Test Jaguar XF 3.0 V6 Diesel

Pri písaní sprievodného textu k videotestu vznetovej verzie Jaguar XF sa mi nevdojak na končeky prstov hrnie postupnosť písmen ktoré tvoria slovo SENZÁCIA. Úprimne a vážne! Napriek tomu, že toto je najslabšia, navyše vznetová verzia a vy test čítate na TopSpeed.sk, kde by sme mali hlavne riešiť verziu XF R a podobne beštie.

Jaguar XF považujem za jedno z najkrajších áut na svete. Drobný problém mám len s tvarom predných svetiel, inak je však dokonalý.

Jaguar XF považujem za jedno z najkrajších áut na svete. Drobný problém mám len s tvarom predných svetiel, inak je však dokonalý.

Senzačné auto nemusí byť práve to najlepšie čo trh, či kategória ponúka. Tiež nemusí byť najsilnejšie, najrýchlejšie, najdrahšie. Ale nejaké naj mať musí. A Jaguar XF ich má niekoľko!

Ak na vás z videa, hlavne v tretej tretine neprenesiem pocity, ktoré by ste pri slove SENZÁCIA mali mať, je to moja vina a mám sa ešte veľa čo učiť. Predsa len, s písaním o autách mám už presne 15 ročné skúsenosti, no s kamerou a vystupovaním pred ňou beží ledva druhý... :) Verím, že nik z vás nespochybní možnosť, že senzačné auto nemusí byť práve to najlepšie čo trh, či kategória ponúka. Tiež nemusí byť najsilnejšie, najrýchlejšie, najdrahšie a čo ja viem aké naj ešte. Ale nejaké tie naj nepochybne mať musí, však?

Kombinácia ostrieľaného dizajnéra menom Ian Callum a spomínaný Computational Fluid Dynamics (CFD) vytvorili perfektné tvary.

Kombinácia ostrieľaného dizajnéra menom Ian Callum a spomínaný Computational Fluid Dynamics (CFD) vytvorili perfektné tvary.

Samozrejme, že musí. Inak by slovo senzačný absolútne neobstálo. Bez dhých rečí vám dám dôvody, prečo je typ XF a aj konkrétne azda "najnudnejšia" vezia z ponuky tak zaujímavý. Jaguar XF má spomedzi všetkých konkurentov najkrajšie telo, skvelé tvary a proporcie. Tiež som ochotný tvrdiť, že má perfektne nastavený podvozok, snáď lepšie než BMW 5 typ F10. Nuž a v neposlednom rade je ďaleko ďaleko najdostupnejší zástupca tejto triedy. Koncom marca ho na Slovensku predávali v základnej verzii za 44 800 €, tak ako to zaznieva aj vo video. Neskutočná cena pre neskutočnú mašinu. Nehovoríme tu o žiadnom holoaute.

A aby toho nebolo málo, slovenský zástupca aristokratickej britskej značky medzičasom túto cenu ešte upravil na menej než 44 200 €. Rana na solár však prichádza až v podobe cenovky 42 330 € pre základnú zážihovú V6 verziu typu XF. Stále to vami nemyká? Priatelia, tu sa bavíme o luxusnej, prémiovej limuzíne vyššej strednej triedy, alebo teda segmentu E za 1,275 milióna korún. Pred pár rokmi by ste za tieto love kupovali výbavou nabité verzie VW Golf R32 či Astru OPC.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 16 obrázkov

Pohrabme sa trošku v histórii tohto fešáka. Výrobca pozná XF ako typ X250 a charakterizuje ho nie len ako prémiový, luxusný a najmä športový sedan. Je nástupcom podľa mňa nie práve najvydarenejšieho S type. XF mal premiéru v roku 2007 na autosalóne vo Frankfurte. Začiatkom roka Jaguar Cars predstavil na autosalóne v New Yorku modernizovanú verziu, ktorej predaj a výroba začnú až počas leta 2011. XF je prvým z novej generácie Jaguarov pre ďalšie desaťročie nového milénia.

Jaguar XF vás doslova rozmazná veľkorysím priestorom, veľkým kufrom a uhlom otvorenia dverí.

Jaguar XF vás doslova rozmazná veľkorysím priestorom, veľkým kufrom a uhlom otvorenia dverí.


Takto vyzerajú prieduchy keď je motor vypnutý, alebo keď na palubnom počítači vypnete klimatizáciu a nevetráte.

Takto vyzerajú prieduchy keď je motor vypnutý, alebo keď na palubnom počítači vypnete klimatizáciu a nevetráte.

Vnútri má typ XF niekoľko veľmi zaujímavých riešení, ktoré ho od ostatných áut značne odlišujú. Napríklad prieduchy vetrania sa po vypnutí motora pretočením schovajú vďaka čomu vyzerá prístrojovka celistvo a netradične. Ďalšou chuťovkou je vysúvny ovládač radenia automatickej prevodovky Drive Selector. Netradičné je aj belasé podsvietenie prístojov, krok mimo tradičných farieb značky v interiéri. Dostalo nás aj dotykom ovládané otváranie kastlíka a vnútroného osvetlenia i lámp na čítanie. Prišli sme dokonca na to, že sa ich ani netreba dotknúť, stačí sa rukou/prstom veľmi blízko priblížiť, akoby ste na lampu ukázali :) Takéto hračky máme v TopSpeed.sk veľmi radi.

...a takto vyzerajú keď sa v rámci prístrojovky pretočením zapnú.

...a takto vyzerajú keď sa v rámci prístrojovky pretočením zapnú.

Napriek nádherným sexi líniám pripomínajúcim kupé poskytuje veľký priestor. V priestrannej kabíne je miesto pre päť dospelých, kufor má základný objem až 540 litrov (pri vybavení vozidla súpravou na núdzovú opravu pneumatiky). Dizajn interiéru vyjadruje tému aktuálneho športového luxusu – zvýraznenú niektorými prekvapujúcimi a fascinujúcimi prvkami ako ovládač automatickej prevodovky JaguarDrive Selector, automaticky otočné mriežky ventilácie a sofistikované použitie nových materiálov a osvetľovacích systémov. Najlepšia torzná tuhosť karosérie vo svojej triede zvyšuje komfort a prispieva k spomínaným azda najlepším jazdným vlastnostiam v triede.

Pred pár rokmi som spolu s kolegami absolvoval služobnú cestu na autosalón do Ženevy na Jaguari S-type 3.0 V6. Našťastie, celú cestu tam a späť som šoféroval, takže o moje pohodlie bolo postarané prakticky dokonale. Ale sťažnosti kolegov zo zadných sedadiel prichádzali v pravidelných intervaloch a s pribúdajúcimi kilometrami rástli. Jeden z nich bol majiteľom Mercedesu E predošlej generácie. Mal teda s čím porovnávať. Obaja boli nespokojní s priestorom v oblasti lakťov, priestorom pre nohy no najmä s minimom miesta nad hlavou. S-type naozaj nebola cestovná limuzína, aj keď sa tak snažila. Nástupca XF je úplne iný. Toto auto je doslova cestovanie vo veľkom štýle. Pre všetkých 4 pasažierov + ich batožina, nie len pre vpredusediacich.

Prekvapivé je, že Jaguar XF si nemožno kúpiť s iným ako koženým interiérom. Už základná verzia ponúka kompletne kožený (vidíte aj na prístrojovke) interiér.

Prekvapivé je, že Jaguar XF si nemožno kúpiť s iným ako koženým interiérom. Už základná verzia ponúka kompletne kožený (vidíte aj na prístrojovke) interiér.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 8 obrázkov

Ako sa vo video spomína, Jaguar nezahanbil ani v teste na valcovej brzde. V partnerskej firme MM racing sme najslabší trojliter potrápili na mašine MAHA 4x4. V maximálnom výkone aj v krútiacom momente vznetový trojliter mierne prekročil výrobcom udávané parametre. Nameraný max. výkon je 158,3 kW (215,3 k) pri 3820 ot, max. krútiaci moment má hodnotu 456,8 Nm už pri 1350 ot. Priebeh výkonovej a momentovej krivky odhaľuje v miernom prepade pri 2500 otáčkach ukončenie služieb malého turba a nábeh väčšieho.

Skvelé odhlučnenie, komfortné pruženie, ktoré vie byť športové ak treba, postačujúci ťah motora, úspornosť, naozaj slušná základná výbava a, samozrejme, množstvo voliteľných doplnkov. Napriek tomu, že sme v TopSpeed.sk zameraný na výkon, silu a ťah a tu sa bavíme o najslabšej verzii vznetového V6 trojlitra, nie je to žiaden problém. Jaguar XF V6 3.0 Diesel vám dá všetko okrem nahánačiek, či prudkých zrýchlení. Vziať ho prevetrať na okruh, či inú uzavretú trať neodoporúčam. Ani len príležitostne, či dokonca jednorazovo. Nemá to zmysel. Ale ink, čo viac vám pre bežný život treba? Ešte raz, pozrite tú cenu. To snáď ani nie je možné...

Miesta naozaj na dostač aj pre troch vzadu. Ale ak nemusíte, nekazte si cestovanie v tomto korábe v piatich.

Miesta naozaj na dostač aj pre troch vzadu. Ale ak nemusíte, nekazte si cestovanie v tomto korábe v piatich.

PLUSY:

+ neskutočná cena len 44 200 €,
+ aura/aristokacia/autorita,
+ dizajn, štýl,
+ neopozeranosť/jedinečnosť,
+ V6 diesel motor (sila, ťah),
+ spotreba do 8 l/100 km,
+ bohatá základná výbava,
+ skvelé jazdné vlastnosti,
+ skvelá trakcia,
+ držanie stopy/ovládateľnosť,
+ účinok bŕzd,
+ pohodlie cestovania, priestor.




MÍNUSY:


- nevypínateľná stabilizácia,
- obmedzené nastavenia sedadiel,
- preposilované necitlivé riadenie,
- niektoré materiály a spracovanie,
- ostrasný dizajn dotykového palubného počítača, vyzerá ako zo začiatku 90. rokov!

Krátka či dlhá cesta, pre XF a jeho posádku úplne jedno. Vlastne nie. Čím dlhšia cesta, tým lepšie... :)

Krátka či dlhá cesta, pre XF a jeho posádku úplne jedno. Vlastne nie. Čím dlhšia cesta, tým lepšie... :)

 

Jaguar XF 3.0 V6 Diesel
tech data

 

Jaguar XF 3.0 V6 Diesel
rok výroby 2010
Motor: paralelne zapojený biturbo vznetový V6 s dvoma medzichladičmi stlačeného vzduchu uložený vpredu pozdĺžne, objem 2993 cm3, vŕtanie x zdvih - 84 x 90 mm, kompresný pomer - 16:1, priame vstrekovanie, max. výkon 155 kW (211 k) / 4 000 ot, max. krútiaci moment 450 Nm / 2000 ot, litrový výkon 51,6 kW / l ( 70,3 k/l).
Pohon: automatická 6-stupňová prevodovka s hydrodynamickým meničom, pohon zadných kolies.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu dvojité priečne zavesenie s pružiacou vzperou, vzadu viacprvkový záves, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy p/z 326/326 mm, hrebeňové riadenie s hydraulickým posiľňovačom, systémy ABS, TC - protiprekĺz.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov základnej verzie 7,5 x 17", rozmery pneumatík - 235/55 R17, testovaný model 8,5x19" a pneu s rozmermi 245/40 R19.
Rozmery a hmotnosti: d x š x v - 4961 x 1877 x 1460 mm, objem kufra - 540 l,
základná pohotovostná hmotnosť - 1 820 kg, (testovaná verzia 1 885 kg)
výkonová hmotnosť - 11,75 kg / kW, (test 12,16 kg/kW)
kombinovaná spotreba - 6,8 l/100 km, (test 7,3 l/100 km)
Dynamické parametre: max. rýchlosť - 240 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 8,1 s
Cena: Základný model XF 3,0 V6 Diesel od 44 192 € (1 331 328 Sk),
Základný model XF 3,0 V6 Benzín od 42 330 € (1 274 329 Sk)
Testovaná verzia 52 000 € (1 566 552 Sk)