Na Nürburgringu sa nedávno objavil pozoruhodný prototyp Volkswagenu. Mal karosériu súčasného Golfu R, ale podľa svedkov to bola len maska chystaného nového super-Golfu, ktorý by sa mal na trhu objaviť už v roku 2027.

VW roky naznačuje, že raz takýto model postaví. Spomeňte si na koncepty, ktoré boli poháňané dokonca dvanásťvalcovým motorom. Ten je samozrejme utópiou alebo lákadlom pre autosalóny, ale podľa najnovších správ by sme sa mohli dočkať aspoň auta s päťvalcom.

Päťvalec pokračuje!

Ide samozrejme o EA855 evo, teda turbodúchadlom preplňovaný agregát s objemom 2,5 litra od Audi, ktoré ho montuje do hatchbacku a sedanu RS 3 a ešte donedávna pracoval pod kapotou kupé TT i v dvoch SUV – RS Q3 a Cupry Formentor VZ5.

Ešte nedávno sa pritom objavovali informácie, že päťvalec nezvládne nové emisné limity a bude musieť skončiť, Audi ale tieto správy začalo dementovať a potvrdilo záväzok udržať ho pri živote.

O triedu rýchlejší

Chystaný špeciálny model urobí bude bez väčších pochybností historicky najvýkonnejším a najrýchlejším sériovým Golfom. Dvojliter pod kapotou súčasného „eRka“ má v súčasnosti 333 koní a 420 newtonmetrov a s pohonom všetkých kolies a 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou zvládne šprint z miesta na stovku za 4,6 sekundy a maximálku má posunutú na 270 kilometrov za hodinu.

Naproti tomu RS 3 disponuje výkonom 400 koní, 500 newtonmetrov a s quattrom akceleruje z 0 na 100 km/h za 3,8 sekundy a najvyššiu rýchlosť má v rozmedzí od 250 do 290 km/h.

Koní by mohlo byť viac, prednosť ale majú emisie

Pritom dostať ďalšie kone z preplňovaného päťvalca by pre technikov Audi nepredstavovalo žiadny vážny problém. Priznal to svojho času aj bývalý šéf oddelenia Audi Sport Sebastian Grams.

Či sa VW odviaže a skutočne pustí na kolesá viac ako 400 koní, nie je zatiaľ známe. Predpokladáme ale, že technici viac ako výkon budú riešiť novú emisnú normu Euro 7. Medzi pravdepodobné úpravy by mal patriť nový filter pevných častíc, presnejšie snímače emisií oxidov dusíka, upravené vstrekovanie a katalyzátory s väčšou aktívnou plochou.

Golf R s päťvalcom pochopiteľne naberie tiež nejakú hmotnosť, takže povestný kameň na kameni neostane ani na podvozku. Konštruktéri budú musieť prepracovať odpruženie, tlmiče i uloženie náprav, rozdiel medzi dvojlitrom a novým modelom by ale nemusel byť dramatický. Súčasné auto váži 1548 kg, naproti tomu Audi posúva ručičku váhy na 1640 kg.