Známa talianska športová značka je už pár rokov verejne obchodovateľnou firmou potom, ako sa v minulej dekáde odštiepila od Fiatu. Stále v nej ale majú hlavné slovo známe tváre.

Necelých 25 percent drží holandská spoločnosť Exor NV, patriaca rodine zakladateľa Fiatu, na čele s Johnom Elkanom, pravnukom Giovanniho Agnelliho. A tesne nad 10 percent akcií parí Pierovi Ferrarimu, jedinému žijúcemu potomkovi Enza Ferrariho.

Kto rozhoduje...

Necelých 5,7 percenta potom patrí americkej firme BlackRock a skoro 4,5 percenta získala T. Rowe Price Associates. Verejne obchodovateľných je síce zvyšných 55 percent akcií, lenže Exoru a Pierovi Ferrarimu sa spoločne podarilo udržať väčšinové hlasovacie práva (majú 51,67 %).

Čo je na tom zaujímavé? Ferrari malo vlani opäť rekordné predaje, keď sa mu podarilo dodať 13 221 automobilov a firme sa len pred pár týždňami podarilo zvýšiť svoju hodnotu na milánskej burze až na 54 miliárd dolárov. To je zhodou okolností o pár miliárd vyššia hodnota, ako má dnes celý bývalý materský koncern Stellantis, ktorý má dnes okolo 51,5 miliardy dolárov.

Ferrari sa v pozícii nezávislej automobilky skrátka ohromne darí a zdá sa, že to tak aj ostane. Na nedávnej konferencii agentúry Bloomberg sa novinári opýtali súčasného generálneho riaditeľa automobilky, Benedetta Vigna, či nechcú aj vďaka výborným hospodárskym výsledkom nakúpiť iné športové značky, najvyšší šéf to ale vylúčil.

„Nemyslím si, že by to pre nás malo zmysel,“ vysvetlil Vigna a dodal, že jediné, čo prichádza do úvahy, sú strategické partnerstvá s inými firmami. Zároveň zdôraznil, že pre Ferrari je dôležité, aby si ako luxusná športová značka zachovali svoju DNA.

Spolupráca končí

Napriek týmto slovám však jedno partnerstvo čoskoro skončí. Ferrari koncom tohto roka prestane dodávať motory automobilke Maserati, ktorá patrí pod krídla Stellantisu. Úplne poslednými modelmi s agregátmi z Maranella budú špeciálne limitované modely Ghibli 334 Ultima a Levante V8 Ultima, ktoré Maserati už o pár desiatok hodín predstaví v rámci Festivalu rýchlosti v britskom Goodwoode.

Len dodávame, že ide o kvapalinou chladený, celohliníkový vidlicový osemvalec F154 (a dodatkom AM a AQ) s objemom 3,8 litra, uhlom rozovretia 90 stupňov a suchou vaňou. Výkon oboch verzií Ultima by sa mal pohybovať okolo 580 koní.

Náhradou motora 3.8 V8 biturbo sa podľa všetkého stane menší 3.0 V6 Nettuno, ktorý už poznáte z modelov Maserati MC20 a MC20 Cielo a s vývojom vo Ferrari už nemá nič spoločné.