V krajinách po celom svete majú elektrické vozidlá rôzne výhody. Či už ide o daňové zvýhodnenie, priamu finančnú podporu alebo parkovanie zdarma, vjazd do centier miest a jazdu vo vyhradených pruhoch. Krajiny, kde sú elektromobily a hybridy zvýhodňované majú lepšie predajné výsledky. Typickým príkladom je Nórsko. Ľudia tam nie sú o nič ekologickejší než vo zvyšku Európy. Za všetkým treba hľadať ekonomickú stránku veci, v Nórsku sa jednoducho elektromobil oplatí.

 

Automobilka BMW predala v Nórsku 2000 modelov i3. V niekoľko násobne ľudnatejšom Nemecku však len 2100 kusov. Dôvod? Štedrá podpora elektromobilov zo strany štátu. Norbert Reithofer, generálny manažér BMW reagoval na slabé predaje značky na domácom trhu výzvou o väčšej podpore elektromobilov zo strany štátu. „Nemecké automobilky splnili svoju časť dohody. Teraz je rad na zákonodarcov,“ hovorí Reithofer. Nemecko musí podľa neho dohnať ostatné západné krajiny a pristúpiť na väčšiu podporu elektromobilov. Automobilka BMW plánovala na domácom trhu predať v roku 2014 minimálne 4000 vozidiel i3, kvótu splnili len polovične.

Napriek veľkému pokroku v posledných rokoch majú elektromobily ešte stále zopár nevýhod. Problémom je vyššia cena a mnohých ľudí odrádza aj krátky dojazd, ktorý u väčšiny áut neprekročí 200 km.

BMW i3 má na niektorých trhoch problém s odbytom. Šéf značky chce vyššie dotácie na elektromobily.

Nemecká vláda chce pritom do roku 2020 až 1 milión elektromobilov na cestách. Momentálnym tempom túto hranicu určite nesplní, aj preto plánuje zaviesť väčšiu podporu pre elektrické vozidlá. V súčasnosti majú vodiči elektromobilov v Nemecku výhody v podobe využívania jazdných pruhov pre verejnú dopravu, parkovanie na vyhradených miestach a oslobodenie od cestnej dane na dobu 10 rokov. Nemeckým občanom však spomínané výhody zjavne nestačia. Nemecká vláda bude musieť prísť s priamou finančnou podporou elektromobilov. Ani to jej však nemusí zaručiť úspech. Napriek veľkému pokroku v posledných rokoch majú elektromobily ešte stále zopár nevýhod. Problémom je vyššia cena a mnohých ľudí odrádza aj krátky dojazd, ktorý u väčšiny áut neprekročí 200 km.

 

Na trhoch, kde nie sú veľké dotácie sa bavorskej značke s predajom elektromobilov nedarí. Odbyt modelu i3 je pod pôvodným očakávaním. Na druhú stranu hybridný model i8 má veľký úspech. Športové kupé od BMW sa predáva "samo". Divízia i dokonca zvýšila výrobnú kapacitu na dvojnásobok (20 kusov denne). Celkové predaje divízie i však zatiaľ nie sú veľké. Minulý rok predali zákazníkom len 17 800 modelov, z toho väčšinu tvoril model i3.

 

Aký je váš názor? Je zvýhodňovanie elektromobilov správne alebo len deformuje trh?


Zdroj: autonews, autoforum


Pozrite si tiež: Test BMW i3