Mazda šla vždy proti prúdu. Nie však tvrdohlavo, výstižnejšie by bolo napísať, že používala vlastný rozum a nedala sa strhnúť davom. Najskôr odolávala a prakticky dodnes odoláva používaniu maloobjemových benzínových prepĺňaných motorov, ako jedna z mála sa drží naftového motora s relatívne malým špecifickým výkonom, jej technici sa dali na vývoj motora Skyactiv-X a až keď to bolo nevyhnutné, postavila aj elektromobil. Aj pri ňom však nešla bezhlavo za dojazdom, ale navrhla kompromis prívetivý životnému prostrediu, aj užívateľom. Servítku pred ústa si jej predstavitelia však nedávajú ani pri názoroch na súčasnú formu elektromobility.

Elektromobil nie je jediným riešením

Christian Schultz, riaditeľ vývoja Mazdy, zdôrazňuje, že súčasná elektromobilita má svoje úskalia. Podľa Schultza sú súčasťou riešenia, ale nie jediným riešením. „Mali by sme sa viac venovať vývoju alternatívnych palív z obnoviteľných zdrojov pre súčasné osvedčené a lacné spaľovacie motory,“ hovorí. „Batériami poháňané dopravné lietadlá sú tiež veľmi vzdialenou budúcnosťou, ak vôbec,“ pokračuje Schultz. Podľa Mazdy by palivá z obnoviteľných zdrojov mohli navyše používať aj staršie motory, lietadlá a lode. Automobilka preto investuje do vývoja palív z morských rias či dokonca z CO2 zachytávaného zo vzduchu. Christian Schultz zároveň hovorí, že by bolo od EÚ rozumné, aby nepropagovala len elektromobilitu, ale aj alternatívne palivá. A tieto impulzy posilnila aj legislatívou, ktorá zatiaľ násilne nahráva skôr elektrickým autám. Podľa ich interných výpočtov by priemerné zníženie emisií súčasných spaľovacích motorov o 5 % urobilo pre prírodu viac služby, ako všetky elektromobily sveta.

Mazda už má aj svoj prvý elektromobil, aj ten sa však od konkurencie líši.

Dôkazom, že Mazda robí veci inak, je aj súčasná elektrická Mazda MX-30, ktorá používa relatívne malú batériu s celkovou kapacitou 35,5 kWh (využiteľná kapacita je pochopiteľne ešte menšia). A ako bude riešiť situácie vyžadujúce dlhší dojazd? Nie, väčšiu batériu jej nedá, to by nebolo pre prírodu ani užívateľov dobré (automobilka myslí aj na ďalších užívateľov, nielen na prvého majiteľa, ktorý sa po pár rokoch auta zbaví). Konštruktéri majú pripravený malý rotačný motor (Wankel) slúžiaci na výrobu elektrickej energie priamo na palube auta. Skrátka, zasa inak, než väčšina jej konkurentov.