1. Prevádzkové kvapaliny

Hladina motorového oleja
Kedysi bolo pre vodiča bežné skontrolovať hladinu motorového oleja pred každou dlhšou jazdou. Dnes sú autá komplexnejšie. Už sme si zvykli chodiť takmer so všetkým do servisu. Aj preto mnoho ľudí na podobné zásady zabudlo. Kontrola stavu oleja však trvá pár sekúnd a môže ušetriť veľkú škodu a pokazenú dovolenku. Nie každé auto vás na nízku hladinu oleja upozorní. Keď sa rozsvieti kontrolka mazania, už môže byť neskoro. Cestou na dovolenku pritom nezriedka prejdeme viac ako tisíc kilometrov v diaľničnom tempe, počas ktorých motor spotrebuje ďalšie malé množstvo oleja. Kontrolou navyše môžete odhaliť aj únik oleja, ktorý ste si pre tým nevšimli.


Chladiaca zmes

Pred dlhou cestou sa rozhodne oplatí pozrieť na nádržku chladiacej kvapaliny. Najmä v staršom aute jej môžete mať z rôznych dôvodov menej ako je potrebné. To si pri krátkych trasách nemusíte všimnúť. Myslite však na to, že sa chystáte na dlhú trasu v horúčave a hustej premávke plnej dovolenkárov. Je preto pravdepodobné, že v istej fáze cesty uviaznete vo väčšej či menšej zápche. A práve tam sa môže prejaviť nedostatok chladiacej kvapaliny prehriatím motora a vám nezostane nič iné ako auto čo najskôr bezpečne odstaviť a nechať vychladnúť. Tu však pozor! Ak sa už motor prehreje, nikdy neotvárajte viečko expanznej nádržky kým je motor horúci. Môže na vás vystreknúť vriaca kvapalina pod tlakom a nepríjemne vás popáliť. Aj kontrolu chladiacej kvapaliny robte rozhodne pri studenom motore. Naopak, aby ste sa vyhli spomínanému prehriatiu motora v zápche, je dobré sa previezť, zohriať motor a odsledovať, či sa zapne ventilátor na chladiči. Pri jazde sa totiž kvapalina chladí náporom vzduchu prechádzajúcim cez chladič. Ak však uviaznete v zápche bez funkčného ventilátora, čaká vás prehriatie.


Kvapalina v ostrekovačoch

Treťou kvapalinou, ktorú sa pre vlastný komfort a bezpečnosť oplatí skontrolovať, je kvapalina do ostrekovačov. Dobrý výhľad je predsa základ. Je dobré začínať cestu s čistými oknami, no po ceste v tomto ročnom období nachytáte na čelné sklo množstvo hmyzu. Použite letnú zmes, ktorá si väčšinou vie s hmyzom poradiť lepšie ako zimná. Môžete ju síce doliať hocikde počas cesty, no načo sa zaťažovať zbytočnými nepríjemnosťami...

Prevadzkove kvapaliny

2. Svetlá

Rozhodne treba mať funkčné svetlá. Pre bezpečnosť platí vidieť a byť videný. Mnohí budú navyše cestovať v noci, keď sú prijateľnejšie teploty aj premávka. No aj cez deň v mnohých krajinách stále platí povinné celodenné svietenie. Ak vám niektoré zo svetiel nefunguje, môžete si byť istí, že miestni policajti nepremeškajú príležitosť trochu na turistoch zarobiť a dať vám pokutu.

3. Stierače

Výhľad z auta je naozaj dôležitý. Ak už teda máte nádržku ostrekovačov doplnenú, nie je zlé skontrolovať aj stierače. Ich stav zrejme na rozdiel od predchádzajúcich vecí dobre poznáte, no výmenu odkladáte na neskôr. Práve cesta je na dovolenku je tá správna príležitosť. Predsa len, budete mať plne naložené auto a posádku budú tvoriť vaši blízki, ktorých chcete bezpečne priviezť domov.

Povinna vybava

4. Povinnú výbavu

Povinná výbava auta je niečo, na čo sa tak nejak spoliehame, že to v aute máme. Veď to tam každý majiteľ auta dal, keď auto kúpil a ak má šťastie, nič z toho nepoužijete. No stať sa môže všeličo, preto je dobré to mať v poriadku. Viete však čo musíte v aute so sebou voziť?

 

Podľa vyhlášky 464/2009 Z.z. musíte mať v motorovom vozidle:

- Autolekárničku - pozor na dobu exspirácie. Väčšina obsahu je síce použiteľná aj po exspirácii, no u polície vám to neprejde,
- Reflexný odev - pozor, v niektorých krajinách, ako napríklad v Rakúsku, musíte mať reflexnú vestu pre každého člena posádky,
- Výstražný trojuholník,
- Kompletné náhradné koleso – výnimkou je, ak máte bezdemontážnu sadu na opravu poškodenej pneumatiky (napr. defekt sprej), alebo pneumatiky schopné pri defekte, alebo strate tlaku pokračovať v dočasnej jazde – Runflat.

 

Rozhodne odporúčane aj pár vecí nad rámec vyhlášky:

5. Pneumatiky

Pred dlhou jazdou je rozhodne dobé skontrolovať pneumatiky. Nielen hĺbku dezénu, ale hlavne tlak v pneumatikách. Nezabúdajte, že auto bude počas cesty na dovolenku naložené. Preto je potrebné pneumatiky dofúknuť podľa pokynov výrobcu. Správne hodnoty tlaku v pneumatikách podľa zaťaženia väčšinou nájdete na B- stĺpiku po otvorení vodičových dverí. Pri kontrole sa aspoň zbežne zamerajte aj na behúň pneumatiky. Nie je totiž ojedinelé, že vodiči jazdia s „cudzím predmetom“, napríklad s klincom v pneumatike. Tá iba pomaly stráca tlak a vodič si to väčšinou všimne až keď mu auto pri priamej jazde vybočuje do strany. Či máte podobný problém vám napovie aj podozrivo nízka hodnota tlaku v jednej pneumatike oproti ostatným.

6. Klimatizáciu

Pred cestou na dovolenku sa rozhodne oplatí skontrolovať, naplniť a vydezinfikovať klimatizáciu. Túto prácu už treba zveriť servisu, no funkčná klimatizácia vám rozhodne spríjemní dlhé presuny v horúcom počasí. Treba ju však používať opatrne, aby ste dovolenku nepreležali s teplotou a plným nosom. Platí zásada, že teplota v aute by mala byť maximálne o 5 až 7 stupňov nižšia, ako teplota vonku.