Faktom podľa ministerstva je, že vyvlastnenie nastupuje až v poslednom rade, pokiaľ nedôjde k dohode s vlastníkom pozemku. "Štát má záujem v prvom rade sa vždy dohodnúť s vlastníkom na kúpnej cene, keďže vyvlastnenie znamená ďalšie finančné náklady a trvá o niečo dlhšie. Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj Ústava SR. Znenie zákona garantuje, že sa nebudú porušovať ústavné práva občanov," sľubuje rezort dopravy.

Prípadné vyvlastnenie však prebehne až potom, čo nedôjde k dohode s majiteľom pozemku alebo nehnuteľnosti. V prípade špekulantov, ktorí sa tvárili, že im ponuka na kúpu pozemku nebola doručená, sa bude aplikovať tzv. fikcia doručenia. To má v praxi podľa ministerstva znamenať, že "špekulant sa nemôže donekonečna tváriť, že ponuku štátu neprebral. Zároveň špekulant nemôže žiadať niekoľkonásobne vyššiu cenu, ako ponúka štát/oceňuje súdny znalec (zväčša dvoj-trojnásobok trhovej ceny)."

Štát získava predkupné právo v okamihu vyhlásenia investície za strategickú, a tým sa má zabraniť špekulantom s pozemkami neprimerane kupčiť so strategickou investíciou a predávať ju tretím osobám. Vyvlastňovaný sa v každom prípade môže obrátiť na súd, ktorý rozhodne o konečnej cene pozemku a v prípade zisteného rozdielu ho bude musieť štát doplatiť.

Môže vláda vstúpiť okamžite na cudzie pozemky?

Nie, vstúpiť môže až v rámci prípravných prác po procese EIA, a to iba na čas potrebný na vykonanie nevyhnutných úkonov súvisiacich s prípravou strategickej investície, čiže napríklad diaľnice.

Príkladmi možných dôvodov pre takýto krok sú podľa ministerstva "hydrogeologický prieskum, archeologický prieskum, geodetické zameranie, pyrotechnický prieskum, radónový prieskum alebo iný prieskum súvisiaci s prípravou strategickej investície".

Zákonom sa snažíme predchádzať opakujúcim sa situáciám z minulosti, keď niektorí vlastníci ponúkli odpredaj svojho majetku za trojnásobok trhovej ceny a bránili výstavbe dôležitých priemyselných parkov, prízvukuje rezort dopravy. Aj v prípade týchto ustanovení zákona sa vraj štát inšpiroval v krajinách EÚ ako napr. Česko, Poľsko, Dánsko, Maďarsko, Taliansko.

Zdroj: Ministerstvo dopravy