V zákone 8/2009 Z. z. na mnohých miestach je použitý termín "rýchlosť chôdze", respektíve nesmie prekročiť rýchlosť chôdze. Lenže tento termín nie je v predmetnom zákone fyzikálne zadefinovaný a to je podstata problému, ktorý sa teraz rieši.

Vrcholoví športovci prebehnú 100 m tesne pod 10 s, čo je 36 km/h

Na druhej strane sú ľudia, ktorí sa kochajú okolím alebo majú zdravotné problémy, idú 1 km/h. Tak široké pásmo je možné označiť ako rýchlosť chôdze. Ak sa pozrieme do zahraničia, tak vo väčšine štátov je rýchlosť chôdze definovaná na 5 km/h., v niektorých štátoch 6 km/h. a vo Veľkej Británii 4,8 km/h., čo prameni z používania iných jednotiek ako SI.

Kedy sa používa údaj o rýchlosti chôdze?

Používa sa najmä v dvoch situáciách. Projektovanie časovej postupnosti napríklad svetelnej signalizácie, alebo zatvárania závor na železničnom priecestí, aby chodec nezostal v ňom uväznený. Druhá situácia je kontrola dodržiavania maximálnej povolenej rýchlosti v ustanoveniach kde vodič motorového vozidla, ale aj cyklista nesmie prekročiť rýchlosť chôdze. Práve zvýšením bezpečnosti chodcov na chodníkoch je zdôvodňovaný aktuálny návrh zákona. 

Kto je chodec?

Chodcom je osoba pohybujúca sa pešo, ale aj osoba ktorá sa pohybuje na lyžiach, korčuliach, kolobežke bez pomocného motorčeka, skejtborde alebo obdobnom športovom vybavení a aj osoba so zdravotným postihnutím idúca na elektrickom vozíku.  Za chodca sa považuje aj osoba, ktorá tlačí bicykel, motocykel alebo kolobežku s pomocným motorčekom, alebo vedie zviera, ktorá tlačí alebo ťahá sánky alebo vozík do 600 mm. Navyše za chodca je považované aj samostatne jazdiace doručovacie vozidlo. Viac 8/2009 Z. z. §2, ods.2, písmeno f.

Kto je cyklista?

Cyklista je nemotorový účastník cestnej premávky, ktorý sa pohybuje pomocou ľudskej alebo zvieracej sily. Za cyklistu sa považuje aj bicykel s pomocným motorčekom aj kolobežka s motorčekom, ktorý prestane dodávať energiu pri rýchlosti 25 km/h. Viac 8/2009 Z. z. §2, ods.2, písmeno m. Ak pomocný motorček bicykla alebo kolobežky umožňuje rýchlosť nad 25 km/hod, potom sa nepovažuje za cyklistu, ale za motocyklistu a má iné povinnosti a práva ako cyklista, napríklad je povinný mať vodičské oprávnenie a PZP. 

Ako rýchlo jazdia cyklisti?

Športovci dosahujú dlhodobo rýchlosť v pásme 30-40 km/h. Krátkodobo alebo dole kopcom aj viac. Rekreační cyklisti dosahujú asi polovičné rýchlosti voči športovcom.

Kde cyklista musí dodržiavať obmedzenú rýchlosť  a kde môže ísť koľko vládze?

Na označenie chodníkov alebo cestičiek, prípadne vyhradených pruhov sa používajú regulačné dopravné značky. Podrobnosti sú vo vyhláške o dopravnom značení 30/2020 Z. z.

Chodník označený značkou 220 - Cestička pre chodcov. Na nej by cyklista nad 10 rokov vôbec nemal jazdiť. Ak sa k nej použije dodatková tabuľka so symbolom cyklistu a nápisom voľno, tak vtedy sa uplatňuje maximálna rýchlosť chôdze.

Na cestičke pre cyklistov by sa chodec nemal vôbec vyskytnúť a rýchlosť pre cyklistov nie je obmedzená, okrem všeobecných ustanovení v obci 50 km/h. a mimo obce 90 km/h.

Chodník označený značkou 222 - Spoločná cestička pre chodcov a cyklistov prináša obmedzenie pre cyklistov ísť maximálne rýchlosťou chôdze. Novela zákona má v prvom rade riešiť práve takto označené chodníky.

Dva paralelne pruhy jeden pre cyklistov a druhý pre chodcov, umožňuje každému ísť vo svojom pruhu, bez obmedzenia rýchlosti. Tu je potrebné upozorniť, že z pruhu do pruhu, alebo cez pruh ďalej, je možné prechádzať len keď daný pruh je voľný. To znamená nielen byť ohľaduplný, ale aj striktne dodržiavať pravidlá cestnej premávky a najprv sa pozrieť, čo platí aj pre cyklistov aj chodcov. Obzvlášť veľký problém udržať sa vo svojom pruhu máju chodci a cyklisti pod vplyvom alkoholu.

Dopravná značka 323 - Bicyklová cesta označuje niečo ako diaľnicu pre cyklistov. Mohlo by sa zdať, že tam rýchlosť pre cyklistov obmedzená nebude, ale opak je pravdou. Rýchlosť pre všetkých je obmedzená na 30 km/h.

Ako je to na neoznačených chodníkoch a cestách, námestiach a zónach?

Na cestách platia všeobecné rýchlostné limity v obci 50 km/h., v mimo obce 90 km/h., k tomu limity z dopravných značiek upravujúce maximálnu povolenú rýchlosť. Platí to pre všetkých, čiže aj pre cyklistov pokiaľ dodatkovou tabuľkou nie je uvedené inak.

Na chodníkoch bez označenia je to komplikovanejšie. Môžu po ňom jazdiť len cyklisti do 10 rokov, vodiči samovyvažovacích vozidiel a automatizované doručovacie vozidlá, pričom všetci majú limit maximálne rýchlosťou chôdze. V pešej, obytnej a inej zóne platia pre cyklistov rovnaké obmedzenie v rýchlosti, tak  ako pre ostatných účastníkov cestnej premávky. V pešej a obytnej zóne je to maximálne 20 km/h.

Je rozdiel medzi rýchlosťou 5 km/h a 6 km/h relevantný? Má to význam rozlišovať?

I keď rozdiel 1 km/h. za môže zdať málo, v skutočnosti to význam má, lebo ten jeden km/h je o 20 % viac. Navyše, meracie prístroje rýchlosti majú stanovenú chybu merania  +/- 3 km/h. Takže s odhadnutím rýchlosti, to nie je až tak problematické.

Prečo sa to teraz rieši?

Na Slovensku je to tak. Veci sa začnú riešiť až keď niekto zomrie alebo viacerí utrpia ťažké zranenie. Práve v poslednom období medzi cyklistami a chodcami, ale aj medzi cyklistami navzájom, sa to stalo viac krát. Pre chýbajúcu definíciu rýchlosti chôdze sú viaceré súdne pojednávania o ublížení na zdraví, veľmi komplikované a naťahujú sa. Keby bola ohľaduplnosť medzi cyklistami a chodcami a cyklistami navzájom, tak by nikoho nikdy nenapadlo, touto témou sa zaoberať.