Autonómne režimy sú tento rok v médiách až priveľmi preberané. Mohlo by sa zdať, že sú aj veľmi obľúbené. No zatiaľ len pre stratégov, marketing a médiá. Či budú naozaj úspešné, alebo obľúbené, uvidíme zhruba v roku 2020. Už celý tento rok však výrobcovia automobilov prezentujú technológiu, ktorá vraj predurčuje budúcnosť. Autonómne režimy od začiatku vývoja prešli dlhú cestu a v súčasnosti sú to už samostatne (a častokrát aj dobre) pracujúce systémy. Jeden z takých je pravdepodobne aj ProPilot od Nissanu.

Pravdepodobne píšem zámerne, nakoľko Nissan ho ponúka zatiaľ do jediného vozidla a len na domácom trhu v Japonsku. Ide o autonómny režim vo vozidle Nissan Serena. Najnovšie mu porotcovia v oceňovaní inovácii za rok 2016 až 2017 udelili prvú cenu.

Ocenenie však nie je obyčajným udelením sympatií od porotcov, ako to býva zvykom v Európe. V Japonsku novinku testovali členovia združenia J-Coty, čo je združenie pre vyhlasovanie japonského automobilu roka. Porotcovia ocenili zabudovanie systému do vozidla typu MPV, s ktorým sa zo strany vodiča predpokladá väčšia nepozornosť, keďže v ňom bude prevážať viac pasažierov a najmä detí. V Nissane GT-R sa o nepozornosť vodiča až tak báť nemusíme...

Nissan Serena ako jediný model ponúka systém ProPilot

ProPilot od Nissan zatiaľ zvládne samostatne jazdiť v jednom jazdnom pruhu a udržiavať vzdialenosť od automobilov aj v ťažkých mestských podmienkach. ProPilot už má za sebou niekoľko ocenení, to najnovšie je však na domácom japonskom trhu zvlášť cenené. Trocha nás mrzí, že obdobné technológie si japonskí výrobcovia zatiaľ nechávajú pre ich domáce trhy a do Európy sa s podobnými systémami nehrnú. Kto vie, možno by o systém bol záujem aj u nás.