Americký web Edmunds uverejnil veľmi zaujímavú štatistiku, ktorá približuje správanie majiteľov elektrických a hybridných áut. Len včera sme vám priniesli správu o tom, že Toyota zatracuje elektromobily a podľa všetkého ich zatracujú aj niektorí majitelia. Z analýzy vyplýva, že vernosť zákazníkov k elektrickému pohonu klesá. Podľa správy stále viac a viac ľudí mení elektrické a hybridné autá za modely s klasickým spaľovacím motorom.

 

Vodičov nemotivuje k nákupu „zelených“ áut záchrana planéty, ale ekonomické dôvody.

Výskum je opäť z USA a ukazuje spotrebiteľské správanie majiteľov ekologických automobilov. Čísla sú jasné, a možno aj trochu prekvapivé. Súčasní majitelia sa odvracajú od alternatívnych pohonov a chcú autá s obyčajným spaľovacím motorom. 40%  majiteľov elektromobilov/hybridov, ktorí kupovali nové auto na protiúčet, si vybrali auto so spaľovacím motorom. V minulom roku to však bolo až 55%! Viac ako polovica zákazníkov sa teda rozhodla pre benzínovú, či dieselovú alternatívu.

 

Ešte viac však prekvapí trend kupovania SUV. V roku 2012 vymenilo hybrid alebo elektromobil za SUV len 11,9% zákazníkov. Minulý rok to bolo už 18% a za prvé tri mesiace roka 2015 je to 22%.

Zelené autá v USA strácajú popularitu. Môže za to lacná ropa.

„Vyzerá to tak, že väčšina majiteľov elektromobilov a hybridov je poháňaná viac ekonomickými motívmi, než zodpovednosťou k životnému prostrediu,“ hovorí Jessica Caldwell, šéfka výskumu v Edmunds. Pred troma rokmi, keď ceny benzínov atakovali historické maximum bola vyššia popularita alternatívnych pohonov. V tej dobe bol nákup hybridného, či elektrického auta pre niektorých majiteľov ekonomický výhodný. Dnes tomu tak nie je. Pre porovnanie, v októbri roka 2012 boli priemerné ceny benzínu v USA na úrovni 4,67$ za galón. Dnešné ceny sú polovičné, 2,27$ za galón. Návratnosť investícii do ekologických vozidiel sa teda zhoršila.


Analýza spoločnosti Edmunds prišla v dobe, keď predaj elektrických a hybridných automobilov klesá. V prvých troch mesiacoch poklesol podiel predaných elektrických a hybridných automobilov z celkového počtu predaných áut z 3,3%(2014) na 2,7%(2015). A ako sa darilo „neekologickým“ SUV? Za rovnaké obdobie narástol podiel predaných SUV z celkového počtu automobilov z 31,8% na 34,2%.


Poznatok získaný zo štúdie je jasný. Vodičov nemotivuje k nákupu „zelených“ áut záchrana planéty, ale ekonomické dôvody. Kým sa budú ceny ropy držať relatívne nízko, budú to mať automobilky s predajom „zelených“ modelov ťažké.


Zdroj: edmunds.com