Hoci sa tak na prvý pohľad nemusí zdať, Emisná norma Euro 7 nakoniec prináša celkom dosť zásadných zmien. Európska komisia síce nakoniec prijala jej miernejšiu formu a najmenej zmien prináša paradoxne pre benzínové autá, aj tak však dá výrobcom spaľovacích motorov dosť zabrať. Navyše zjednotila limity pre benzínové aj naftové autá a začala sledovať a obmedzovať oxidy dusíka aj prachové častice. „Okrem toho, že monitorujeme a podporujeme elektrifikáciu vozového parku, chceme tiež obmedziť emisie, ktoré zhoršujú znečistenie vzduchu a ohrozujú naše zdravie,“ povedl eurokomisár Thierry Breton prezentujúci emisnú normu Euro 7. Európska komisia predpokladá, že Euro 7 do roku 2035, teda do času, kým zakáže predaj spaľovacích motorov na klasické palivá, zaistí zníženie emisií oxidov dusíka o 35 % a prachových častíc o 13 %. Pri nákladných autách a autobusoch by dokonca malo ísť o zníženie oxidov dusíka o 56 % a pevných častíc o 39 %.

Už aj pre elektromobily

Euro 7 je zároveň míľnikom v hodnotení elektrických áut. Bude totiž limitovať aj množstvo prachových častíc pochádzajúcich z ich brzdových obložení. V svetle týchto skutočností sa ukazuje aké prezieravé je použitie uzavretých bubnových bŕzd na zadných nápravách ťažkých elektromobilov koncernu VW. Kontrolovať sa bude aj produkcia pevných častíc z pneumatík. Už z tohto je zrejmé, že ťažké elektrické autá sa dostávajú do nevýhody. Nové pravidlá sa týkajú aj prísnejšieho hodnotenia životnosti trakčných batérií.

Norma, ktorá sa zmenila, aj nezmenila

Tvrdenie, že Euro 7 nemení pravidlá pre benzínové motory, by bolo pritiahnuté za vlasy. Prináša totiž jednu nenápadnú, no pre konštruktérov zásadnú novinku. Nové pravidlá totiž vyžadujú, aby namerané hodnoty ich motory plnili nie ako doteraz počas nasledujúcich 100 000 km alebo 5 rokov, ale až 200 000 km alebo 10 rokov. Sprísnia sa aj podmienky merania emisií v reálnej premávke. Motory tak musia konštruktéri nastaviť s väčšími rezervami a musia byť schopné kompenzovať postupné opotrebovanie bez toho, aby zhoršili vlastné emisie. Aby toho nebolo málo, senzory v autách musia byť nastavené tak, aby palubný systém auta umožnil kedykoľvek počas jeho životnosti meranie sledovaných hodnôt v reálnom čase. Emisie sa tak budú dať certifikovane skontrolovať aj po prekročení spomínaného počtu najazdených kilometrov, či neskôr, než za desať rokov. Či je to príprava na kontrolu vozidiel aj po roku 2035 zostáva nateraz len špekuláciou.

zdroj: Europen Commission, ČTK