Nová Škoda Octavia Combi 4x4 príde na trh v júni. Pohon všetkých kolies zabezpečí medzinápravová spojka Haldex 5. generácie spolu s elektronickou uzávierkou diferenciálu na oboch nápravách. Začnem však s veľmi zlou správou o Octavii RS, ktorá nepoteší žiadneho fanúšika.

Nový dizajnový jazyk Škodovky považujem za najväčší krok späť. Inak to nie je ani v prípade Octavie, Octavie Combi a už vôbec nie v prípade Octavie Combi 4x4.

Škoda odhalí novú Octaviu RS na tohtoročnom podujatí Festival of Speed v Goodwoode presne 11. júna. Technika zatiaľ nie je známa, no vo všeobecnosti predpokladáme výkon okolo 162 kW (220 k). Zlou správou je fakt, že ESP nebude možné úplne vypnúť ani v tomto vrcholnom prevedení Octavie. Vodič bude môcť vypnúť ASR (systém zabraňujúci pretáčaniu kolies) alebo bude môcť zvoliť športový mód ESP, ktorý zmierni zásahy stabilizačného systému. Nebude ho možné úplne deaktivovať. Je to mimoriadne smutná správa pre všetkých fanúšikov „RS“, ktorí sa tešili ako sa s novou Octaviou vyblbnú. Po novom však bude na nich dávať pozor stabilizačný systém aj napriek ich vôli. Tak to už v koncerne VW býva.

 

Vráťme sa však k Octavii Combi 4x4, ktorej najzaujímavejším prvkom je samotný pohon všetkých kolies. Minulé generácie tejto štvorkolky si získali fanúšikov po celom svete a tak bolo jasné, že Škoda prinesie túto verziu opäť.

 

Škoda dbá o bezpečnosť svojich zákazníkov do takej miery, že im nedovolí úplne vypnúť stabilizačný systém ani v Octavii RS. Zábava za volantom tak bude brzdená elektronickou. V rámci koncernu VW nejde o prvý takýto prípad. Považujem to za mimoriadne zlý krok.

Octavia Combi s pohonom všetkých kolies je na niektorých trhoch mimoriadne obľúbená. Napríklad v Nórsku sa pre túto variantu rozhodlo 66% zákazníkov, ktorí si kúpili Octaviu Combi.

Jej hlavným ťažiskom je prepracovaný Haldex, ktorý medzigeneračne schudol 1,4 kg. Na svoj chod navyše nepotrebuje tlakový výmenník oleja. V bežných podmienkach má táto verzia Octavie poháňanú prednú nápravu. V prípade potreby dôjde k rozdeleniu krútiaceho momentu medzi obe nápravy. Zabezpečí to elektronika prostredníctvom prítlaku hydrauliky na sadu lamiel v spomínanej obnovenej medzinápravovej spojke.

 

V nízkych rýchlostiach na udržanie trakcie pribudla do štandardnej výbavy elektronická uzávierka diferenciálu EDS na oboch nápravách, ktorá sa zaoberá distribúciou krútiaceho momentu medzi pravým a ľavým kolesom.

 

Octavia Combi 4x4 bude v ponuke s tromi motormi. Základ vytvorí 1,6 litrové TDI s výkonom 77 kW (105 k) a maximálnym krútiacim momentom 250 Nm. Jeho najväčšou výbavou je papierová priemerná spotreba 4,5 l/100 km. Druhou voľbou z ponuky naftových motorov bude 2,0 TDI s výkonom 110 kW (150 k) a maximálnym krútiacim momentom 320 Nm. Tento agregát údajne zvládne priemernú spotrebu 4,9 l/100 km.

 

Vrchol ponuky Octavie Combi s pohonom všetkých kolies vytvorí 1,8 TSI s výkonom 132 kW (180 k) a maximálnym krútiacim momentom 280 Nm. Tento motor bude možné kombinovať jedine s dvojspojkovou šesťstupňovou prevodovkou DSG.

 

Škoda použila vpredu nápravu typu McPherson, ktorá medzigeneračne stratila 2,8 kg. Vzadu bude v tomto prípade vo všetkých verziách viacprvková náprava, ktorá schudla o 4 kg.

 

Octavia Combi vo všetkých svojich verziách ponúkne posádke naozaj veľkorysý priestor. Medzigeneračne na dĺžku narástla o 90 mm (4,66 m), na šírku o 45 mm (1,81 m) a rázvor sa zväčšil o 108 mm (2,69 m).

 

Zväčšenie sa muselo niekde odraziť a najlepším príkladom je interiér. Dĺžka interiéru predstavuje 1782 mm. Základný objem batožinového priestoru obsahuje 610 litrov. Po sklopení zadných sedačiek narastie až na 1740 litrov.

 

Cenu štvorkolky zatiaľ nepoznáme, no obyčajná Octavia Combi u nás štartuje na hodnote 15 190 €.

 

Zdroj: tlačová správa

Prečítajte si aj:  Modernizovaný Superb vyzerá o poznanie lepšie