Renault na tohtoročnej 24-hodinovke v Le Mans konečne predstavil koncept nového auta značky Alpine. Hoci ja jasné, že štúdia, ktorú automobilka neskôr priviezla aj na festival rýchlosti do Goodwoodu nie je finálnou podobou novinky, je tiež zreteľné, že z neho bude do veľkej miery vychádzať. Po peripetiách, ktoré si už ľudia zodpovední za projekt znovuzrodenia značky Alpine preskákali, si však v automobilke chcú byť istí, že ponúknu ten správny produkt. Predstavenie sériovej verzie novej Alpine sa preto môže ešte trochu zdržať.

"Radšej si chceme byť istí ako byť rýchli. Načasovanie záleží na našej schopnosti urobiť správne auto.", šéf Alpine, Bernard Olliver.

Z nového športiaku Alpine má vyžarovať francúzska elegancia.

Pravidelní čitatelia isto vedia, že znovuzrodenie Alpine začalo v roku 2012. Renault vtedy odštartoval spoluprácu s britským Caterhamom, od ktorej však po dvoch rokoch automobilky odstúpili. Príčinou boli nezhody a rozdielne fungovanie oboch spoločností. Jedným z kameňov úrazu mal byť aj dátum spoločného predstavenia oboch áut. Caterham je totiž s vývojom svojho auta údajne ďalej ako Renault a tak sa Britom nepáčilo, že by Francúzi chceli posunúť termín. Ten je teraz stanovený na rok 2016, čo je približne o rok neskôr ako pôvodne plánovaný termín. Šéf Caterhamu, Graham Macdonald sa tiež vyjadril, že jedným z faktorov vedúcich ku koncu spolupráce bol aj príliš veľký rozdiel medzi oboma spoločnosťami. V roku 2014 totiž pre médiá povedal: "Pretrváva frustrácia na oboch stranách, ale od začiatku sme vedeli, že to bude výzva. Nikdy to nebolo ľahké. My sme malá flexibilná firma a oni sú veľká korporácia. To spôsobuje frustráciu na našej a verím, že aj na ich strane." Mal tým zrejme na mysli predovšetkým rozdielny mechanizmus schvaľovania jednotlivých krokov a čas potrebný na tieto rozhodnutia. Ako sa však neskôr ukázalo, ukončenie spolupráce týchto súčasných rivalov by aj tak malo byť prínosom pre automobilový svet a fanúšikov športových áut. Obe automobilky totiž vo svojich projektoch pokračujú a obe tiež zúžitkujú spoločne vyvinuté technológie a platformu. Caterham podľa dostupných informácií predstaví auto s výkonom okolo 300 koní, ktoré by neskôr mali nasledovať aj ďalšie verzie. Renault pre Alpine plánuje výkon okolo 250 koní. Výkon pritom poskytne 4-valec, ktorý bude poháňať zadné kolesá, aby sa Francúzi priblížili legendárnej predlohe Alpine A110. Ťažiť bude z nízkej hmotnosti a motor bude zrejme spojený s dvojspojkovou prevodovkou. Je však možné, že sa ho nakoniec nedočkáme ani v roku 2016. Toto auto totiž pre Renault znamená viac ako iba nový typ v ponuke.

Nové auto od Alpine musí mať úspech. Má totiž naštartovať značku k expanzii.

Renault totiž novým športiakom oživí značku, ktorá už 20 rokov nevyrába sériové autá. Stojí teda na prahu veľkého úspechu alebo nevydareného pokusu, ktorý legendárne meno definitívne pochová. Túto situáciu zdôraznil aj šéf dizajnu Renaultu, Laurens van den Acker, keď povedal: "Výzva pri Alpine je nejako zaplniť medzeru 20 rokov a urobiť produkt, ktorý je uveriteľný. To auto musí skutočne vytvoriť základ značky Alpine. Potrebujeme urobiť 911-ku pre Alpine. Ak to urobíme poriadne, potom môžeme zvažovať autá ako Panamera." Automobilka sa koniec koncov netají tým, že chce značku Alpine neskôr rozšíriť a nevylučuje ani SUV. "Ako s mnohými inými vecami aj tu potrebujeme mať najskôr dobrý biznis. Všetci milujeme Alpiny, ale musíme tiež zarobiť. Urobme prvé auto dobre a dúfam, že potom budem môcť robiť Alpiny do konca života." doplnil k situácii okolo nového športiaku van den Acker.

Na úspech novej sériovej Alpine je teda vyvíjaný veľký tlak. Čosi o budúcnosti nového typu prezradil aj šéf Alpine, Bernard Olliver. "Potenciálni zákazníci sú veľmi moderní, takže očakávajú moderné auto, ale samozrejme ak si kupujete Alpine, očakávate skutočnú Alpine. To znamená, že musí mať DNA Alpine, čiže musí byť ľahké, rýchle a zábavné. Myslíme, že nová Alpine by mala byť, po prvé: moderné auto s moderným dizajnom a modernými technológiami. Po druhé: auto, ktoré ukazuje tradíciu. Dizajn auta je veľmi, veľmi dôležitý. Pravdepodobne 80% rozhodovania pri kúpe auta ovplyvňuje dizajn. Ale sú tu aj iné body, umiestnenie auta (na trhu), výkon, komfort a ekonomické hľadiská." Ohľadom načasovania teda Olliver povedal: "Radšej si chceme byť istí ako byť rýchli. Budeme robiť modifikácie a hľadať dobré vyváženie. Nie som si istý, či budúci rok. Načasovanie záleží na našej schopnosti urobiť správne auto." Šéf novej značky rovnako naznačil, aké bude výsledné auto: "Keď uvidíte naše auto, zbadáte, že je použiteľné na každý deň. Auto bude elegantné, s francúzskou eleganciou. Bude (dizajnovo) jednoduché, plynulé, nekomplikované a špeciálne. Myslíme, že tieto prvky dnes na trhu nie sú, takže máme svoje miesto." Olliver naznačil, aj na aký typ zákazníka bude zamerané: "Zákazníci Alpine nebudú rovnakí ako zákazníci Renaultu. Už aj zákazník Renault Sportu je pravdepodobne mladý, nie veľmi bohatý a kupuje auto využiteľné na všetky veci, ktoré musí urobiť. V prípade Alpine to bude iné. Budú to nadšenci, relatívne bohatí a bude to pravdepodobne ich tretie, či štvrté auto. Je to auto iba na zábavu na víkend a nebude jazdiť veľa, iba pre potešenie. Príde takýto zákazník k predajcovi Renault, aby si kúpil Alpine? Myslím, že nie, pretože bude chcieť osobný prístup." Značka Alpine teda zrejme dostane vlastnú sieť predajcov a bude sa tváriť ako samostatná automobilka.

Zdroj: autocar