Land Rover – kráľ servisov

Súdiac podľa rekordne vysokej čiastky sem patrí aj luxusná divízia Range Rover. Poruchovosť je do značnej miery ovplyvnená údržbou. Na grafe vidno, že prvých 5 rokov sú prevádzkové náklady na úrovni 2 500 EUR. Nasledujúcich 5 rokov však môžu stúpnuť na ďalších 12 500 EUR. To by zodpovedalo scenáru, že prvý majiteľ pravidelne navštevoval autorizovaný servis a dodržiaval všetky výrobcom stanovené intervaly. Nie každý nezávislý servis má všetky potrebné dáta. To je v prípade technologicky zložitého auta, akým je práve Range Rover, priam kľúčové. Jeden zanedbaný problém na seba ako snehová guľa nabalí ďalšie a spustí lavínový efekt. 

Stredné priečky – Honda, Mazda, Toyota, Volkswagen, Jeep

Uprostred tabuľky sa umiestnili značky, ktoré by sa v Európe tak tesne vedľa seba rozhodne neumiestnili. Vidno, že prieskum bol robený v USA.

Najpredávanejší Volkswagen v USA za dekádu je Tiguan Allspace s benzínovým motorom 2.0 TSi. Pokiaľ jazdil každý deň v kolónach so zapnutým Start-Stop systémom a funkciou Auto-Hold, bude vyžadovať opravy. V Európe patrí k najpredávanejším Passat s 2.0 TDI, ktorý sa používa ako ,,manažérska lietačka‘‘. Za deň najazdí stovky kilometrov po diaľniciach konštantnou rýchlosťou a je reálne, že 200 000 km sa dožije len s minimom alebo dokonca úplne bez porúch.

V prípade Jeepu kupujú Američania najviac Grand Cherokee s benzínovým atmosférickým V8 5.7 HEMI. Krátke cesty mu nevadia a na vidiecke cesty je stavaný. Ide o pomerne jednoduchý motor a dá sa povedať, že čím menej kilometrov, tým nižšie servisné náklady. V Európe málokto chce či dokáže prevádzkovať také veľké auto s V8.

Na starom kontinente sa preto posledných 10 rokov Grand Cherokee najviac predával s turbodieselovým 3.0 V6 od talianskej spoločnosti VM Motori.
So spoľahlivosťou a prevádzkovými nákladmi je to presne opačne. Tento motor má turbo, DPF filter, EGR Ventil a krátke cesty mu nesvedčia. Dá sa povedať, že naftový Jeep po Európanovi bude po 10 rokoch oveľa opotrebovanejší, než benzínový po Američanovi.

Japonské hatchbacky alebo od nich odvodené malé sedany ako napríklad Mazda3, Toyota Corolla či Honda Civic sa v Amerike používajú na každodennú mestskú alebo prímestskú prevádzku pre pracujúcu triedu. Podobne, ako u nás napríklad Octavia alebo Golf. Svoje kilometre si odjazdia, no vzhľadom na jednoduchú mechaniku sú prevádzkové náklady nízke. V európskych podmienkach sú však často až rekordne nízke. U nás ich vo veľkej miere kupujú seniori, ktorí najazdia len veľmi málo kilometrov. Skôr, než mechanika, začne vyžadovať pozornosť hrdzavá karoséria. Ak sú garážované, tak ani to nie.

Najnižšie náklady má Tesla

Elektromobily vo všeobecnosti sú určené predovšetkým na mestskú prevádzku a krátke jazdy. Dá sa preto predpokladať, že sa využívajú úplne rovnako v Európe aj v Amerike. Po najazdení 200 000 km napríklad na Tesle Model 3 musíte vymeniť pneumatiky, vzduchové filtre, stierače a syntetické mazivo v pohonnej jednotke. Ďalej je potrebné odvzdušniť brzdy a nastaviť geometriu náprav. Batéria zdegraduje približne o 5-11 %. To znamená, že dojazd sa zníži o 40-50 km.

EV STORE

V prípade Modelu S sa počas 10-ročnej prevádzky mohli objaviť poruchy pohonnej jednotky, infotainmentu, vzduchového podvozka alebo senzorov či kamier. Na starších ročníkoch sa kazili aj výsuvné kľučky a nabíjacie porty.

JKB