Vo väčšine krajín vyspelého sveta a vyššej životnej úrovne (kam chtiac-nechtiac treba zarátať aj Slovensko) v posledných rokoch dostávajú v obľúbenosti a počte predaných kusov klasické autá (sedany, kombíky, hatchbacky) na frak. Od coupé, či kabrioletov? Kdeže! A nie je to ani od kategórie MPV, čo by v dobe babyboomu mohlo dávať zmysel. Sú to autá SUV a crossovery, ktoré závratne "idú". Pritom stále viac a viac svetovej populácie rozvinutého sveta žije vo veľkomestách alebo priľahlých oblastiach s veľmi dobre rozvinutou infraštruktúrou. Kým v súčasnosti je to cca 50/50 v pomere mesto/vidiek, do roku 2050 to má byť dokonca 80/20. Tu je 5 dôvodov  prečo je to zle.

Nie žeby sa SUV všade predávali lepšie, ale už to, že klasické autá dobiehajú, symbolizuje zásadné zmeny. Po prvé v myslení klientov a po druhé možno aj v ich potrebách. Možno píšem preto, lebo to nemôžem a nechcem akceptovať. Prosto neverím, že za ostatných 15 rokov sa moderná civilizácia životným štýlom v oblasti potrieb premiestňovania seba a svojich ratolestí zmenila tak zásadne, že jediným riešením pre mesto je kúpa SUV, či crossover. Aby sme si rozumeli, proti SUV absolútne nič nemám. Naopak, ako automobilový druh ich rešpektujem, mnohé mám rád a dokonca obdivujem, ako skvelo kombinujú tak protichodné požiadavky ako to dokážu snáď len pneumatiky.

1) ÚSPORA PALIVA

Aj keď SUV aj crossovery za ostatné 2 desaťročia prešli od supersmädných cez smädné k relatívne úsporným, v reálnej spotrebe treba hľadať také, ktoré nepýtajú viac než 8-9 litrov paliva na 100 km. Naopak, adekvátne veľké klasické moderné autá segmentu C a D sa dnes reálnou spotrebou pohybujú v intervale 5,5-7,5 litra na stovku. Ak jazdíte veľké kilometre, spotrebu paliva prosto nemôžete ignorovať.

2) OVLÁDATEĽNOSŤ/OBRATNOSŤ

Nižšia pohotovostná hmotnosť a zásadne nižšie ťažisko sa zásadne podpisujú pod lepšími jazdnými vlastnosťami v celom spektre rýchlosti od prejazdu kruhovým objazdom, cez serpentíny až po stabilitu na diaľnici pri bočnom vetre. Nehovoriac o nižšej miere vnútorného hluku danej aerodynamikou a hlukom veľkých kolies. Klasické autá sú prosto na šoférovanie príjemnejšie a zábavnejšie. Pritom väčším hatchbackom alebo kombíkom nechýba voči SUV a crossoverom nič v zmysle veľkosti kufra (skôr naopak), ani vo variabilnosti a praktickosti interiéru.

3) POLOHA ZA VOLANTOM

Na oko by sa mohlo zdať, že vo veľkých SUV je miesta na rozdávanie. Žiaľ, zväčša nie je. Malí a stredne vysokí ľudia si rozdiel hneď tak nevšimnú, respektíve, čo do miesta sa cítia v každom druhu auta dobre. Vysokí však majú vo väčšine klasických áut viac miesta nad hlavou a lepší výhľad vpred. Nehovoriac o tom, že v takmer všetkých SUV a crossoveroch sedia pasažieri vysoko ako na stoličkách v čakárni, kým sedenie v klasických autách viac pripomína športový posed.

4) DIZAJN A ELEGANCIA

Iste, o dizajne a kráse je možné sa bezvýsledne baviť a hádať celé hodiny. Faktom však je, že po športových kupé sú sedany a z nich vhodne odvodené kombi tie elegantnejšie a krajšie dizajnérske kúsky. Ľuďom sa na autách prirodzene páčia viac horizontálne a dlhé línie, nie krátke a vysoké hrče, ktoré v mnohých prípadoch pripomínajú skôr koče a nedokážu vhodne kombinovať vysokú svetlú výšku, veľké kolesá a dostatok vnútorného priestoru s eleganciou.

5) CENA

Nerobme si ilúzie, automotive je tvrdý až krutý biznis. Automobilkám (rovnako ako všetkým firmám) ide v prvom rade o zisk. Potom nasleduje udržateľnosť chodu firmy a až potom sú iné záujmy. Inými slovami, reči sa vravia a chlieb sa je. Automobilkám súčasný stav veľkej obľuby SUV a crossoverov vyhovuje, lebo za viac auta môžu pýtať viac peňazí. A s tým ide ruka v ruke väčší zisk. O ten ide v každom podnikaní v prvom rade. Klient teda za SUV alebo crossover platí viac aj napriek tomu, že ho nedokáže využiť nad rámec klasického auta.