Nesie LPG so sebou určité problémy? Áno, nesie, ale dá sa s ním bez problémov žiť a ešte aj ušetriť. 

História LPG v skratke

Prvé auto, teda lepšie povedané nákladiak na LPG, zostrojili v roku 1928. Rozvoj plynofikácie v automobilovom svete negatívne ovplyvnil aj výbuch veľkej nemeckej vzducholode Hindenburg v roku 1937. LPG ako také s tým veľa spoločné nemalo. V Európe bolo prvé auto na LPG dovezené z Ameriky v 30. rokoch. V roku 1937 talianska spoločnosť neďaleko Benátok začala plniť zásobníkom LPG. Počas 2. svetovej vojny to s plynom viac-menej stagnovalo. Vo vojenských strojoch našiel uplatnenie len minimálne. Väčšina strojov využívala klasické palivo. Následne v roku 1950 prišlo k väčšej zmene. Konkrétne v Chicagu začala premávať tisícka autobusov na LPG a v Milwaukee 270 prerobených taxíkov. 


Preskočíme do Japonska a do 60. rokov. Väčšinu taxíkov poháňal plyn. V našom okolí stojí napr. za zmienku Poliak, ktorý v roku 1973 spravil podomácky inštaláciu LPG do Fiatu 125p s motorom 1300 cm3. Ako nádrž figurovala klasická bomba, ktorá sa používa v kuchyni na varenie.

Poľské splynovače nestoja za nič

Áno, bola to pravda niekedy v 90. rokoch, keď Poliaci začínali kopírovať západne systémy, napr. z Talianska alebo Holandska. Aktuálna generácia je na tom kvalitou porovnateľne so západnými svetmi. 


Prečo sú splynovače problémové? 

Splynovače ako také zvyčajne svoju prácu vedia robiť dobre. Problém je v montáži a naladení. Zapojiť plyn vie takmer každý, kto sa tomu venuje. Na Slovensku je minimum montážnikov na úrovni, ktorí plyn nastavia. 

Skracuje LPG životnosť motora? 

Večná téma. Odpoveď? Neurčitá. Niektoré motory si rozumejú s plynom viac, iné menej. Najviac namáhané diely sú ventily, konkrétne ich sedlá. Sú motory, ktoré nemajú tvrdené ventily, a preto pri nesprávne nastavenom plyne dochádza k vysokej teplote horenia zmesi, ktorá tieto sedlá poškodzuje. Sedlá a ventily sa v prípade poruchy dajú vymeniť. Lacné to nie je, ale ani extra drahé. Musí ísť hlava motora dole. Popritom sa vymení tesnenie, zrovná hlava... A jazdíte opäť bez starostí. Problém sa dá eliminovať, napr. prívstrekom benzínu. Pred montážou sa preto opýtajte na možné riziká podpálenia ventilov na konkrétnom motore. 

Má LPG vyššie oktánové číslo?

Áno aj nie. Záleží, kde tankujete. Sú čerpačky, kde ponúkajú LPG, ktoré ma oktánové číslo s hranicou blížiacou sa 90tke. Na druhej strane môže mať LPG oktánové číslo 120.  


Je LPG bezpečné? 

Áno, je. Plynové systémy okrem bezpečnostných nádrží disponujú bezpečnostnými ventilmi. Ale pozor. Na internete je množstvo filmov, ktoré ukazujú výbuch auta na plyn. Je to možné? Teoreticky áno, ak je montáž LPG neodborná. LPG v sebe nesie látku, ktorú pri úniku cítite. Takže ak nie ste hlúpy, pri úniku navštívite servis. 

Z čoho sa získava LPG?

Prakticky existujú 2 spôsoby. Prvým je priame ťaženie zo zeme. Druhý spôsob je získanie LPG ako bočného produktu z ropy. 

Je možné založiť LPG do motorov TSI, EcoBoost a i.?

Áno, dá sa to, ale je to vyšší rad LPG splynovačov. Nevýhodou je značne vyššia cena. Cenovka sa môže pohybovať na úrovni 2000 € a viac. Vtedy si to prepočítajte 2x.

Oplatí sa kúpiť jazdené auto s LPG systémom?

Veľmi záleží na tom, ako je dlho v aute plyn. Kto do auta založil plyn hneď po kúpe a má 8 - 9 rokov, pripravte sa na to, že budete musieť meniť nádrž. Auto s LPG má zvyčajne nabehané viac, takže môže byť viac opotrebované. Nie je to ale pravidlo! Pri kúpe auta na LPG by som si dal veľký pozor.