Policajt v hliadkovom aute strávi väčšiu časť služby. Tak to vníma verejnosť. Tá často vidí hliadkové auto odstavené len niekde pri ceste alebo premávajúce sa v noci mestom so zaradenou dvojkou bez plynu. Poviete si, že policajtovi stačí iba bežný vodičák. Naozaj? V Čechách vedia, že služba za volantom policajného auta je náročná. Mnohí policajti preto do r2018 absolvujú špeciálne vodičské kurzy.

V Čechách absolvuje 25 000 policajtov a hasičov špeciálny kurz na krízové situácie za volantom. U nás o tom môžu iba snívať. 

Ministerstvo vnútra ČR spustilo pred časom doškoľovacie kurzy, v ktorých sa zúčastní spoločne zhruba 25 000 policajtov a hasičov. Tieto kurzy ich naučia, ako zvládať krízové situácie, ktoré môžu pri zákrokoch alebo pri presunoch na zákroky za volantom zažiť. Kurzy realizujú v tréningových centrách bezpečnej jazdy. Ako to je s výcvikom policajtov u nás? Možno budete prekvapení.

Predpokladám, že sa domnievate, že policajtovi pri bežných presunoch stačí normálne vodičské oprávnenie. Omyl. Policajt už na to, aby mohol sadnúť za volant služobného auta, musí mať dodatočné povolenie, tzv. kupón. Nie každý policajt také oprávnenie môže mať. Záleží to od zaradenia.

 

Ako vyzerá príprava radových policajtov na kupón? Bežný vodičský preukaz je len základ. Na to, aby ho policajt získal, musí nadriadenému podať žiadosť. K tomu si prirátajte ďalšiu administratívu. Nasleduje kurz zložený z teoretickej a praktickej časti. Praktická časť pozostáva z jazdy, ktorá však vyzerá ako v klasickej autoškole. S kupónom môže policajt šoférovať klasické služobné auto, nie však auto s právom prednostnej jazdy, teda s majákmi a sirénou. Na spúšťanie majákov a sirény musí absolvovať „nadstavbu“...

 

To však stále nie je všetko. Bežný policajt na Slovensku nikdy neabsolvuje praktické vodičské kurzy, ktoré by jeho vodičské schopnosti obohatili, alebo rozšírili. Výnimku v tom majú napr. ochrankári... Aj tí však majú tréningov málo a pre viaceré cviky v nevyhovujúcom prostredí.

 

Policajt si často nemá možnosť vyskúšať služobné auto na hranici možností. Potom niektoré jazdy dopadnú nehodou. A pritom tieto kurzy „bezpečnej jazdy“ nie sú vôbec finančne náročné v porovnaní s rozbitým a vyradeným služobným autom. Dokonca sami policajti tvrdia, že by možno stačilo absolvovať pár ostrých jázd na veľkom letisku, či okruhu, kde sa umiestnia rôzne jednoduché prekážky. Kompetentní by sa mali nad lepšími možnosťami tréningov pre policajtov a hasičov zamýšľať viac.

Stačí bežnému policajtovi iba "vodičský preukaz"? Stačia takéto jazdecké schopnosti pri zásahoch, alebo pri presunoch na zásahy? Vtedy sa z bežného vodiča rázom stáva vodič profesionál, ktorý musí zo 100-koňového auta vyžmýkať maximum, aby sa hliadka čím skôr dostala na miesto a mohla pomôcť ľudom v núdzi.

Rozbité policajné auto ešte neznamená, že nehodu spôsobili policajti

Za to, že policajt má kupón, dostane príplatok. Je doslova smiešny. Mesačne pár eur v čistom. K tomu si ale musí policajt zaplatiť poistku, ktorá hradí škody v prípade, že niekde služobné auto rozbije, či poškodí. Výška poistky pri udalosti často nepokryje celú škodu a policajtovi ju do určitej výšky sťahujú každý mesiac z výplaty. K tomu dostane aj trest, zvyčajne zrážku z platu. Takže jazdiť na policajnom aute sa "skutočne oplatí"... :)

MALI BY AJ U NÁS POLICAJTI POVINNE ABSOLVOVAŤ DOPLNKOVÉ VODIČSKÉ KURZY?

  • Áno ( 96% )

     

  • Nie ( 4% )

     

Odpovedalo 127 ľudí  

Povolanie, resp. poslanie policajta je v dnešnej dobe mimoriadne náročné. Za nástupný policajný plat, dokonca aj s najvyšším policajným vzdelaním je nováčik zaradený zvyčajne v najnižších platových triedach. Vtedy domov donesie každý mesiac výplatu zhruba 550 €. V médiách teraz vyšlo viacero článkov, kde uviedli, že policajti môžu búchať šampanské, dvihnú im platy. Vo väčších mestách viac, v menších menej. Áno! Po zvýšení nováčik dostane asi 600. Na Bratislavu, Košice, alebo Žilinu? Nastúpili by ste za týchto podmienok do polície? Pritom je jedno, či je piatok alebo sviatok, deň či noc, či prší, mrzne, alebo je vonku 35°C...