Mnohých z vás, pri platení za benzín či naftu, už určite napadlo: „Ktovie, koľko som natankoval naozaj?“. Tiež som už nad tým párkrát premýšľal. To, čo ukľudní väčšinu motoristov je nálepka na stojane, ktorá znamená, že bol prístroj skontrolovaný a teda presnosť s akou vydáva palivo zodpovedá nejakej norme. Zároveň je ale každý prevádzkovateľ benzínovej pumpy podnikateľ, a tak je jasné, že nedá zákazníkovi viac ako je nevyhnutné. Najmä v tomto segmente, kde motorista, ak chce jazdiť, niekde natankovať musí. A tak otázkou zostáva, ako veľmi sa môže líšiť hodnota, ktorú vám ukáže stojan a ktorú zaplatíte, od skutočnosti. Odpoveď, samozrejme, najlepšie pozná inštitúcia, ktorá ich kontroluje. Preto sme sa s touto otázkou obrátili na Slovenský metrologický ústav. Priamo „od zdroja“ sme sa dozvedeli, že presnosť stojanov na pumpách je ± 0,5%. To znamená, že s každým natankovaným litrom môžete dostať o 0,005 l, čiže 5 mililitrov menej, prípadne viac paliva. Pri 50-tich litroch teda môže byť rozdiel  maximálne ¼ litra.

Prečo nás to zaujímalo?

V rámci zvýšenia atraktivity a informačnej hodnoty našich testov áut sme sa rozhodli merať spotrebu paliva a nespoliehať sa iba na palubný počítač. S meraniami začíname od tohto roka a tak túto informáciu dostanete v testoch uverejnených začiatkom jari. Priebeh zisťovania spotreby bude jednoduchý, ale presný.  Vytypovali sme si vhodnú trasu pre reálnu kombinovanú spotrebu. Má 100 km, z čoho tretina je v meste, tretina mimo mesta a posledná časť na diaľnici. Pre dosiahnutie dôveryhodného merania sa náš okruh začína aj konči na tej istej čerpacej stanici, pri rovnakom stojane. A tak známym spôsobom, teda dotankovaním doplna na začiatku a na konci merania zistíme koľko testované auto na našej trase reálne spotrebovalo paliva. Keďže väčšina dnešných áut dosahuje kombinovanú spotrebu do 10 litrov, vyššie uvedená presnosť stojanu na benzínovej pumpe naše meranie neovplyvní. Pre mnohých z vás bude určite zaujímavá aj konfrontácia s palubným počítačom a zistenie, ako spotrebu prikrášľujú samotní výrobcovia áut.