Prvýkrát sme päťvalcové Audi spoznali v roku 1976

Bolo to Audi 100 druhej generácie, teda predchodca súčasnej A6. Bola to generácia motora s označením EA828, ktorá bola vo výrobe až do roku 1998. Už vtedy prišlo typické poradie odpaľovania 1-2-4-5-3, ktoré si Audi drží dodnes. A prečo vznikol práve 5-valcový motor?

Otcom 5-valca je Ferdinand Piëch

V roku 1974 Mercedes-Benz predstavil prvý vznetový päťvalec OM617 s trojlitrovým zdvihovým objemom. Zásluhu na tom má Ferdinand Piëch, ktorý v tej dobe viedol vlastnú inžiniersku firmu. Po prechode Piëcha do Audi sa rozhodli tento motor na jeho presadzovanie vyvinúť a použiť v manažérskom Audi 100. Pri jeho predstavení v roku 1976 bol vnímaný ako veľmi pokrokový.

Využíval viacbodové vstrekovanie paliva Bosch K-Jetronic a zo zdvihového objemu 2,1 litra ponúkal bez prepĺňania 100 kW (136 k) a 185 Nm. Existovala aj verzia bez vstrekovania, s karburátorom, tá mala nižší výkon 85 kW (115 k) a 166 Nm. Prvé autá sa k zákazníkom dostali na jar 1977. Už o rok na to Audi predstavilo aj päťvalcový diesel.

5-valcový diesel s turbom, aj bez...

Bol to atmosféricky plnený motor s dvojlitrovým zdvihovým objemom a maximálnym výkonom 51 kW (70 k) a 123 Nm. Existovala aj preplňovaná verzia určená pre USA s 64 kW (87 k) a 172 Nm. Už v roku 1979 debutoval prvý preplňovaný zážihový päťvalec, ten putoval pod kapotu väčšieho Audi 200. S výkonom 125 kW (170 k) a 265 Nm poháňal špičkovú verziu Audi 200 5T. Okrem Audi modelov sa päťvalcový motor objavil aj v modeloch Volkswagen, ako napríklad Passat B2 alebo Santana B2.

Najvýkonnejšie sériové auto v Nemecku

Päťvalce neobišli ani éru Audi quattro. Na začiatku predaja mali výkon 147 kW (200 k), v roku 1983 po výhre titulu majstra sveta v rallye v 1982 predstavili Sport quattro so štvorventilovým päťvalcom a 225 kW (306 k). V tej dobe to bolo najvýkonnejšie auto v predaji na nemeckom trhu. Netreba zabúdať ani na Waltera Röhrla a výhru v pretekoch do vrchu Pieks Peak v 1987 s Audi Sport quattro S1, výkon toho špeciálu bol až 440 kW (598 k).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Priamovstrekový diesel

Ďalší míľnik pre päťvalce prišiel v roku 1989. Vtedy Audi predstavilo 100 TDI s 2,5-litrovým vznetovým agregátom s priamym vstrekovaním paliva. Bol to prvý päťvalec s priamym vstrekovaním nafty a druhý priamovstrek na svete po Fiat Croma 1.9 TDiD. Zo zdvihového objemu 2460 ccm v generácii C3 ponúkol 88 kW (120 k), 265 Nm a v nasledovníkovi C4 o 2 roky dokonca aj 6-stupňovú manuálnu prevodovku. (na videu nižšie ešte komôrkový päťvalcový diesel).

Prvé Audi RS

V roku 1994 predstavili model RS2, prvý vysokovýkonný model s prívlastkom RS. V génoch auta malo prsty aj Porsche. Založili novú triedu RS modelov a pod prednou kapotou bol opäť radový päťvalec. S príchodom generácie A4 B5 a A6 C5 sa päťvalce rozlúčili s touto triedou a Audi prešlo na koncepciu V6 aj kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti.

Veľký návrat si päťvalcový agregát odbil v roku 2009

Teda 30 rokov po predstavení prvého preplňovaného päťvalca. Bolo to v Audi TT RS a z 2,5-litrového zdvihového objemu konštruktéri dostali 250 kW (340 k). Tam to neskončilo, putoval aj do RS3 či RS Q3. Najnovšou verziou aktuálne disponuje model RS3 od roku 2021. Stále ešte z 2,5-litrového objemu tentokrát ponúka až 294 kW (400 k) a 500 Nm. Malé RS3 tak zrýchli z 0 na 100 km/h len za 3,8 sekundy a maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Na dĺžku má len pol metra

Mimochodom, ten motor je veľmi kompaktný, na dĺžku meria menej ako 50 cm a preto sa zmestí pod prednú kapotu aj naprieč. Jeho hmotnosť je približne 160 kg. Manuálne ho vyrábajú v maďarskom Győri. Okrem Audi sme mohli tento päťvalec nájsť aj v Cupre Formentor VZ5, kde má mierne znížený výkon. Audi sa zatiaľ päťvalca nevzdáva, i keď otázkou je budúcnosť. Modely ako RS3 by však mohli pretrvať aj naďalej.

Zdroj: Audi

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov