Máte auto s benzínovým motorom a nechcete sa ho vzdať kvôli vysokej spotrebe? Alebo uvažujete o aute snov s veľkým benzínovým motorom, ale bojíte sa, že na benzínke necháte výplatu? Je tu riešenie. Medzi autičkármi vo väčšine zatracované, ako vyhľadávané. Jedná sa o prerábku benzínového vozidla na LPG - liquefied petroleum gas, teda na skvapalnený ropný plyn. O CNG z dôvodu mimoriadne riedkej obslužnej siete písať nebudeme.

O kladoch a záporoch LPG systémov existuje veľké množstvo internetových diskusií, spomenieme tie, v očiach verejnosti najdôležitejšie:


Hlavnou výhodou LPG systému je po inštalácii a prvotných vstupných nákladoch najmä suma, ktorú zaplatíte za 1 km jazdy. Pri cenách kvalitnejších LPG palív (60 centov/l) sa investícia do LPG systému vráti približne po prejazdení 20-30 tisíc km. Ak bývate na severe Slovenska, tak ešte skôr, pretože v Poľsku stojí LPG len cca 40 centov/l.
 

Nevýhoda systému LPG spočíva najmä v zákaze parkovania v podzemných garážach. Tieto priestory zvyčajne nie sú vybavené potrebným a kvalitným ventilačným systémom pre prípad, že plyn z nejakého dôvodu uniká. Nastáva problém s jeho odvetrávaním. Toto je jeden z hlavných dôvodov, prečo mnohí LPG neinštalujú, lebo musia/chcú využívať parkovanie v podzemkách.

Pri montáži LPG systému sa musíte vzdať časti batožinového priestoru z dôvodu montáže plynovej nádrže. Šikovnejšie riešenia umožňujú umiestniť nádrž do priestoru určeného náhradnému kolesu - tzv. toroidná nádrž. Tie sú zväčša menšie, približne do veľkosti 70 l. Väčšie nádrže, valcovitého tvaru, idú priamo do kufra auta a zásadne ho obmedzia. Veľkosť takej nádrže dosahuje až do 230 l. Ak sa rezervné koleso nachádza pod autom, nie je to pre umiestnenie vonkajšej nádrže problém. To, že nádrž má stanovený objem, v praxi znamená, že reálne do nej zmestíte o niekoľko litrov plynu menej. 


Slovenskom kolujú rôzne fámy o nebezpečnosti LPG, o možnosti explózie v prípade havárie. Certifikované LPG nádrže sú vyhotovené tak, aby odolali silným nárazom. Palivový systém je tiež chránený bezpečnostnými ventilmi, takže akékoľvek obavy v tomto prípade sú úplne zbytočné. Šance, že auto po náraze vybuchne, sú pravdepodobné rovnaké, ako v prípade benzínu v nádrži.

Pozor! Spotreba na LPG je približne o 15% vyššia, ako pri rovnakej vzdialenosti prejdenej  na benzín. LPG má totiž nižšiu výhrevnosť, teda menej koncentrovanú energiu, preto ho treba na horenie viac.

Motory zvyčajne štartujú a až do základného zahriatia idú na benzín. Preto je potrebné, aby ste mali v nádrži vždy určité množstvo benzínu (aspoň rezervu). Po zahriatí sa systém automaticky prepne do režimu jazdy na plyn (ak ostal prepínač nastavený v tomto režime). Pri starších vozidlách s jednoduchými systémami vstrekovania sa občas využíva i štartovanie priamo na LPG. Vodič si môže ľubovoľne, i počas jazdy, prepínať druh paliva, na ktorom chce jazdiť. Pokles výkonu pri správne nainštalovanom a nastavenom systéme je pri bežnej jazde nebadateľný.
 

Niekoľko praktických rád o problematike LPG:

  • pre montáž a servis vyhľadajte vždy kvalitné a certifikované pracoviská,
  • zvážte/dajte si poradiť vhodný výber komponentov pre vaše vozidlo,
    (pre modernejšie a drahšie motory je lepšie priplatiť za kvalitnejšie vstreky, riadiacu jednotku, regulátor),
  • tankujte len kvalitné LPG palivo, nebuďte lakomí 2x,
  • meňte palivové filtre pravidelne (raz ročne, alebo každých 15 000 - 20 000 km),
  • pri maloobjemových agregátoch rôznych značiek nie sú sedlá ventilov tvrdené a môžu sa pri dlhodobom používaní LPG poškodiť. Rôzni výrobcovia, alebo montážne dielne preto odporúčajú používať dodatočný olej – flash lube (1dcl stojí 2 - 2,5 €), ktorý neželanému javu má predchádzať. Aj táto praktika ma prívržencov a odporcov,
  • LPG sa stáva čoraz populárnejší i v zahraničí, preto je vhodné zvážiť, či si kúpite takto vybavené vozidlo (predsa ak niekto jazdí lacnejšie, tým pádom väčšinou jazdí viac),
  • v zahraničí existuje viacero typov tankovacích pištolí. Je vhodné si pred cestou von zistiť, aký typ sa v danej krajine využíva.

Pri ojazdenom vozidle s LPG systémom existuje vysoký predpoklad, že jazdilo viac, alebo má údaje na odometri upravené.

Toto sú jednotlivé typy koncoviek LPG používané v Európe.

Legislatívna problematika LPG :

  • auto vybavené LPG systémom musí byt viditeľne označené LPG nálepkou na zadnom okne
  • LPG nádrž má homologáciu obmedzenú na 10 rokov, zatiaľ neexistuje možnosť platnosť nádrže predĺžiť, dá sa len vymeniť, alebo systém z auta vymontovať,
  • ak sa nejaký komponent LPG systému pokazí a chcete ho vymeniť za iný diel s iným homologizačným číslom, musíte podstúpiť proces celého schvaľovania prestavby vozidla nanovo (reduktor, riadiaca jednotka a pod.), - v prípade, že sú tieto kompomenty (značka a homologizácia) uvedené v OEV,
  • ak kupujete vozidlo, ktoré už LPG systém má a je zapísané v osvedčení o evidencii, presvedčte sa, že údaje sú totožné,
  • vozidlo vybavené LPG splynovačom montovaným na Slovensku musí mať pri emisnej kontrole protokol o montáži (táto požiadavka sa nevzťahuje pre individuálne dovezené vozidlo zo zahraničia, ktoré podstúpilo kontrolu originality).

Systém LPG sa dá pridať takmer do akéhokoľvek vozidla so zážihovým motorom a rôznymi systémami vstrekovania paliva. Pri moderných benzínových motoroch je však táto investícia značne vyššia. Ak sa rozhodnete o takúto zmenu, je dobré sa najprv poradiť s montážnou dielňou o presnom postupe.

 

U nás sa zatiaľ prestavby dieslových vozidiel na LPG vo veľkom nevykonávajú. Táto prestavba sa vykonáva najmä v Poľsku. Týka sa predovšetkým dodávok a ťahačov. Prestavbe naftového motora však nie je až tak ekonomicky výhodná, má zmysel pri extrémnych nájazdoch km.
 

Aby ste náhodou neboli prekvapení, keď pri stojane LPG zazriete superšport, tu je jeden z nich. :) Dôvodom montáže do Lamborghini nebola insolventnosť majiteľa, ale snaha ukázať, že na LPG môžu bezpečne bežať aj tie najmodernejšie a najzložitejšie vyšpičkované benzínové motory.