Vyzerá to ako nepodarená groteska na Jamesa Bonda, až na to, že ide o realitu. Čínske technické a výskumné centrum pre opravy vozidiel po nehodách pred pár dňami demonštrovalo novú technológiu, ktorá by mala zabrániť zhoreniu elektromobilu v prípade požiaru.

Ani v najmenšom nepochybujeme o tom, že v princípe ide o chvályhodnú iniciatívu. Hasenie horiaceho batériového auta nie je jednoduché, jeho hodnota je značná a pokiaľ by niečo prispelo k jeho ochrane, respektíve hlavne k bezpečnosti posádky, dáva to určite zmysel. V Číne to však zobrali – mierne povedané – ad absurdum. Pretože si zjavne povedali, že batériové auto a cestujúcich zachránia za každú cenu.

Ako projektil

V krátkom videu, ktoré sa objavilo na sociálnych sieťach a v priebehu pár hodín sa stalo virálnym, predvádza výskumné centrum novú technológiu na SUV Chery Fulwin X3, ktoré bolo uvedené na trh len pred pár týždňami (aj pod názvom iCar O3).

V danom momente sa predpokladá, že požiar už začal alebo senzory zaznamenali značný tepelný výron. Riešenie? Batéria je pravdepodobne vďaka sústave pyrotechnických patrónov doslova vystrelená z platformy. Podobne ako airbag.

Na prvý pohľad dokonalý zásah

Na záberoch to samozrejme vyzerá úžasne efektívne. Auto vypáli samostatný akumulátorový box pravou stranou do pripraveného plytkého zákopu vybaveného zrejme vrecami s pieskom (aby stlmili náraz). K zákopu vzápätí priskočí dvojica iniciatívnych pomocníkov, roztiahnu nehorľavú deku, zakryjú batériu a... problém je vyriešený!

V zásade samozrejme je. Jadro požiaru už nie je súčasťou automobilu. Pobavení a v niektorých prípadoch iróniou sršiaci diskutujúci však veľmi správne poznamenali, že od tej chvíle „Je to problém niekoho iného!“.

Poltonovej letiacej batérii v ceste stáť nechcete

Koho presne, logicky záleží na tom, kde presne požiar začne. A sme si skoro stopercentne istí v tom, že vás skôr trafí na ulici meteorit alebo trafíte jackpot, než že bude v blízkosti podobná jama a horliví pomocníci pripravení s plachtou.

Vieme tiež, že by sme ani náhodou nechceli byť v tej chvíli v dosahu podobného „bezpečnostného systému“. Pripadá nám, že už stáť v ceste poltonovému letiacemu projektilu nemusí byť dobrý nápad. Nehovoriac o tom, že môže horieť.

V bezpečí nemusí byť ani posádka strieľajúceho auta

Ak v dosahu nie ste, je to samozrejme výhra. Určite ale nechcete, aby podobné vozidlo vypálilo akumulátor v plameňoch pod automobily stojace na parkovisku, kde obvykle stojíte. Alebo v nákupnom centre, na čerpacej stanici, kde si vodič prišiel kúpiť menšie občerstvenie. Tých variácií, kde by to bola časovaná bomba, bude viac, ako si dokážeme predstaviť.

A ak si myslíte, že posádka takého elektromobilu je v bezpečí... no, je celkom odvážne myslieť si to. Predstavte si, čo by sa stalo v prípade nehody, pri ktorej by došlo k deformácii rámu platformy alebo inému zablokovaniu vystreľovacieho mechanizmu. V lepšom prípade by pretlakové ventily aktivovaných pyro-patrónov nechali tlak vypustiť pod auto.

Ani v najmenšom nás neprekvapuje, že sa po smršti nelichotivých názorov v čínskych diskusných fórach automobilka Chery od celého pokusu dištancovala (!) a oznámila, že s týmto nápadom nemá nič spoločné. Presne to isté následne urobila spoločnosť Joyson Electronics, ktorá bola s testom pôvodne spájaná. S technickým a výskumným centrom pre opravy vozidiel po nehodách vraj nemá nič spoločné.

Domáce zdroje uvádzajú, že uvedené centrum patrí skupine Matt Group, ktorá vlastní výrobcu batérií Welion a ďalšie značky, ako je Bantam a Maxima. Ich vyjadrenie sme však v čínskych médiách k týmto skúškam zatiaľ nezaregistrovali.

zdroj: Epochtimes