Presnejšie povedané dcérska spoločnosť Rimac Technology, ktorá pre materskú firmu a ďalšie automobilky, s ktorými spolupracuje (BMW, Porsche či Bugatti), vyvíja a dodáva nové komponenty.
A keď povieme šesť a pol minúty, mali by sme dodať, že nehovoríme o batérii s malou kapacitou. Výrobca jedného z najrýchlejších áut na svete hovorí, že ich nový prevratný trakčný akumulátor s pevným elektrolytom má 100 kilowatthodín a uvedenú rýchlosť zvláda pri nabíjaní z 10 na 80 percent.
Na úrovni tankovania
Môžete samozrejme namietať, že „to stále nie je doplna“. Na druhej strane je čas necelých sedem minút skutočne porovnateľný s tankovaní, ak si spočítate, že pri bežnom čerpaní paliva musíte ešte odbehnúť k pokladni, zaplatiť a vrátiť sa k autu. Alebo inak povedané, za šesť a pol minúty nestihnete vypiť ani horúcu kávu.
Rimac dodáva, že nový moderný článok s pevným elektrolytom vyvinuli v spolupráci s firmami ProLogium a Mitsubishi Chemical Group. A na trhu ho začne predávať koncom roka 2027.
Využije ju skupina VW?
Chorvátska spoločnosť a partnerská firma automobilky Bugatti zatiaľ neoznámila, kto presne bude nový typ batérie využívať. Šéf spoločnosti Mate Rimac sa netají svojim obdivom ku spaľovacím motorom a uznáva, že elektromobil prestáva byť v najvyšších poschodiach automobilovej hierarchie zaujímavý. Nakoniec aj preto sa ich Nevera zďaleka nepredáva tak dobre, ako firma dúfala. A preto má Bugatti Tourbillon klasickú pohonnú jednotku.
Nový typ batérie so slušnou energetickou hustotou 260 watthodín na kilogram a vybíjacím výkonom až 850 kilowattov by však mohol byť cestou k vývoji úplne nových elektromobilov. Rimac totiž nikdy netvrdil, že by s týmto typom pohonu končili. V hre je viacero veľkých automobilových hráčov, vrátane značiek koncernu Volkswagen, pod ktorý Rimac Bugatti spadá.
Bezpečnejšie a stabilnejšie
Mali by sme tiež dodať, že články s pevným elektrolytom sľubujú tiež významne vyššiu bezpečnosť. Nie že by elektromobily s bežnými batériami horeli na počkanie. V skutočnosti horia menej ako vozidlá s bežnými agregátmi. Ale ich hasenie je extrémne náročné a pri hľadaní riešenia sa v hlavách vedcov občas objavujú neuveriteľne absurdné riešenia.
Článkom s pevným elektrolytom riziko požiaru či výbuchu nehrozí. Voči tomu sú imúnne. Rimac tiež upozorňuje, že ich novinka je schopná udržať si 95 percent energie aj pri teplotách 20 stupňov pod nulou.
Nie jedna, ale hneď dve nové batérie
S uvedenou energetickou hustotou (260 Wh/kg) sa spája tiež zaujímavá objemová hustota 350 watthodín na liter. Spomínaná 100-kilowatthodinová batéria preto zaberá „len“ 285 litrov a má hmotnosť 384 kilogramov.
Súčasne s tým Rimac predstavil aj druhú novú batériu s označením Evo. Tá by mala doraziť na trh o niečo skôr, konkrétne v polovici roka 2026. Tiež má kapacitu 100 kilowatthodín, ale nižšiu energetickú hustotu na úrovni 213 Wh/kg a nabíjanie z 10 na 80 percent bude trvať o niečo viac – Rimac uvádza čas v ideálnych podmienkach 16 minút.
„Nejde o koncept novej technológie,“ hovorí Nurdin Pitarevič, prevádzkový riaditeľ Rimac Technology a dodáva: „Vyvinuli sme riešenie pripravené pre sériovú výrobu, ktoré bude v najbližších rokoch poháňať státisíce áut.“
zdroj: Rimac