaný brzdný asistent (BAS), ktorý zvýši brzdný účinok pri panickom brzdení. Podľa štúdií totiž veľa vodičov v kritických situáciách nestláčalo správne brzdový pedál a jeho silnejším stlačením pritom mohli predísť nehodám alebo malým „ťukancom“.

S príchodom systému ABS sa vodiči museli odnaučiť brzdiť prerušovane na klzkom povrchu.

Najnovšie asistenčné systémy však dokážu ešte viac. Vedia automaticky brzdiť (AEB) a zastaviť vozidlo včas pred prekážkou alebo zásadne zmierniť rýchlosť nárazu. Spolu s ním nás systémy dokážu upozorniť na dopravné obmedzenia, maximálnu rýchlosť, vozidlo v mŕtvom uhle alebo na nebezpečenstvo prichádzajúce zozadu.

Vodiči si budú musieť zvykať na rozmach asistenčných systémov.

Prieskum univerzity v Iowe ukázal, že až 65 % vodičov nielenže nevyužíva adaptívny tempomat, ale dokonca ani nevie, čo to je. Podľa Gilla Pratta, šéfa strediska Toyota Research Institute, by sa mali vodiči obdobným systémom učiť pod dohľadom inštruktora. Takýto kurz by potom v nich evokoval správne a častejšie používanie spomenutých systémov.

Autonómne režimy budú vyžadovať aj rozumných vodičov

Gill Pratt to porovnal s príchodom systému ABS, keď sa vodiči museli odnaučiť prerušovane brzdiť na klzkom povrchu. V tej dobe však vodiči vedeli zastúpiť ABS, v dnešnej dobe by to zvládlo mizivé percento.

Automobilky by však nemali zneužívať slovné spojenie autonómny režim budúcnosti. Umelá inteligencia nebude vedieť, či osoba blížiaca sa k prechodu je nebezpečne správajúci sa teenager, alebo dospelá osoba, ktorá nemá predpoklad k náhlemu vstupu na vozovku. Toyota už napríklad predstavila koncept s autonómnym režimom, aj v ňom však ponecháva možnosť vodičovi stále zasiahnuť do riadenia vozidla. Autonómny režim si tak viem predstaviť v prípade diaľkovej dopravy, kedy je riziko nepredvídateľných situácií menšie, ako v mestách. Či ho ale budú vedieť vodiči správne ovládať, je už otázka na inštruktorov bezpečnej jazdy.