Oproti predchodcovi je nová 3-ka pri nezmenenej dĺžke auta (4460 mm) nižšia o dvadsať milimetrov (1450 mm), širšia o štyridsať (1795 mm).Najdôležitejšia zmena rozmerov je ale rázvor náprav, ktorý narástol o 60 milimetrov, a na zadných sedadlách teda pribudne priestoru. Okrem toho inžinieri zlepšili i výhľad z auta, predné stĺpiky totiž posunuli dozadu o celých desať centimetrov. Zmenou prešiel i batožinový priestor, ktorý je väčší o desať litrov, teda 350 l. Na Golf ale stále nedosiahne, ten pojme o ďalších tridsať litrov viac. Kabína posádky je rozdelená na dve zóny - kokpit orientovaný na vodiča, a zvyšok auta koncipovaný ako príjemné prostredie pre pasažierov. Sedadlá sú tuhšie, mali by vďaka tomu lepšie pohlcovať vibrácie a so svojou šírkou v oblasti ramien sú najväčšie v triede. Spomeňme k rozmerom ešte hmotnosť auta - je pomerne ľahké, v závislosti od použitého motora sa pohybuje okolo 1200 kilogramov. Karoséria je postavená z vysokopevnostnej ocele, tuhosť zlepšili o tridsať percent a koeficient odporu vzduchu je 0,275.

Pod kapotou budú v ponuke tri benzíny a jeden dízlový motor. Tým je 2,2-litrový agregát Skyactiv-D s výkonom 112 kW (150 k) a krútiakom 380 Nm. Motor dostal vyvažovací hriadeľ pre potlačenie vibrácií a dve turbodúchadlá pre preplňovanie. Ako jediný z ponuky spĺňa normu Euro 6 a so šesťstupňovou prevodovkou dokáže auto rozbehnúť na stovku za 8,1 sekúnd. Trocha pomalší je s automatom (9,7 s), ale i tak je najrýchlejší spomedzi ostatných variant. Na opačnom konci stojí benzínový 1,5l Skyactiv G s výkonom 75 kW a 160 Nm. Na stovku sa rozbehne za 10,8 sekúnd, no pomalosť vyváži spotrebou, ktorá sa odhaduje na 5 l/100 km. Do tretice je tu dvojlitrový štvorvalec, ktorý je v ponuke s dvomi stupňami naladenia. Slabšia úroveň poskytuje 89 kW (120 k) a akceleráciu za 8,9 s v manuáli. Automatická prevodovka je pomalšia o 1,5 sekúnd. Skyactiv-G s rekuperáciou brzdnej energie ponúka až 123 kW (165 k) a s manuálnou prevodovkou (automat nie je v ponuke) dosiahne rýchlosť 210 km/h.

Mazda sa venovala i bezpečnosti. Tuhšia karoséria s väčšími deformačnými zónami a zosílenými nosníkmi lepšie ochráni posádku. Aktívna bezpečnosť sú systémy prebrané z 6-ky, napríklad aj adaptívny tempomat MRCC, ktorý až do rýchlosti 200 km/h udržuje vzdialenosť od vpredu idúceho auta. Situáciu okolo auta sleduje monitorovanie slepých uhlov Rear Vehicle Monitoring a Smart Brake Support, ktorý pribŕzďuje auto a v prípade potreby i zastaví. Ten spolupracuje s detektorom bezpečnej vzdialenosti Forward Obstacle Warning. Jazdu v noci urobí ľahšou automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel a natáčanie reflektorov do zatáčok.