V interiéroch automobilov dnes dominujú kokpity s veľkými dotykovými obrazovkami. Ich výhoda spočíva samozrejme v tom, že ich využiteľnú plochu je možné ľubovoľne podľa potreby naprogramovať a zmeniť, vďaka čomu získavajú autá vysokú mieru flexibility. Otázkou zostáva, kde je hranica toho, kedy už bude technológií priveľa.

Množia sa ohlasy, že prílišná motivácia vodičov k tomu, aby sa sústredili na dotykové obrazovky, má negatívny vplyv na bezpečnosť jazdy. Platí to o to viac, keď je dotykové ovládanie pre vodiča neuituitívne.

Viac svetla do tejto témy sa pokúsili vniesť Briti, ktorý vyskúmali to, aký vplyv majú rozličné druhy nedovoleného správania na schopnosť vodiča reagovať v premávke.

Napríklad sa im tak podarilo zistiť, že reakčný čas vodičov sa pod vplyvom marihuany priemerne zvyšuje o 21 percent, píše nemecký Bild.de. Citeľne vyššie zhoršenie o 46 percent nastáva pri telefonovaní s mobilom pri uchu. Ešte horšie však obstálo ovládanie dotykového displeja – to zvyšuje reakčný čas motoristov až o 57 percent, zistili vedci z britského Inštitútu pre výskum bezpečnosti cestnej premávky.

Za jazdy zvážte iné možnosti

Existujú pritom alternatívy ako hlasové ovládanie či rýchle tlačidlá pre najdôležitejšie funkcie, ktoré však z rozličných dôvodov nepoužívajú všetci vodiči. Je zároveň jasné, že každý motorista je individuálny a výskum a jeho výsledky sa nedajú uplatniť jednotne na každého. Odpútanie pozornosti vodiča, ktorý má za jazdy sledovať cestnú premávku, však tak či onak prináša veľké nebezpečenstvo. Ukazuje sa, že práve dotykové displeje v tomto smere ešte istotne budú témou.

Iný výskum z roku 2020 taktiež potvrdil, že interakcia s akýmkoľvek infotainment systémom má za následok zhoršenie výkonu a schopností vodiča. Hoci motoristi spravidla počas manipulácie s displejmi intuitívne znížili rýchlosť, takéto spomalenie nebolo dostatočné na to, aby sa udržali v jazdnom pruhu a rovnakej vzdialenosti od iných áut.

Hlasové ovládanie nespôsobuje podľa výskumu také zhoršenie výkonu vodiča ako dotykové ovládanie. To viedlo odborníkov ku teórii, že vodič ním nie je až tak negatívne ovplyvnený vzhľadom k tomu, že nemusí odvrátiť zrak od vozovky v takej vysokej miere ako pri manipulácii s dotykovým displejom.

Zdroj: Bild.de / cz.depositphotos.com