Prax ukázala, že najefektívnejší spôsob ako dať autu v zimných podmienkach trakciu sú pneumatiky s hrotmi. Vídať ich na rely autách, ktoré s nimi jazdia šialenými rýchlosťami ako by tam vôbec nebol sneh a ľad. Vo väčšine krajín sú pneumatiky s hrotmi zakázané. Niet sa čomu diviť. Keď sa sneh a ľad roztopia, hroty rýpu asfalt a poškodzujú cesty. Svetoznámy Fínsky výrobca Nokian, prvý producent zimných pneumatík s ktorými prišiel na trh už v 30. rokoch minulého storočia, má zaujímavé a na pohľad mimoriadne jednoduché riešenie - výsuvné hroty.
 

Základná myšlienka je komfort vodiča a viacúčelovosť vozidla. Tieto plášte nevyžadujú prezúvanie zakaždým, keď v zime stúpne teplota, či zasvieti slnko. No po stlačení gombíka získate lepšiu trakciu ako s ktoroukoľvek pneumatikou a dokonca lepšiu než so snehovými reťazami. Pri ich použití ste navyše limitovaní maximálnou bezpečnou rýchlosťou. Nápad výsuvných hrotov z pneumatík je nápad starý takmer 30. rokov. Fanúšikovia série Jamesa Bonda si možno spomenú, že vo filme The Living Daylight mal toto riešenie na Aston Martin V8 Vantage Volante v roku 1987 Timothy Dalton.

Oficiálny postoj vedenia spoločnosti Nokian je nasledovný:
„Tento nový koncept pneumatiky je unikátny svojou technológiou a určite sa čoskoro stane realitou,“ uvádza Matti Morri, manažér spoločnosti Nokia Tyres. Nebolo by tak nutné opätovné prezúvanie či výmena kolies z tažkého zľadovatelého terénu pri prechode na asfaltovú cestu. Jazdiť s pneumatikami, ktoré majú kovové hroty, sa dá pokojne aj po zamrznutom jazere. A navyše jednoducho by sa tak napríklad dali nahradiť aj zimné reťaze. 

Nokian týmto riešením oslavuje svoje 80. narodeniny. Výrobca zatiaľ neponúkol žiadne podrobnosti. Kým som nevidel, že to funguje na stlačenie gombíka, predstavoval som si sedliacke riešenie - prefúknutie pneumatiky. Zvýšenie tlaku v nej by vytlačilo hroty nad obrys dezénu. Myslím, že toto bude skôr súvisieť s magnetickým poľom, prípadne nejakým ešte komplikovanejším systémom. Ak by toto riešenie dokázal Fínsky výrobca priniesť do praxe za rozumnú cenu, som si takmer istý, že vodiči severských krajín od Kanady cez Škandináviu po Rusko budú stáť pred predajňami Nokian v radoch! Realita je však opačná. Neoficiálne informácie, ktoré z radov firmy presiakli do sveta hovoria o mimoriadne drahej a zložitej technológii. Vraj 4ks sú drahšie než Porsche Cayenne na ktorom ich prezentujú a Nokian na teraz nemá v pláne priniesť ich na trh. Má to ešte ďalší háčik. Pneumatiky sa opotrebúvajú. Tempo ktorým odchádza guma je iste väčšie ako opotrebenie hrotov, čiže po pár desiatkách tisíc kilometrov budú hroty z pneumatík trčať viac, než by bolo vhodné...

Patentované riešenie výsuvných hrotov z pneumatiky pomocou zvýšenia tlaku ešte z roku 1972.

Trošku som pogooglil a našiel patent na riešenie, ktoré mi napadlo ako prvé - vysúvať hroty navýšením tlaku ešte z roku 1972. Žiaľ, nemám informáciu ani o tomto riešení v produkcii:

http://www.google.com/patents/US3665992