Volvo V70 bolo na trhu od roku 1996. Po dvadsiatich rokoch a troch generáciách však končí. Náhradou je kombi s označením V90. Za zmenou označenia nie je len nárast v rozmeroch (dĺžka až +11 cm), ale aj väčší posun k luxusu. Spolu so sedanom S90 ide o vrchol ponuky švédskej značky. V automobilovej hierarchii to však stále nie je luxusná trieda áut, ale kategória mašín tradične známa ako vyššia stredná, do ktrej spadá Volvo V90.

Sú pekné autá, krajšie autá a potom je Volvo V90

Podobne ako pred takmer rokom pri type XC90 sme si na test aj teraz vybrali nielen najvýkonnejšiu naftovú verziu D5 AWD, ale aj v skvelej top výbave Inscription. Človek by povedal, že po krásnom type XC90 už vzhľad ďalšieho Volva s moderným dizajnom neprekvapí, no opak je pravdou. Auto vyzerá fantasticky, zvonku aj zvnútra. Ušetrím vás nezmyselne dlhých riadkov o dizajne, namiesto toho si ho detailne prezrite na mnohých fotkách v galérii a priamo v pohybe vo videu. Poviem len, že rovnako fotografa, aj kameramana sledovať toto auto objektívom mimoriadne bavilo. A vôbec sa im v redakcii nik z nás nediví.

Volvo V90 patrí k autám, v ktorých nemáte nutkanie sa ponáhľať. Nie, že by nezvládalo rýchlu jazdu, ale luxusný interiér a komfortný podvozok vytvárajú oázu pohody. Maroš to vystihol úplne presne, keď povedal, že ani v 5* hoteloch to nevyzerá tak ako v interiéri V90. Autu z troch možných svedčí najmä režim Comfort. Aj na 20“ diskoch je jazda s adaptívnym podvozkom komfortná. Základom sú pritom 17“ disky. V móde Sport je podvozok tuhší, riadenie kladie väčší odpor a mapa plynového pedálu je agresívnejšia. Vo Volve rozhodne nebudete vyhľadávať zákruty. Auto sa prosto nespráva športovo, len to predstiera. Je to ako keď sa raz za mesiac rozhodnete ísť do posilky. Robíte síce to, čo ostatní, no vyzeráte pri tom smiešne a nevhodne. Napriek tomu, že pracujete s rovnakými závažiami ako ostatní borci. Volvo V90 dokáže v zákrutách pracovať s podobnými rýchlosťami ako športové modely a zvládne ich naozaj slušne, no vyzerá pri tom minimálne nevhodne.

Nič väčšie ako štvorvalec s objemom 2,0 litra pod kapotou nehľadajte.

Pod kapotou doslova vrčí 2,0 litrový bi-turbo štvorvalec D5 s výkonom 173 kW (235 koní) pri 4000 ot s max. krútiacim momentom 480 Nm v rozsahu 1750 – 2500 ot. S pohonom AWD, ktorý zabezpečuje medzinápravová spojka Haldex 5. generácie zvládne stovku za 7,2 sekundy. My sme za mokra namerali 8,5 sekundy, čo pri zhruba o 25 % nižšej trakcii presne sedí. Maximálna rýchlosť je fajných 240 km/h.


Motor D5 tu dostal aj systém s názvom Power Pulse. Ide o tlakovú nádobu, ktorú plní elektrický kompresor. V prípade prudkej akcelerácie elektronika otvorí ventil a stlačený vzduch z nádoby rýchlejšie roztočí turbo. Na papieri to vyzerá skvelo. V praxi to taká sláva nie je. Keby sa to nedozvieme z marketingových materiálov, ani nevieme, že niečo turbu pomáha. Autu by sa určite charakterom hodil päť-šesťvalec, ale to sa podľa súčasnej stratégie Volva nestane. Pokiaľ požadujete väčší výkon a kultivovanejší zvukový prejav, siahnite po benzínovej verzii T6 (320 koní) alebo hybride T8 Twin-Engine (407 koní).
 

Priemerná kombinovaná spotreba na testovacej trase bola 7,2 l/100 km. V prípade väčšieho podielu mestskej jazdy sa však šplhá k 8 – 9 litrom. Výrobca ale udáva len 4,9 litra (podľa NEDC). S nami nameranou spotrebou pritom vedia jazdiť aj šesťvalce. Inžinieri si však zaslúžia pochvalu za to, že motor nepoužíva močovinu ad-blue. Nádrž na naftu má objem 60 litrov, čo je na dolnej hranici akceptovateľnosti pre takýto cestný koráb.

Panoramatickú strechu dostanete len pre kombi. Sedan S90 ju nemá.

Volvo S90/V90 zatiaľ nebúralo do bariér EuroNCAP. Automobilka však ukázala vlastný crashtest s 25% prekrytím.

Ešte sa nachvíľu zastavím v interiéri, kde Volvo okrem skvelých sedačiek „Luxury seats“, s najlepšou masážou, akú som kedy v aute zažil, prináša aj prvotriedne materiály. Drevo je tu zo skutočného dreva a kov zo skutočného kovu. Šetrenie na materiáloch nevidieť. Na zadných sedadlách je dostatok priestoru aj pre jedincov s nadmerným vzrastom. Ak niekoho posadíte do stredu, bude mu prekážať široký stredový tunel. Štyroch však odvezie veľké kombi s prehľadom a zostane aj dostatok priestoru na batožinu. Kufor má objem 560/1526 litrov. Oproti predchodcovi V70 je to však o niečo menej. Karoséria je totiž vzadu viac dynamická ako doposiaľ...


Veľmi silnou stránkou auta je aj vydarený infotainment Sensus. Ten ovládate cez 9“ dotykový displej. Rozhranie je relatívne prehľadné a minimálne rozptyľuje počas jazdy. No osobne by som privítal analógové ovládanie klimatizácie pomocou tlačidiel. Za príplatok môžete mať aj fantastický audiosystém Bowers & Wilkins, ktorý si poradí aj s bezstratovým formátom FLAC. Ak chcete z audia dostať maximum, určite ho odporúčam. Výsledná kvalita reprodukcie je v porovnaní s MP3 (320 kbps) ozaj významne odlišná.

Interiér vo výbave Inscription nie je prémiový. Je luxusný.

Dvojičky S90 a V90 ponúkajú oproti SUV XC90, ktoré stojí na rovnakej platforme SPA, pokročilejšie systémy. Ide napríklad o systém City Safe, ktorý brzdí nielen pred chodcami, cyklistami, ale aj vysokou zverou. Asistent funguje do rýchlosti 50 km/h. Novinka ponúka aj pokročilejší polo-autonómny režim Pilot Assist II, ktorý funguje do 130 km/h (predtým len 50 km/h).


Páči sa mi, že Volvo V90 sa nehrá na športové auto a namiesto toho ponúka luxus a pohodu. Je to veľké manažérske kombi, v ktorom bez problémov odveziete štyroch dospelých. V hodnotení od nás získava skvelých 9 bodov. Prečo nemá 10? Lebo chýbajú viacvalcové motory a sofistikovanejšie fullLED adaptabilné svetlá. Tie sú, žiaľ, na úrovni z prvej polovice tohto desaťročia, čo je v tomto prípade špeciálna škoda. V hodnotení Cena/protihodnota má však plný počet bodov! Základné ceny modelov sú podobné ako v prípade nemeckých konkurentov Audi A6, Mercedes-Benz E a BMW radu 5. Testovaný kus stál 81 520 €. No Nemci sa vedia prehupnúť aj cez 100 000 €.

 

Doplnenie: Systém Power Pulse funguje len na prvé dva prevodové stupne.

Volvo V90 D5 AWD Inscription
rok výroby 2016

 

 

Cenník Volvo V90 platný na Slovensku.

PLUSY:

+ dizajn exteriéru aj interiéru,
+ bezpečnosť,
+ výborný pomer cena/protihodnota,
+ pocit luxusu,
+ priestranný interiér,
+ komfortný adaptívny podvozok,
+ LED predné svetlá,
+ Bowers and Wilkins je top top audiosystém,
+ ambientné osvetlenie interiéru,
+ špičkové materiály a spracovanie kabíny,
+ ergonómia,
+ panoramatické okno (len pre kombi),
+ výborné masážne sedačky,
+ adaptívny tempomat funguje výborne,
+ headup displej,
+ balík asistenčných systémov.

 

     

MÍNUSY:

- len 4-valcové motory,
- zvukový prejav motora D5,
- menší kufor ako predchodca V70,
- orientácia +/- na radiacej páke,
- vzadu široký stredový tunel,
- neplnohodnotné LED maticové svetlá    (konkurencia je oveľa ďalej),

- vypínanie systému Štart/Stop len cez menu infotainmentu.
 

Volvo V90 D5 AWD

rok výroby 2016

Motor:

dvoma turbodúchadlami prepĺňaný vznetový radový štvorvalec vpredu naprieč s medzichladičom vzduchu, objem 1 969 cm3, vŕtanie x zdvih - 82 x 93,2 mm, kompresný pomer – 15,8:1, max. Výkon 172,8 kW (235 k) / 4 000 ot, max. krútiaci moment 480 Nm / 1 750 – 2 250 ot, litrový výkon 86,4 kW / l (117,2 k/l).

Pohon:

8 - stupňová automatická prevodovka Geartronic, aktívny pohon 4x4 prostredníctvom medzinápravovej viskospojky HALDEX 5.generácie

Podvozok:

nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu McPherson, vzadu viacprvkový záves, skrutné stabilizátory, kotúčové brzdy vpredu aj vzadu, ABS, TC, DSTC, City safety - súčasť zákl. výbavy

Kolesá:

ľahkozliatinové disky, pneu 255/35 R20

Rozmery a hmotnosti:

d x š x v – 4 936 x 1 890 x 1 475 mm, rázvor – 2 941 mm, objem kufra – 560 - 1 526 l, pohotovostná hmotnosť – 1 791 kg, objem nádrže - 60 l, výkonová hmotnosť – 10,35 kg / kW, kombinovaná spotreba – 4,9 l/100 km, reálna spotreba (test) – 7,2l

Dynamické parametre:

max. rýchlosť - 240 km/h,
zrýchlenie z 0 na 100 km/h - 7,2 s

Cena:

základný model od 43 700 €,
test verzia 81 520 €

 
Volvo V90
BMW radu 5
Základná cena
43 700 €
(Volvo V90 D3)
45 800 €
(BMW 518d M6)
Adekvátny model
60 200 €
(V90 D5 AWD Insciption A8)
60 800 €
(BMW 525xd 160 kW A8)
Adekvátna výbava
81 520 € (navigácia, parkovací asistent, Bowers audiosystém, LED adaptívne svetlá, vyhrievané, masážne a ventilované pr. sedadlá, vyhr. zadné sedadlá, panoram. str. okno, Head up, vzduchové pruženie, 4-zónová klíma,20-palc kolesá )
19" disky 2088 €,
vyhrievanie pred. a zad sedadiel. a volant,
ezáv kúrenie 1879 €, 360 kamera s PDC a automat. stmiev. zrkadiel 2206€, navi v pakete 2516€, adapt LED svetlá a head up a asistent diaľkových 4690€, panoram. okno 1731€, 4-zónová klíma 479€, koža 2200€, komfortné sedadlá s masážou 2802€, ventilované 825€, Bang and Olufsen 4023€
Výsledná cena
81 520 €
86 239 €
 
Mercedes-Benz E
Audi A6
Základná cena
48 300 €
(E 200d M6)
45 610 €
(A6 Avant 1,8TFSI A7)
Adekvátny model
58 980 €
(E 350d 190 kW A9)
56 510 €
(A6 Avant 3,0 TDI quattro 160 kW)
Adekvátna cena
Multibeam LED 2340€, parkovací pilot s 360 kamerou 1788€, stmievateľné zrkadlá 660€, 20-palc disky 2400€, koža 2640€, panoramat. strecha 2124€, 3-zónová klíma 1020€, vyhrievané a klimatiz. sedadlá predné 1320€, zadné vyhrievané sedadlá 432€, aktívne a masážne sedadlá 2340€, Comand 3300€, Head up 1188€, Keyless Go 840€, Airmatic 1800€, Burmester 1020€
20-palc disky 2924€, vzduchové pruženie 1755€, alarm 573€, Bang audiosystém 6748€, Head up 1552€, LED Matrix 2384€, navigácia MMI 2677€, parkovací asistent 878€, koža 2642€, 4-zónová klimatizácia 911€, komfortné sedadlá 2496€, masážne a ventilované sedadlá 1744€, vyhrievané sedadlá vzadu 282€, panoramatické okno 1788€, tempomat 337€
Výsledná cena
84 192 €
86 201 €