Vyrábať lacno a predávať draho je snom každého obchodníka. Veľmi zjednodušene povedané k tomuto stavu dochádza aj v automobilovom priemysle. Automobilky totiž v snahe dosahovať vysoký zisk, čo im v podstate nikto nemôže vyčítať, postupne siahli k realizácii výroby celých áut, alebo minimálne ich jednotlivých komponentov v krajinách s lacnou, ale dostatočne kvalifikovanou pracovnou silou. Kým všetko funguje ako má, ide takmer o ideálny stav. Má to však slabinu – jednostranná orientácia na lacných subdodávateľov z jedného regiónu robí automobilky zraniteľnými. To sa teraz potvrdilo v plnej miere.

Čína je vraj riešenie

Súčasný európsky automobilový priemysel bojuje na viacerých frontoch. Okrem neustále sa sprísňujúcej legislatívy nereflektujúcej prirodzený technologický vývoj, je to predovšetkým nedostatok surovín, rastúce ceny vstupov a najmä výpadky v dodávkach od subdodávateľov. Buď v dôsledku nedávnej pandémie, prírodných katastrof, alebo aktuálne ukrajinsko-ruského konfliktu. A ako sa ukazuje, automobilky boli na Ukrajine až príliš závislé. Momentálny nedostatok káblových zväzkov vyrábaných v niekoľkých desiatkach ukrajinských výrobných závodov odstavil väčšinu európskej produkcie nových áut. Automobilky preto musia urýchlene hľadať náhrady. Skoré vyriešenie zložitej situácie na východe Európy je však v nedohľadne, výrobcovia preto začínajú loviť v iných regiónoch, ktoré by mohli z aktuálnej situácie v konečnom dôsledku vyťažiť. Reč je najmä o Číne, koncern VW však prezradil, že pozornosť upriamuje aj na Južnú Ameriku, či sever Afriky. V nových vodách už lovia aj BMW a koncern Daimler.

Ako prezradili viaceré automobilky, výstavba nových závodov priamo v Európe síce možná je, ale kým by sa výroba v nich rozbehla, trvalo by to reálne niekoľko rokov. Automobilka Škoda Auto uvažuje o „preložení“ celého výrobného zariadenia (vrátane vybraných zamestnancov a ich rodín) ukrajinského subdodávateľa káblových zväzkov do Českej republiky. Ani to však nie je jednoduchý proces. „Jedným zo scenárov je realokácia postihnutého ukrajinského dodávateľa do ČR,“ potvrdil hovorca Škoda Auto. Keďže nových potenciálnych zdrojov káblových zväzkov je obmedzené množstvo, medzi automobilkami dochádza k zaujímavým konkurenčným bojom. Tentoraz však nie na poli nových áut, ale v love na nových subdodávateľov. „Automobilky musia objednávať nové káblové zväzky s predstihom, výrobcovia áut budú navyše medzi sebou súperiť o rovnaké zdroje,“ konštatuje logistická spoločnosť OEC Group. Zároveň upozorňuje, aby sa zákazníci pripravili na ďalšie zdražovanie nových áut.

zdroj: Reuters, ČTK