Automobilová revolúcia? Kdeže! Mnohí novinári takto s horúcou hlavou plýtvajú prisilné slová na mnohé viac-menej bežné autá. Tesla Model S si len také označenie nezaslúži. Toto je automobilový prevrat. Čo prevrat? Puč! Nie len preto, ako je krásna, skvelá a premyslená. Nie len preto ako funguje a jazdí. No hlavne preto, že výrobca sľubuje doživotné bezplatné nabíjanie, bezplatný internet a prakticky aj servis! Chápete to?! Ja stále nie...

Pritom sa jedná len o druhý produkt jednej z najmladších automobiliek sveta. Tesla Motors založili v r2003. 
Meno značky nie je žiadna náhoda. Tesla je rýdzo výrobca elektromobilov. 5 zakladateľov prevzalo meno po geniálnom a legendárnom vynálezcovi, konštruktérovi a elektroinžinierovi Nikolovi Tesla. Podľa neho fyzika označuje jednu zo základných SI jednotiek - silu magnetického poľa. A nie len to. Tesla Motors používa pre pohon elektromotory napájané striedavým prúdom presne odvodené od Teslovho patentovaného návrhu ešte z roku 1882. Keď do jednej vety vložím jeho základné parametre a veľkosť, určite budete mať pocit, že je tu chyba. Elektromotor veľkosti melónu v tejto najvýkonnejšej verzii produkuje 310 kW (421 k) a 600 Nm! Vďaka nemu dokáže športová limuzína vypáliť z pokoja na 100 km/h za 4,4 s (bez trakčnej kontroly dokonca len za 3,9 s). Skvelé na 2100 kilové auto, čo poviete? Maximálka je aktálne obmedzovaná na 210 km/h. Aktuálne preto, lebo výrobca už avizoval tzv. autobahn pack, ktorý ju posunie na celkom novú úroveň. Môžem len odhadhovať, že to bude tradičných 250 km/h, aby Tesla dorovnala jeden z posledných argumentov majiteľov luxusných prémioviek, že Model S by im nestíhal. Skvelé na Tesle S navyše je, že zmenu môže získať každý aktuálny majiteľ verzie P85. Postačí chcieť :)

Za moje dlhodobé prehliadanie tohto zázraku si sypem na hlavu za vagón popola. Tesla Model S totiž za pár hodín ma dokázala zásadne otočiť. Teda môj pohľad na doposiaľ stále nudné, škaredé, pomalé, slabé a mdlé elektromobily. Ak ostatní výrobcovia o svojich nových konvenčných vozidlách hovoria ako o autách 21. storočia, Tesla Model S je potom autom 22. storočia. V našich vcelku prísnych testoch je Tesla Model S P85+ historicky prvé auto, ktoré má v oboch oblastiach hodnotenia auta a jeho protihodnoty 10/10. Viď dolu.

Aj preto som sa v ostatných videotestoch Áut Roka 2013 (VW Golf VII) a 2014 (Peugeot 308) vyjadril, že síce ide o slušné autá, no volil by som inak! Hlavne s ohľadom na fakt, že autom roka 2012 sa stal ohavný a technologicky nedotiahnutý Nissan Leaf. Môžete 3x hádať, ktoré auto malo titul získať. Pritom zďaleka nie som jediný, koho Model S dokázal poblúzniť. Z tohto auta padli na riť celkom iné autority a magazíny. Získala také množstvo úprimných ocenení, že Zlatý VW Golf VII pri nej musí blednúť. Viaceré svetoznáme nekompromisné, tradičné a rešpektované americké magazíny s početnými redakciami vôbec prvýkrát jednohlasne zvolili Teslu Model S za kráľovnú automobilov: Motor Trend Auto Roka 2013 - jednohlasne, Automobile Magazine Car of the Year 2013 - jednohlasne, Popular Science Auto Grand Award 2012, Time Magazine - Najlepších 25 objavov roka 2012, Svetové ekoauto roka 2013... V Európskom hodnotení ECOTY 2013 skončila Tesla Model S až na III. mieste. No nie je vylúčené, že po trapase z roku 2012 s víťazom Nissan Leaf a tiež pre malý počet týchto áut v Európe novinári nerozhodovali celkom s čistou a nezaťaženou mysľou. Tak či onak, Tesla Model S je ďalším dôkazom toho, že Titul Auto Roka vôbec nemusí predstavovať to naj, čo svet áut ponúka.

Existenciu novej generácie elektromobilu, vtedy známeho ešte s pracovným menom WhiteStar, oznámil šéf Elon Musk prostredníctvom tlačovej správy prakticky presne pred 6 rokmi (30. júna 2008). Vtedy sa svet dozvedel o počatí. Presne o 9 mesiacov neskôr, 26. marca 2009 zástupcovia Tesla Motors na špeciálnej tlačovej konferencii v USA predstavili svetu prototyp Model S. Správy a obrázky o sľubovanom zázraku na kolesách obleteli svet v priebehu niekoľkých hodín. TopSpeed.sk síce neostal celkom bokom, no o tomto zázraku na kolesách sme neinformovali dostatočne podrobne ani intenzívne. Na našu obhajobu uvádzam, že prvý rok (od júna 2012) bolo auto k dispozícii pre domáci trh, teda len v Severnej Amerike. Oficiálny predaj v Európe začal o 14 mesiacov neskôr, v auguste 2013. Napriek tomu som za ostatné týždne stretol niekoľkých veľkých fanúšikov tohto amerického technologického zázraku, ktorí Teslu S sledujú od počiatku a vedia o nej viac než som ochotný akceptovať :).

Prototyp je takmer na nerozoznanie od sériovky. Až do príchodu MB CLA bola Tesla S najaerodynamickejším autom sveta s hodnotnou Cd len 0,24!

Automobilový puč? Ako bič!
 

Elon Musk spolu s kolegami vytvorili z Tesla Motors neobyčajnú spoločnosť s jedinečnými úspechmi. Napríklad, Tesla Roadster stavaný na báze Lotusu bol prvý sériovo produkovaný elektromobil o ktorom sa dalo povedať športový. Boli prví s Li-Ion batériami a prví, ktorých dojazd presiahol 200 míľ (320 km). Základná cena Tesla Roadster bola 109 000 dolárov. V rokoch 2008 - 2012 predali slušných 2 250 kusov. To bol len začiatok!
 

Základná cena Modelu S pri predstavení so 60 kWh akumulátorom bola 57 400 dolárov bez dane. Dnes je známe, že na jeseň 2014 príde na svet tretí elektromobil Tesla Model X, auto z kategórie SUV. Na rok 2017 je naplánovaná premiéra širokej verejnosti dostupného menšieho typu auta strednej triedy so základnou cenou 30 000 dolárov, ktoré interne volajú BlueStar.
 

Tesla Motors je navyše prvou automobilkou na svete, ktorá predáva autá priamo klientom bez klasickej predajnej siete. Väčšinu opráv dostáva klient bezplatne (platí sa za výmenu opotrebených dielcov ako pneumatiky, brzdy a prípadne poškodenia). Záruka na Model S sú krásne 4 roky bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov. Na rozdiel od ostatných značiek však na servisné prehliadky chodiť nemusíte, záruka preto neprepadne. Opakované návštevy a zásahy do auta v servise doteraz majiteľa tohto auta nestáli vôbec nič! Ak musí auto ostať v servise viac než pár hodín, k dispozícii je rovnako luxusná verzia Model S pre osobné potreby - bez rečí a bez doplatkov. Ako uviedol Elon Musk vo svojom blogu, nová technológia v každej oblasti potrebuje pre optimalizáciu pár verzií než dokáže osloviť trh masovo. V tomto prípade súťaží so 150 rokmi vývoja a triliónmi dolárov preinvestovaných na vývoj benzínových áut.

Doživotne bezplatné nabíjanie? Nie len to!
 

Tesla Motors skutočne stavia zabehnutý automobilový svet na hlavu. Firma už nie len v USA, ale aj v Európe stavia vlastné elektrické nabíjacie superstanice na ktorých je možné dobiť auto takmer na maximum kapacity akumulátorov (presne na 80%) v priebehu pár desiatok minút. Stačí ísť na WC, dať si bagetu, kávu a ide sa ďalej... Ak sa majiteľ rozhodne nabíjať len pomocou rýchleho procesu na supernabíjačkách, 8 ročnú záruku na akumulátor to neovplyvní. A napriek tomu všetkému výrobca sľubuje svojim klientom doživotné bezplatné dobíjanie, bezplatný internet ktorý funguje kdekoľvek na kontinente (bezplatný na niekoľko rokov od kúpy, neskôr vraj malý ročný poplatok) a bezplatný servis pre väčšinu úkonov. No povedzte, netočí sa vám z toho všetkého ešte hlava?!

Kompletné šasi s hnacím agregátom, podlahou vyplnenou akumulátormi a nápravami. Drvivá väčšina hmotnosti auta je sústredená vo výške kolies, preto tak skvelé jazdné vlastnosti.

Akumulátory ako nemá nik
 

Na rozdiel od azda všetkých ostatných výrobcov elektromobilov, Tesla Motors nepoužíva jednoúčelové automobilové akumulátory s veľkými článkami. Naopak tisícky lítium-iónových článkov typu 18650. Valcovité články bežne používané v mobiloch, notebookoch a ďalšej spotrebnej elektronike sú jedinečne pospájané do väčších celkov vďaka čomu sú veľmi lacné a ľahšie než používaná klasika. Náklady a hmotnosť sa podarilo ušetriť hlavne vďaka ostráneniu viacerých bezpečnostných prvkov a balastu. Žiadnu paniku! Elektroinžinieri Tesla Motors vedia, že pri použití v aute, kde sú tieto veľké celky energie vložené do podlahy auta sú viaceré bezpečnostné prvky zbytočné. To preto, lebo komplentne prepracovali termo manažment a ochrannú chemickú vrstvu akumulátorov, ktorá zabraňuje vzniku požiaru. Predpokladá sa, že Tesla Motors nakupuje kWh za najnižšiu cenu na svete, len 200 dolárov/kWh. Výhradným dodávateľom a zároveň investorom je Panasonic. Zákazníkom ich však predáva za dvojnásobnú cenu. Tá je ale stále akceptovateľná. A práve preto sa snaží poskytnúť klientom tak vysoko nadšandardné služby a servis.

Nie to neuveriteľne, ale tento valec s rozmermi väčšieho melónu dá 310 kW (421 k) a 600 Nm!

Samozrejme, drivivej väčšine ľudí sa pri myšlienke zaplatiť aj za sebelepšie auto s X-Y oceneniami a titulmi 55 000 € a viac zatočí hlava. Nehovoriac o top verzii, ako v tomto videoteste, ktorej cena je presne dvojnásobná! Tesla Model S však svojími parametrami, štýlom a exkluzivitou patrí medzi automobilovú extraligu v podobe Audi A7, BMW 6 GranCoupé, Mercedes CLS a Porsche Panamera. Z viacerými z nich mám opakované osobné skúsenosti a verte mi, že Model S P85+ sa ani medzi Top verziami so štítkami RS, M, AMG či Turbo S nestratí. Naopak, dovolím si tvrdiť, že ich nie len dorovná, ale v mnohom aj predčí. Nuž a medzi nimi je to vlastne celkom lacné auto! Takto sa na vec, teda na božskú Teslu Model S - špeciálne v top verzii P85+ treba pozerať. Už aby tu bola sľúbená ľudová verzia...

Ak vás fascinuje, podrobnejšie info o cenách, výbave a tech. špecifikáciách hľadajte na: Tesla Motors

Tesla Model S P85+  

PLUSY:
 

+ VIAC NEŽ SI DOKÁŽETE PREDSTAVIŤ!

MÍNUSY:
 

- miesto na hlavy vzadu,
- nenastaviteľné a nízke opierky hlavy vzadu,
- nerovná plocha kufra po sklopení sedačiek,
- vŕzganie niektorých častí interiéru,
- najbližší servis Viedeň (zatiaľ).
 

 

Tesla Model S P85+ rok výroby 2014
Motor: elektrický synchrónny AC motor s permanentnými magnetmi uložený medzi zadnou nápravou, max. výkon 310 kW (421 k) v rozsahu 1-16 000 ot., max. krútiaci moment 600 Nm v rozsahu 1-16 000 ot.
Pohon: jedno stupňová prevodovka s prevodovým pomerom 9,73:1, pohon zadných kolies.
Podvozok: nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu zavesenie s dvoma priečnymi ramenami, vzadu multi-link, kotúčové brzdy vpredu 355 mm, vzadu 365 mm, hrebeňové riadenie s elektrickým posiľňovačom, systémy ABS, TSC, ESC.
Kolesá: ľahkozliatinové disky, rozmery diskov 21", rozmery pneumatík - 245/35 R21
Rozmery a hmotnosti:

d x š x v - 4970 x 1 964 x 1 445 mm, pohotovostná hmotnosť - 2 190 kg (bez vodiča), rázvor náprav 2 960 mm, objem zadného kufra 745 / 1645 l, objem predného kufra 150 l.

Dynamické parametre:

 

max. rýchlosť - 210 km/h (el. obmedzená), zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 4,4 s, výkonová hmotnosť - 7,06 kg/kW.

Cena: Základný model 60     od 54 720 
Testovaný model P85  od 73 000 €

 

Kompletné hodnotenie bezpečnosti podľa EuroNCAP z r2014

František HANZEL Komentár redakcie: František HANZEL

Keď som šiel na natáčanie, bol som k elektromobilom skeptický, ako väčšina ľudí, ktorým som o ňom neskôr rozprával. Zo stretnutia s Teslou a jej majiteľom som však odchádzal presvedčený, že toto nie je iba ďalšia náplasť na oči ekomaniakom. Model S je reálne auto, s ktorým sa dá reálne jazdiť bez strachu, či s ním dokážem prísť aspoň do práce či vedľajšieho mesta. Dojazd 300 až 400 km ako denná porcia km, ktoré človek potrebuje prejsť stačí 70% obyvateľstva. Pritom dobitie za 20 minút je niečo, čím sa vyrovná bežným autám so spaľovacím motorom. Je to čas, ktorý na benzínke bežne strávite. Vybudovanie siete dobíjacích staníc je otázka času. Podľa toho ako sa k tomu stavia samotná Tesla, zrejme nie dlhého. Auto navyše ponúka neuveriteľnú dynamiku. Zrýchlenie vás zatlačí do sedačky a nepustí až kým nepovolíte pedál. Bez toho, že by ste cítili pokles ťahu, bez radenia a s tým súvisiaceho väčšieho, či menšieho trhnutia. Skrátka nič, iba zrýchlenie, ktoré zatlačí oči až dakde na zátylok. Celý zážitok sprevádza iba jemné bzučanie elektromotora. Auto navyše rúca aj ďalší zabehnutý mýtus. Napriek tomu, že je z USA je veľmi dobre spracované. Interiér je ozaj luxusný a príjemný. S minimálnymi nákladmi na údržbu a dobrou cenou oproti konkurencii, je to jedno z najlepších áut, ktoré som skúsil. Otázkou pre mňa zostáva výdrž batérie (po skončení 8r záruky) a koľko bude stáť ich výmena. Inak Tesle Model S vlastne nie je čo vytknúť.


POĎAKOVANIE:

Za možnosť realizovať tento videotest ďakujeme majiteľovi Tesla model S Jurajovi, jeho bratovi Paľovi -tvorcom a zakladateľom fóra teslaclub.sk a za skvelé foto - Stanislav Bajer z Sbart Gallery