Mitsubishi Pajero je jedným z najdôležitejších typov značky. Aj vďaka nemu dnes oslavuje 100 rokov. Tri diamanty na kapote sú symbolom kvality a spoľahlivosti jedného z najväčších japonských koncernov. V priebehu dlhej histórie úspešne vyrábali nielen autá, ale aj lietadlá. Prvým sériovo vyrábaným vozidlom bol v roku 1917 Model A. Auto malo 7 miest a 35 koní. Fanúšikom kolies sa však pri značke Mitsubishi okamžite vybaví Lancer Evolution. Automobilka je však známa aj svojím pohonom 4WD. Prvé auto s pohonom oboch náprav prišlo už v r. 1934. Vývoj smeroval až k modelu Pajero.

Automobilka Mitsubishi oslavuje storočnicu

Spočiatku boli vozidlá s pohonom 4x4 výlučne autami do seriózneho terénu využívané armádou. Keď tá americká vypísala konkurz na výrobu viacúčelového vozidla – General Purpose Vehicle („Dží – pí“), prišiel na svet nový druh – Jeep. Auto prekvapilo agilitou a jazdnými schopnosťami vyhovujúcimi na prekonanie nespevnených vidieckych ciest. Automobilky sa rýchlo inšpirovali a ponáhľali sa priniesť na trh malé ľahké vozidlá s pohonom oboch náprav – budúce SUV. Mitsubishi bolo pri tom. Prinieslo na trh niekoľko štúdií vrátane Pajero I (1973), aby z nich neskôr vzniklo prvé Pajero. V r. 1979 Mitsubishi ukázalo v Tokiu Pajero II v karosérii targa s výrazným oranžovým lakom. Tento koncept potvrdil zámer spoločnosti MMC ponúknuť civilné vozidlo pre voľný čas, disponujúce serióznymi schopnosťami v teréne. Stvárnenie konceptu určilo dizajnový jazyk modelu, ktorý si Pajero zachovalo dodnes.

Samotné označenie „Pajero“ odkazuje na Gato pajero, divokú mačku pôvodom z Južnej Ameriky. Na niektorých trhoch sa Pajero predávalo pod označením „Montero“ alebo '“Shogun“.

V máji 1982 predstavili Pajero 1. generácie. Kompaktné SUV bolo spočiatku dostupné v trojdverovom prevedení (dĺžka 387 cm) s pevnou, či plátennou strechou. Konkurentom mu boli Range Rover, Lada Niva, neskôr Jeep Cherokee. Pajero prinieslo vďaka vyspelému technickému zázemiu značky celý rad inovatívnych prvkov – nezávislé zavesenie predných kolies s dvojitými lichobežníkmi, posilňovač riadenia. Počas jeho životného cyklu predstavili aj ďalšie zaujímavé riešenia. Preplňované vznetové motory s medzichladičom, automatickou prevodovkou, kotúčové brzdy na všetkých kolesách a tiež multi – link vzadu. Druhá generácia z r. 1991 ukázala prevodovku Super Select 4WD. Vďaka nej sa mohol uzamknúť medzinápravový diferenciál až do rýchlosti 100 km/h. Ďalšou novinkou bol systém ABS prispôsobený potrebám jazdy v teréne. Už v tej dobe auto mohlo byť vybavené airbagom vodiča a od r. 1997 aj technológiou priameho vstrekovania paliva GDI. Tretia generácia mala samonosnú karosériu, hrebeňové riadenie a stabilizačný systém. Aj po odčítaní príbuzných vozidiel predávaných pod iným menom, sa dodnes vyrobilo vyše 3 milióny áut s označením Pajero.

Úspech a výkony v motoršporte (12 víťazstiev v Rally Dakar) prinútili Mitsubishi využívať meno Pajero na licencovanie na svetových trhoch pri mnohých SUV modeloch, napríklad Pajero Mini, Pajero SUV Junior, Pajero Sport.

Zdroj: Mitsubishi