Mladému slovenskému pretekárovi Matejovi Homolovi sa podaril fantastický výsledok. V konkurenciu nabitom seriáli obsadil 5. miesto, čo je najlepšie umiestnenie z jazdcov bez podpory továrenského motoršportového oddelenia. Pozrime sa, ako sa rodil úspech talentovaného slovenského pretekára. Sezónu TCR International Series 2016 začal v maďarskom B3 Racing Team. Prvé testovanie a zoznámenie s tímom bolo na okruhu vo Valencii.

Na prvých pretekoch sezóny v Bahrajne (spolu s F1) nenastúpil Maťo Homola práve v najlepšej forme. Trápili ho horúčky a s tímom sa ešte vzájomne hľadali, rovnako aj s nastavením auta. Napriek tomu zvádzal vynikajúce súboje s pretekárom Kajajom a pod drobnohľadom televíznych kamier dokázal vybojovať prvé body v seriáli za 8. miesto.

Miesto medzi špičkou štartového poľa Maťo ukázal už v druhom víkende sezóny, kedy si v Portugalsku na okruhu vyjazdil fantastickú Pole position. Neskôr v pretekoch nedokázal ubrániť prvé miesto a začal so zbieraním štvrtých miest. Čo je dôležitejšie, s pravidelným bodovým ziskom.


Dve štvrté miesta si Maťo odniesol aj zo svetoznámeho okruhu Spa-Francorchamps v Belgicku, čo ho už začínalo hnevať. „Je to už moje tretie štvrté miesto túto sezónu, už by tá séria mohla skončiť a rád by som sa posunul na pódium. Sú to však dôležité body do celkového hodnotenia, takže som v podstate spokojný,“ povedal po pretekoch Maťo.

Jeho tvrdá práca však priniesla už na ďalších dvojpretekoch v talianskej Imole svoje ovocie. V prvých pretekoch Maťo získal piate miesto, no v druhých sa mu ako prvému Slovákovi podarilo skončiť na pódiu a obsadil fantastické druhé miesto! Maťo túžil po šnúre pódiových umiestnení a toto bol jej začiatok. Tretí stupienok na pódiu si Maťo vyjazdil na rakúskom okruhu Salzburgring, z čoho mal opäť veľkú radosť. „Vyhýbal som sa niekoľkým nehodám a sťahoval som náskok jazdcov pred sebou a úspešne predbiehal. Nerobil som chyby a nakoniec z toho bolo výborné tretie miesto!“ V druhých pretekoch víkendu, ktoré poznačil dážď a nehody, si Maťo odniesol aj cenné body za 5. miesto.


Pódiová šnúra pokračuje a Maťo Homola umožnil všetkým konečne počuť aj slovenskú národnú hymnu za víťazstvo! Druhé miesto v kvalifikácii a nekompromisná jazda, pri ktorej nedal ostatným jazdcom šancu znamenala, že Maťo vyhral prvé preteky a v druhých, po štarte z ôsmeho miesta skončil na výbornom 5. mieste. „Je to neskutočné. Presne toto je dôvod, prečo to robím. Bolo veľmi náročné držať prvú priečku, keďže na niektorých miestach trate pršalo a presúvalo sa to. Nakoniec sa to však podarilo,“ povedal po pretekoch Maťo.


Vysoká škola motoršportu prišla na ruskej trati v Sochi, kde Maťo hľadal formu z predošlých víkendov. Dve deviate miesta a len 4 body – rovnaký zisk ako na prvých pretekoch sezóny v Bahrajne. Ťažkosti s nastavením auta a rovnako, problémy so zžitím sa s traťou. Maťo veľmi dúfal, že na tento víkend rýchlo zabudne a ďalšie preteky, ktoré prišli po letnej prestávke budú opäť fajn.

Len 2 získané body v Thajsku boli však nočnou morou. Technické problémy v prvých pretekoch, po ktorých musel Maťo odstúpiť a následne nepochopiteľné „úmyselné odstrelenie“ Maťa z trate pretekárom Oriolom znamenali len 2 body – za 5. miesto v kvalifikácii a za 10. miesto v druhých pretekoch.


Chuť si Maťo napravil na náročnom mestskom okruhu v Singapure (opätovne s F1), odkiaľ si odniesol výbornú porciu bodov. 2. miesto v kvalifikácii a následne štvrté miesto sezóny v prvých pretekoch. Tentokrát s Maťom bola na trati aj veľká porcia šťastia, keď tesne po prejazde cieľom dostal defekt na ľavej prednej pneumatike. V druhých pretekoch to dotiahol po štarte z 9. pozície až na 5. miesto, čo mu zabezpečilo návrat do TOP 5 v celkovom hodnotení seriálu.


Sľubný začiatok víkendu v Malajzii, kedy si Maťo Homola vyjazdil 5. miesto v kvalifikácii prekazil v prvých pretekoch incident, pri ktorom ho opätovne Oriola poslal bez potrestania do štrku a Maťo získal 10. miesto. V druhých pretekoch prišiel v poslednom kole silný boj opäť s Oriolom, ktorý vyvrcholil viacerými kontaktmi a nakoniec Maťo získal 7. miesto a Oriola stratil šancu na titul. No po nepochopiteľnej penalizácii iba Maťa ho odsunuli športoví komisári až na 16. miesto. Incident, pri ktorom Oriola v návale zúrivosti  naschvál nabúral do Maťa Homolu po skončení pretekov ostal bez povšimnutia...

Vyvrcholenie sezóny prišlo rovnako ako minulý rok na Macau Grand Prix. Oba preteky sa žiaľ dojazdili bez Maťovej účasti, keďže pri predbiehacom manévri ho poslal do ochranných bariér James Nash a Maťove auto bolo neopraviteľne poškodené. „Bol som oveľa rýchlejší ako James a navyše sa na mňa zozadu tlačil Oriola, tak som to skúsil zvonku. Do tejto zákruty sa dve autá vedľa seba zmestia, žiaľ, James mi nenechal miesto. Ja som sa snažil netlačiť sa na neho, nakoľko James mohol získať majstrovský titul a ja som mu do tohto jeho snaženia nechcel zasiahnuť. Komfortne sme sa tam mohli zmestiť obaja, len to chcelo spoluprácu oboch, čo po pretekoch uznal aj James, ktorý pri si tomto incidente poškodil svoje vozidlo a prišiel tak o titul šampióna. S Jamesom aj s jeho manažérom sme si to po pretekoch vydiskutovali, ospravedlnil som sa im, a vzájomne sme uznali, že išlo o pretekársky incident. Aj toto prináša motoršport,“ povedal po pretekoch Maťo.

 

1x prvé, 1x druhé, 1x tretie miesto, 4x štvrté a 4x piate miesta. Jedna pole position, jedno najrýchlejšie kolo pretekov. Silná vôľa bojovať proti niekedy náročne pochopiteľným rozhodnutiam stewardov a „vyššej moci“. To je v skratke sezóna Maťa Homolu, ktorý skončil na fantastickom piatom mieste v celkovom hodnotení sezóny. Dokázal sa tak umiestniť najvyššie zo všetkých jazdcov, ktorí nemajú žiadnu podporu z továrne.

Krásna prezentácia slovenského motoršportu a Slovenska vôbec. A čo budúci rok? Seriál TCR sa rozrastie o minimálne tri ďalšie automobilové značky a konkurencia bude ešte náročnejšia. O Maťa Homolu je veľký záujem a už teraz prichádzajú ponuky od mnohých tímov. Kam povedú jeho kroky sa dozvieme pravdepodobne na prelome rokov. Určite však chce zostať pri seriáli TCR, kde má svoje poctivo vybojované miesto. „Veľké ĎAKUJEM patrí všetkým reklamným partnerom, pretekárskemu tímu B3 Racing Team, mojej rodine a partnerke Linde. Bez ich podpory by som nebol tam, kde som. Rovnako ďakujem všetkým fanúšikom za podporu a povzbudivé slová. V neposlednom rade by som sa chcel touto cestou poďakovať aj novinárom a všetkým médiám, ktorí celú sezónu sledovali moje výsledky a informovali verejnosť. V tejto sezóne som sa veľmi veľa naučil, čo sa určite budem snažiť zúročiť v budúcej sezóne, ktorá verím, že bude ešte lepšia.“ Rovnako my ďakujeme Maťovi sa reprezentáciu slovenského motoršportu a tešíme sa ďalší úspešný rok!