AI nástroj

„Ktoré časti auta by som mal zvýrazniť? Majú to byť predné alebo zadné svetlá? Má to byť predný nárazník alebo sa mám viac sústrediť na zadné dvere?“ To sú jedny z mnohých otázok, ktoré si dizajnéri automobilov kladú ešte pred tým, ako sa pustia do práce a oveľa skôr, ako máme možnosť vidieť ich  finálne diela. 

Nedávna štúdia Vanarami ukazuje, že umelá inteligencia dokáže pomôcť dizajnérom nájsť odpovede na tieto otázky. Odborná práca odhaľuje, ktoré komponenty sú oku najpríťažlivejšie a ktoré sú práve na opačnom spektre, teda že ľudí zaujímajú najmenej. Komponenty, ktoré autori štúdie zvažovali, boli vcelku logicky predné i zadné svetlá, maska, kolesá, dvere, zrkadlá, predné okno, piate dvere so zadným sklom, zadný nárazník s výfukom.
V štúdii bol použitý AI nástroj, ktorý vyznačí miesta najviac pútajúce pozornosť a simuluje tak, kam ľudské oko najskôr zabehne, ak mu ukážete obrázok.
Výsledkom tejto simulácie sú tzv. „heatmapy“ (doslova tepelné mapy), ktoré zobrazujú miesta priťahujúce najväčšiu pozornosť a dokážu to určiť s presnosťou od 90 do 96 percent. AI nástroju bolo prezentovaných 200 snímkov (zadná časť auta - 100 fotografií, predná časť auta - 100 fotografií) stovky najpredávanejších automobilov. Štúdia sa zamerala nielen na osobné vozidlá, ale aj na dodávky. V ich prípade mal software „skontrolovať“ 50 záberov (25 spredu a rovnaký počet zozadu).

computer vision

Najpríťažlivejšie partie

Automobil ako celok má vizuálne percentuálne zastúpenie pozornosti na úrovni 100 %, to je asi jasné. Ako najviac príťažlivá časť auta podľa AI sú zadné svetlá s podielom 27,3 %. Za nimi nasledujú zadné dvere s oknom s 20,5 %. Najpríťažlivejšie partie vpredu tvorí predná mriežka s 19,7 % a za ňou sa umiestňujú kolesá pri pohľade šikmo spredu (19,5 %). Predné svetlá sa možno trochu prekvapivo umiestnili až na treťom mieste s pozornosťou 18,2 %.

Celkovo nástroj vyhodnotil, že sa na zadnú časť áut upriami viac pozornosťi ako dopredu. Prečo? Jednou z alternatív je, že je predná časť často komplikovanejšia, obsahuje viac komponentov ako zadné partie, a tým pádom sa percento pozornosti rozptýli medzi ne. 

Rozdelenie pozornosti však nie je vždy rovnaké. Napríklad v prípade Jeepu Renegade označila AI ako najviac oko lákajúcu časť práve predné svetlá (23,7 %)

Pri dodávkach sa vo väčšine prípadov zachovala podobná hierarchia, respektíve delenie pozornosti ako pri osobných autách. Najväčšia pozornosť bola venovaná zadným svetlám a vpredu maske. Rozdiel bol v kolesách. Miera pozornosti klesla pri úžitkových modeloch na 10,3 %.

predna_cast

Najviac a najmenej atraktívne automobily

Najviac atraktívnym automobilom sa v štúdii stal Hyundai i20, keď jeho zadné svetlá získali pozornosť až 51,2 % (!), a to ich posúva na druhú priečku medzi zadnými svetlami celkovo. Za i20 sa potom tesne umiestnil Hyundai i10.

Na opačnom konci spektra sa umiestnila Tesla Model 3, ktorú AI nástroj vyhodnotil ako najmenej atraktívny automobil. Najmenej pozornosti získala jej predná maska len 9,2 % (čo sa dá s ohľadom na jej absenciu pochopiť) a rovnako dopadla aj zadná časť so zadnými dverami a oknom (9,3 %). Tesla Model 3 mala výraznú pozornosť na kolesách, ktoré získali 29,4 %.
Na druhom mieste málo atraktívnych vozidiel sa umiestnil Jeep Wrangler a na treťom možno pre väčšinu prekvapivo Škoda Karoq: najviac utrpela jej predná časť, po sčítaní percent predných komponentov získala len 18 %.

Najatraktívnejším úžitkovým vozidlom sa stal Volkswagen Transporter. Získal dve tretie miesta, a to v kategóriách svetlomety (29,0 %) a predná maska (30,5 %). Na druhom mieste skončil Renault Master. Najviac pozornosti brali jeho predné a zadné svetlá. Peugeot Boxer získal nálepku najmenej atraktívneho úžitkového vozu, ktorý sa umiestnil najhoršie nielen v rebríčku tohto segmentu, ale aj celkovo.

Zdroj: Vanarama, Foto: depositphotos

zadna_cast