Volvo bolo v roku 1997 s typom V70 XC, čiže CrossCountry, jedným zo zakladateľov kategórie "zdvihnutých kombíkov". Predbehlo ho len Subaru s Legacy Outback v roku 1995. Dva roky po Volve prišlo podobné auto aj z Nemecka vo forme Audi A6 Allroad quattro. Keďže nové Volvo V90 obstálo v našom teste na výbornú, mali sme o to väčší dôvod a motiváciu vyskúšať spoluzakladateľa segmentu "kombíkov pre terén". Test Volvo V90 CrossCountry.

CrossCountry vyzerá minimálne rovnako dobre ako bežná V90-ka

Je nové CrossCountry skutočne všestranné, alebo je to iba póza?

Už v niekoľkých testoch sa nám potvrdilo, že takto stavané autá dávajú oveľa väčší zmysel ako mnohé módne SUV. Preto som bol ohromne zvedavý, či V90 CrossCoutry zostalo všestranným autom. A musím uznať, že áno. Hneď v prvý deň testu sme s priateľkou šli do divadla, nuž a V90 CrossCountry je na takúto príležitosť ako stvorené. Je krásne, elegantné, pôsobí naozaj hodnotne a luxusne, ale pritom nie je prehnane nápadné a nepúta závistlivé pohľady. Ľudia sa za ním síce pozerali, no boli to skôr zvedavé a obdivné pohľady. Vráťme sa však k ceste do divadla. Išli sme do približne 40 km vzdialeného mesta a tak sme mali dosť času vychutnať si pohodlný a dobre nastavený podvozok a doslova luxusný interiér plný kvalitných materiálov. Naša trasa však "úplnou náhodou" viedla aj okolo motokrosovej trate v Budmericiach a keďže sme mali dostatok času, prehovoril som priateľku na jedno kolo. Samozrejme, autom po motokrosovej trati. A výsledok? 

S V90 CrossCountry sa môžete smelo vydať mimo cesty

Nezľakne sa ani náročnejšieho terénu

Volvo V90 už na prvý pohľad pôsobí masívne a aj laik spozoruje, že jeho svetlá výška mu dáva veľké šance na dobrú priechodnosť terénom. Veď 210 mm mu môže závidieť väčšina SUV. Jediné, čo by ho teda mohlo limitovať, je dlhý rázvor a systém pohonu všetkých kolies. Ani jedno z toho však nebol problém. Už pri prejazde cez prvý kopec s motokrosovo prudkým nájazdom som zistil, že svetlá výška je naozaj dostatočná. Keď som vzápätí na ďalšej prekážke postavil auto na tri kolesá a pozrel sa naň zospodu, zistil som, že toto nie je iba auto oblepené módnymi plastami. Konštruktéri si už pri návrhu dali záležať, aby sa nič nemohlo stať aj keď auto položíte na brucho. Pod autom totiž nič nevisí a všetko vrátanie výfuku a kardanu má svoje miesto vysoko v karosérii. Najnižším bodom auta medzi nápravami sú teda prahy chránené nadstavcami z odolného plastu. Toto zistenie mi dodalo sebadôveru, hoci s tak drahým autom som šiel stále opatrne. No kopec za kopcom sa moja odvaha stupňovala. V90 CrossCountry nakoniec zdolalo kompletnú motokrosovú trať bez jediného zaváhania! Pritom takmer každý kopec znamenal výjazd s priamym výhľadom na oblohu (a nič iné). Po tejto skúsenosti je úplne jasné, že CrossCountry nie je iba na pózovanie na parkovisku. Potvrdil to aj pohľad do tabuľky technických údajov. Veď nájazdové uhly tohto auta sú 18,7° vpredu a 20,7° vzadu.

Ako sa ukázalo v praxi, ani systém pohonu všetkých kolies nie je pre V90 CrossCountry limitujúcim. Volvo využíva aktívny pohon s medzinápravovou viskospojkou Haldex 5. generácie. CrossCountry navyše oproti bežným verziám ponúkne okrem bežných jazdných režimov Eco, Comfort a Dynamic aj režim Off road. Zostane aktívny do rýchlosti 40 km/h a jeho úlohou je pomôcť vodičovi pri prejazde náročnejším terénom. Preto v tomto režime inak reaguje trakčná kontrola, automaticky sa aktivuje asistent zjazdu z kopca a systém pohonu automaticky posiela určitú časť krútiaceho momentu aj na zadné kolesá. Zdvíhanie podvozku v prípade Volva nečakajte a ani nie je treba. V90 CC zvládne naozaj všetok terén, ktorý by ste od neho mohli so zdravým rozumom požadovať. Dokonca ani po zastavení v strmom kopci auto nemalo problém sa plynule rozbehnúť bez jediného zahrabania. Nemal som síce pod kolesami sneh, či blato, no aj na povrchu s hrubou vrstvou sypkého prachu som čakal minimálne prehrabnutie. Ako sa vraví, s jedlom rastie chuť a pár dní po motokrosovej trati som skúsil aj areál s ešte náročnejším terénom. No keď sa mi pri krížení náprav váha auta preklápala z ľavého zadného na pravé predné koleso, prišlo mi už nepatričné stvárať takéto kúsky v aute za vyše 80 000 € s tak luxusným interiérom. Preto sa som radšej vrátil späť na asfalt. Nuž a to bude zrejme aj najviac limitujúci faktor tohto auta v teréne. Nebudete ho chcieť poškriabať a už vôbec nebudete chcieť zašpiniť koberčeky, či zaprášiť kožený interiér. Ak sa aj napriek tomu vyberiete mimo cestu, V90 CC vás rozhodne obmedzovať nebude. Pri jazde s rozumom toho Volvo zvládne ohromne veľa.

Dvojliter s kompresorom a turbom si s takmer dvojtonovým autom ľahko poradí

Nadpriemerná dynamika si pýta svoju daň

Vráťme sa však späť na bežné cesty. Tam vás CrossCountry, podobne ako bežná V90, bude rozmaznávať. Podvozok je pohodlný a výborne filtruje nerovnosti. Napriek tomu je stabilný a dáva vodičovi dostatok sebadôvery aj v zákrutách. Vyššie ťažisko je síce cítiť, ale menej, ako by ste na prvý pohľad čakali. Toto auto však nie je o športovej jazde a nikto ju od neho ani nebude vyžadovať. Skôr sa budete nechávať hýčkať pohodlím. Hoci parametre motora naznačujú, že ani dynamická jazda nebude verzii T6 cudzia.

Volvo V90 CrossCountry T6 má totiž výkonové parametre, ktoré by mali presvedčiť aj zástancov 6-valcových motorov. Pod jeho kapotou pracuje 2,0 litrový 4-valec s kombinovaným prepĺňaním mechanickým kompresorom a turbom. Ponúkne viac než slušných 235 kW (320 k) pri 5 700 ot/min a krútiaci moment 400 Nm v rozsahu 2 200 - 5 400 ot/min. Môže však nahradiť 6-valec? Pre bežných smrteľníkov áno. Má hladký chod, slušný zvukový prejav a vďaka kompresoru je reakcia na plyn okamžitá. Auto aj napriek hmotnosti tesne pod 1900 kg krásne zrýchľuje za každých okolností. Papierová hodnota zrýchlenia z 0 na 100 km/h je 6,3 s a už po prvom prudkom štarte z miesta jej budete veriť. Motor navyše pri diaľničnom tempe 130 km/h točí na ôsmom prevodovom stupni 2 200 ot/min. To je presne začiatok rozsahu, v ktorom motor ponúka maximum krútiaceho momentu, čo znamená, že aj bez podradenia dokážete pri pridaní plynu viac než slušne zrýchľovať. Ak však zatlačíte pedál až na podlahu, prevodovka samozrejme podradí o niekoľko stupňov nižšie a veľké Volvo vystrelí dopredu s ešte väčším odhodlaním. Je tu však aj jeden faktor, ktorý nahráva do karát práve zarytým zástancom 6-valcov, a tým je spotreba. Na našej testovacej trase sme s V90 CC T6 dosiahli hodnotu 10,5 l/ 100 km. Pritom rovnakú trasu zvládlo napríklad 6-valcové BMW 540i xDrive so spotrebou 9,1 l/100 km. Volvo má vďaka 60-litrovej nádrži reálny dojazd iba 570 km, čo bude v konečnom dôsledku najväčšou výčitkou pre testované auto.

Iný výsledok si Volvo ani nemohlo dovoliť

Volvo vás bude rozmaznávať

V90-ka CorssCountry ma doslova uchvátila tým, ako funguje. Ponúka kopec asistenčných systémov, no všetko funguje presne tak, ako by ste čakali, respektíve chceli. Dobrým príkladom je parkovací asistent. Túto funkciu som zatiaľ v autách bral ako výdobytok doby, ktorý síce v každom aute skúsim, no v bežnej praxi radšej parkujem sám. Volvo však pozdĺžne parkuje tak dobre a rýchlo, že v úzkych uličkách starého mesta som mu túto úlohu rád prenechal. Dovolím si povedať, že máloktorý skúsený vodič by to s týmto takmer 5-metrovým autom zvládol rýchlejšie. Systém samozrejme dokáže zaparkovať aj kolmo. Ďalším dobrým príkladom je systém rozoznávania značiek. Dokáže rozoznať nielen dopravné značky, ale zaregistruje aj križovatku, a tým pádom koniec obmedzenia rýchlosti, či koniec obce. Poviete si, že to musí byť samozrejmosť a v tejto kategórii aj je, no mnohí neprémioví výrobcovia s tým majú stále problém. Samozrejmosťou je head-up displej s dobým rozlíšením, ktorý premieta údaje do zorného poľa vodiča. Nechýba ani náznak autonómnej budúcnosti v podobe systému Pilot Assist. Ten udržuje auto v strede jazdného pruhu, no stále slúži iba ako asistent. To znamená, že vodič musí mať ruky na volante, inak sa po niekoľkých zvukových upozorneniach vypne a auto začne spomaľovať. 

Podvozok je zvládnutý výborne

Interiér V90-ky ponúkne ohromne veľa priestoru prakticky vo všetkých smeroch. Okrem toho, v interiéri nájdete iba kvalitné materiály. Či už to bola v našom prípade hnedá koža Nappa za príplatok 420 €, alebo netradičná hustá hliníková mriežka na dekoratívnych lištách, ktorú u iných výrobcov nenájdete. Samozrejmosťou sú dobre tvarované sedadlá so systémom pohltenia energie vertikálneho nárazu. To v praxi znamená, že medzi rámom sedadla a sedadlom je medzikus, ktorý pohltí energiu pri tvrdom dopade, napríklad ak auto nečakane zíde z cesty. V príplatkovej výbave nechýba ani zásuvka na 230 V, štvorzónová klimatizácia, či vtáčí pohľad so štyrmi kamerami. Samostatnou kapitolou v sekcii príplatkov je fenomenálny audio systém Bowers & Wilkins. Stojí síce 3 300 €, no verte mi, že nebudete ľutovať ani cent. Systém má 19 reproduktorov, 1 400 W zosilňovač a vzduchom chladený subwoofer s 250 mm membránou. Výrobca jeho zvuk odladil tak, aby ponúkol okrem akustiky nahrávacieho štúdia aj akustiku koncertnej sály v Göteborgu. Dokáže prehrať aj formát FLAC a má tak dobrý zvuk, že sa vám bude pravidelne stávať, že po príchode domov zostanete v aute dopočúvať nielen aktuálnu skladbu, ale celý album. Mne osobne sa to stalo niekoľkokrát počas testu. Čo mi naopak vadilo, je ovládanie v podstate všetkého cez dotykový displej. Je to z hľadiska bezpečnosti horšie riešenie, pretože vodič musí displeju venovať pozornosť už len pri nastavení teploty klimatizácie a nie vždy trafí správne virtuálne tlačidlo na displeji. Je to však vec, s ktorou sa budeme zrejme stretávať stále častejšie.

Z interiéru na vás dýchne luxus

Záver

Volvo V90 CrossCountry je ohromne priestranné a všestranné auto. V teréne zvládne naozaj veľa a najväčším limitujúcim faktorom preň bude majiteľ. Vyzerá totiž tak dobre, je tak dobre postavené a ponúkne také materiály, že ho jednoducho nebudete chcieť poškodiť. Jazda v ňom je pohodlná a človek sa vo V90-ka cíti tak nejak hodnotnejšie. Ale pozor! Nie v zmysle nadradenosti voči ostatným, ale skôr hodnotnejšie voči sebe. Je totiž hýčkaný luxusom. Vo svojej kategórii má iba dvoch reálnych konkurentov. Sú nimi Audi A6 Allroad quatro a novinka Mercedes E All-terrain. Zaujímavosťou je, že ani jeden z nich neponúka benzínovú verziu. Volvo má na rozdiel od nich v portfóliu dva benzínové a dva dízlové varianty. Do nášho výberu konkurentov sme pridali aj tradičné Subaru Outback, hoci zďaleka nie je prémiovkou a ani priamym konkurentom pre Volvo V90 CrossCountry. V tomto porovnaní vyznie skôr ako pracant v najlepšom slova zmysle. Je však zaujímavé vidieť, za aké peniaze môžete mať auto s podobnou priestorovou ponukou a porovnateľnými, ak nie lepšími schopnosťami v teréne, ktoré ale neponúkne taký luxus.

Volvo V90 CrossCountry Pro T6 AWD

Rok výroby 2017

 

Aktuálny cenník modelov Volvo V90 CrossCountry platný na Slovensku

 

PLUSY:

+ dizajn exteriéru aj interiéru,

+ schopnosti v teréne, s prehľadom zvládne aj náročnejší terén,
+ bezpečnosť,
+ výborný pomer cena/protihodnota,
+ pocit luxusu,
+ priestranný interiér,
+ komfortný adaptívny podvozok,
+ LED predné svetlá,
+ Bowers and Wilkins je top top audiosystém,
+ ambientné osvetlenie interiéru,
+ špičkové materiály a spracovanie kabíny,
+ ergonómia,
+ panoramatické okno (len pre kombi),
+ adaptívny tempomat funguje výborne,
+ head-up displej,
+ balík asistenčných systémov.

 

     

MÍNUSY:

- len 4-valcové motory,

-spotreba verzie T6 a výsledný malý dojazd v kombinácii so 60l nádržou
- menší kufor ako predchodca V70,
- orientácia +/- na radiacej páke,
- vzadu široký stredový tunel,
- neplnohodnotné LED maticové svetlá    (konkurencia je oveľa ďalej),

- vypínanie systému Štart/Stop len cez menu infotainmentu,

- ovládanie všetkého cez dotykový displej.
 

Volvo V90 CrossCountry T6 AWD

rok výroby 2017

Motor:

prepĺňaný mechanickým kompresorom a turbom, zážihový radový štvorvalec vpredu naprieč, objem 1 969 cm3, vŕtanie x zdvih - 82 x 93,2 mm, kompresný pomer – 10,3:1, max. Výkon 235 kW (320 hp) / 5 700 ot, max. krútiaci moment 400 Nm / 2 200 – 5 400 ot, litrový výkon 119,3 kW / l (162,5 k/l).

Pohon:

8 - stupňová automatická prevodovka Geartronic, aktívny pohon 4x4 prostredníctvom medzinápravovej viskospojky HALDEX 5.generácie

Podvozok:

nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvkový záves, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy vpredu aj vzadu, ABS, TC, DSTC, City safety - súčasť zákl. výbavy

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, pneu 255/35 R20

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v – 4 936 x 1 890 x 1 475 mm, rázvor – 2 941 mm, objem kufra – 560 - 1 526 l, pohotovostná hmotnosť – 1 881 kg, objem nádrže - 60 l, výkonová hmotnosť – 10,35 kg / kW, kombinovaná spotreba – 7,7 l/100 km, reálna spotreba (test) – 10,5 l/100 km

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 230 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 6,3 s

Cena:

základný model od 53 900 €,
test verzia 85 460 €

 
Volvo V90 Cross Country Pro T6 AWD
2,0 235 kW A8

Mercedes-Benz E 350 d 4MATIC All-Terrain
190 kW A9

základný model
53 900 €
(V90 Cross Country D4 AWD 2,0 140 kW M6)
58 362 €
(E 220 d 4MATIC All-Terrain 143 kW A9)
adekvátny model
62 400 €
(V90 Cross Country T6 AWD 2,0 235 kW A8)
66 000 €
(E 350 d 4MATIC All-Terrain 190 kW A9)
adekvátna výbava
20-palcové kolesá, kožené čalúnenie, navigácia, Bower a Wilkins, parkovací asistent, LED predné svetlá, panoramatické strešné okno, Head-Up displej, 360 ° kamera, elektricky ovládané veko kufra, bezkľúčový vstup, vyhrievanie predných sedadiel, vzduchové pruženie, 4-zónová klimatizácia, vyhrievané zadné sedadlá, vyhrievaný volant, alarm
za príplatok: bezkľúčový vstup s elektrickými batožinovými dverami 960 €, Multibeam LED 2 340 €, 20-palcové disky 720 €, panoramatická strecha 2 124 €, kožený interiér 2 076 €, vyhrievanie sedadiel vpredu 432 €, vyhrievanie sedadiel vzadu 432 €, navigácia Comand 3 300 €, Burmester sound system 1 020 €, parkovací asistent 876 €, Head-up displej 1 188 €, 360 ° kamera s vonkajšími a vnútorným stmievacím zrkadlom a vonkajšími elektricky sklopnými 660 €, alarm 528 €, vyhrievaný volant 312 €, pamäťový balík 1 500 €
výsledná cena
85 460 €
84 420 €

 

 
Audi A6 Allroad 3,0 TDI quattro
235 kW A8
Subaru Outback 2,5-S  Business NAVI
129 kW CVT
základný model
58 050 €
(A6 Allroad 3,0 TDI quattro 140 kW A8)
32 990 €
(Outback 2,0 D M6 Comfort)
adekvátny model
65 800 €
(A6 Allroad 3,0 TDI quattro 235 kW A8)
38 900 €
(Outback 2,5-S  Business NAVI CVT)
adekvátna výbava
v sérii: bi-xenónové svetlá, 2-zónová klimatizácia, vzduchové pruženie, 18-palcové disky

za príplatok: 20-palcové disky 2 474 €, alarm 573 €, Band and Olufsen 6 748 €, elektrické veko batožinového priestoru 776 €, Head-Up displej 1 552 €, parkovací asistent 439 €, vonkajšie zrkadlá elektricky sklopné 573 €, MMI navigácia 3 588 €, elektrické sedadlá vpredu 1 091 €, LED Matrix svetlá 2 384, 360 ° kamera 1 248 €, predné a zadné vyhrievané sedadlá 392 €, panoramatické strešné okno 1 788 €, vyhrievaný volant 377 €, bezkľúčový vstup 933 €
v sérii: adaptívny tempomat, systém Eyesight, diaľkový asistent, LED svetlomety, 18-palcové disky, vyhrievanie predných sedadiel, bezkľúčový systém, vnútorné zrkadlo automaticky stmievateľné, elektricky otvárané batožinové dvere, automatická dvojzónová klimatizácia, navigácia, Harman Kardon, elektrické predné sedadlá, parkovacia kamera
výsledná cena
90 736 €
38 900 €

 

TEST: VOLVO V90 D5 AWD

TEST: VOLVO V90 D5 AWD

Volvo V70 bolo na trhu od roku 1996. Po dvadsiatich rokoch a troch generáciách však končí. Náhradou je kombi s označením ...

30. 11. 2016
TEST: VOLVO XC90 D5 INSCRIPTION

TEST: VOLVO XC90 D5 INSCRIPTION

Mohlo by sa zdať, že veľkým SUV nemôžem rozumieť. Veľa ma nenarástlo (dobrého málo býva :). Nemám decká, takže ...

26. 05. 2016