Štúdia, ktorú realizovala spoločnosť AutoTrader Group – najväčší britský portál zameraný na predaj jazdených áut – zistila, že deti majú vplyv až na 37 % rozhodnutí rodičov pri kúpe vozidla. Podľa Karolíny Topolovej, generálnej riaditeľky siete autobazárov AAA AUTO, si deti všímajú predovšetkým farbu a dizajn auta. „S rastúcim vekom ich začína zaujímať aj výbava, napríklad možnosť pripojenia iPadu,“ dodáva. S úsmevom tiež spomína príhodu kamarátky, ktorá domov doviezla červené auto. Po daždi sa však vozidlo nelesklo tak, ako si to jej syn predstavoval, čo ho natoľko sklamalo, že v ňom nechcel ani jazdiť.
Generácia alfa – deti vo veku 3 až 13 rokov – sa ukazuje ako dôležitá spotrebiteľská skupina, ktorá pri výbere tovaru často ovplyvňuje rozhodovanie dospelých. V prípade automobilov sa ich vplyv prejavuje najmä pri výbere farby karosérie. Deti najčastejšie preferujú červenú (28 %), nasleduje modrá (21 %), čierna (14 %) a ružová (13 %). Zatiaľ čo chlapci inklinujú k červenej, dievčatá dávajú prednosť ružovej.
„Je pozitívne, keď sa deti už pri výbere rodinného auta učia základom zodpovedného nakupovania. V budúcnosti, keď budú kupovať vlastné vozidlo, im to môže pomôcť – najmä ak pôjde o ojazdené vozidlo, kde by mali venovať pozornosť nielen vzhľadu, ale aj technickému stavu a histórii auta. Rodičia by im v tomto smere mali ísť príkladom,“ upozorňuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka AURES Holdings.
Čo sa týka samotného výberu slovenských rodín, kombi vozidlá si zatiaľ držia prvenstvo, no SUV segment ich čoraz výraznejšie dobieha. Medzi najobľúbenejšími značkami dominuje Škoda, ktorá má až troch zástupcov v top desiatke. Rastie tiež obľuba automatickej prevodovky – má ju už 45 % predaných rodinných áut. Hoci väčšina – takmer 54 % – predaných vozidiel stále jazdí na naftu, jej podiel v priebehu piatich rokov výrazne klesol. Nahrádzajú ju najmä autá s alternatívnymi pohonmi. „Zatiaľ čo pred piatimi rokmi bol rodinný elektromobil raritou, dnes už predstavuje viac ako tretinu všetkých čisto elektrických vozidiel predaných v slovenských pobočkách AAA AUTO,“ uzatvára Topolová.