Iba nedávno sme vám v našom teste predstavili odchádzajúcu legendu Renault Megane RS 275 vo verzii Trophy. Automobilka však na práve prebiehajúcom autosalóne vo Frankfurte predstavila 4. generáciu Megane. Je preto jasné, že už onedlho môžeme čakať aj nástupcu verzie RS. Vyzerá to však, že nič nezostane po starom.

"Práve prebieha proces zlepšovania všetkého - riadenia, pruženia a tak ďalej a popri tom chceme vždy aj vyšší výkon. Viac výkonu je súčasťou evolúcie, aj keď hlavné je vždy šasi. Nepotrebujeme najviac výkonu, ale potrebujeme, aby bol výkon časť príbehu.", Patrice Ratti, šéf Renault Sport Technologies.

Súčasný výborný Megane RS vydrží vo výrobe prinajmenšom do príchodu verzie GT, Meganu 4. generácie, na trh. Nebude to však už trvať dlho.

Podľa vyjadrení predstaviteľov Renaultu totiž môžeme zabudnúť na trojdverovú verziu, pribudne však natáčanie zadných kolies a dvojspojková prevodovka. Päťdverová karoséria nového Megane RS je podobne ako v prípade Clia RS výsledkom požiadaviek trhu. Viceprezident Renaultu, Jerome Stoll, sa vo Frankfurte vyjadril, že zákazníci chcú skôr praktickejšiu 5-dverovú karosériu. O technických záležitostiach však viac prezradil Patrice Ratti, šéf Renault Sport Technologies. Veľká diskusia v radoch fanúšikov prebieha ohľadom prevodovky. Po predstavení Clia RS, ktoré je k dispozícii iba s dvojspojkovou prevodovkou EDC, majú totiž mnohí obavy, že rovnaký osud postihne aj Megane RS. Hoci fanúšikovia vytrvalo volajú po manuálnej prevodovke v Cliu RS, Renault Sport zatiaľ odoláva. Otázne je dokedy, keďže podobnému tlaku v tejto kategórii nedávno podľahol aj koncern VW a priniesol Polo GTI aj Ibizu Cupra znovu aj s manuálnou prevodovkou. Ratti opisuje situáciu okolo prevodovky EDC takto: "Keď sme robili Clio, mysleli sme, že trh pôjde cestou dvojspojkových prevodoviek, ale realita je taká, že je stále veľa manuálov. Ťah s EDC nám priniesol veľa dobrého a odštartoval masívny nárast predajov v Japonsku a Austrálii, na našom druhom a treťom najväčšom trhu, ale teraz vidíme, že v ideálnom svete by sme mali mať obe aj EDC a manuál." Či aj Megane RS stretne podobný osud ako Clio ešte nie je rozhodnuté. Ratti to vidí takto: "Sú dva rozdielne typy zákazníkov a pracujeme na tom, aby sme videli, či ich dokážeme uspokojiť. Nie je nič rozhodnuté, ale ak by som musel vybrať jednu, bola by to EDC, ale manuál je stále možný."

"Nie je nič rozhodnuté, ale ak by som musel vybrať jednu, bola by to EDC, ale manuál je stále možný.", Patrice Ratti o prevodovke v novom Megane RS.

Megane GT so systémom 4 control ladili v Renault Sporte. Meganu RS však robí iba predskokana.

Pod kapotou nového Megane RS môžeme tiež očakávať zmenu. Súčasný prepĺňaný dvojliter pravdepodobne vystrieda prepĺňaný štvorvalec objemu 1,8 litra s označením TCe. Renault ho vyvíja spolu s Nissanom a podľa dostupných správ bude poháňať aj kupé Renault Alpine. Do Meganu RS by v tom prípade putovala najvýkonnejšia, 300 koňová verzia. Hoci sa Renault Sport zrejme bude chcieť pustiť do boja s Civicom Type R, nepôjde cestou prekonávania čísel maximálneho výkonu. Ohľadom nárastu výkonu sa Ratti vyjadril v tomto duchu: "Práve prebieha proces zlepšovania všetkého - riadenia, pruženia a tak ďalej a popri tom chceme vždy aj vyšší výkon. Súčasný Megane RS prešiel od 250 koní, cez 260 koní, po 275 koní, takže viac výkonu je súčasťou evolúcie, aj keď hlavné je vždy šasi. Nepotrebujeme najviac výkonu, ale potrebujeme, aby bol výkon časť príbehu." Iné bude aj správanie vozidla, pretože nový Megane má o 28 mm väčší rázvor, širší rozchod a už v základnej verzii je o 25 mm nižší ako jeho bežný predchodca. Je tiež pravdepodobné, že verzia RS dostane systém natáčania zadných kolies. Renault Sport totiž spolupracoval na jeho vývoji a ladení pre verziu GT. "Je to po prvýkrát, čo sme spolupracovali na ladení takého systému na modeli od Renault Sportu a prináša veľa výhod pri všetkých rýchlostiach. Znižuje polomer otáčania pri nízkych rýchlostiach, pridáva agilitu na kľukatých cestách, pri vysokých rýchlostiach zvyšuje stabilitu. Znamená to, že môžeme použiť strmší prevod riadenia a urobiť riadenie pohotovejšie. Navyše systém robí časť práce stabilizátorov, takže celý balík môže byť menej tuhý." týmito slovami zhodnotil Patrice Ratti systém natáčania zadných kolies.

Automobilka sa však s predstavením novej generácie Megane RS neponáhľa a nemá stanovený pevný termín. Je preto pravdepodobné, že sa ho dočkáme najskôr v roku 2017. Súčasný Megane RS však zostane vo výrobe prinajmenšom do uvedenia verzie Megane GT na trh, v roku 2016. Ak teda chcete pravý, tvrdý, rýchly a zábavný Megane RS s dvojlitrom a manuálom máte ešte šancu.

Zdroj: autocar, autoforum