Dostali sme upozornenie, že sa na facebooku objavilo takzvané deepfake video, ktoré nás bude zaujímať. A skutočne zaujalo. Je na ňom Maroš Čabák stojaci pri aute a nonšalantne vysvetľuje, prečo by ste mali ignorovať bežné produkty známych a zabehnutých lízingových spoločností. A prečo by ste mali dať prednosť tej, o ktorej práve hovorí.

Až na to, že ani nie minútu trvajúce video – mimochodom pôsobiace pomerne vierohodne hlasom i obrazom – je od začiatku do konca vytvorené umelou inteligenciou z dát, ktoré sú bežne dostupné na našom kanáli na YouTube a ďalších známych zdrojoch!



Pôsobí to dôveryhodne?

V tejto chvíli má video približne tri a pol tisíca pozretí. Autori, respektíve správcovia inkriminovanej stránky úspešne ukrývajú komentáre, ktoré by mohli upozorniť na hroziaci podvod. A jediné, čo o falošnej reklame môžeme spoľahlivo napísať, je, že nevznikla u nás, aj keď sa tak snaží pôsobiť.

Stránka, ktorá ho zverejnila, naznačuje, že robí akési bližšie nešpecifikované „online konzultácie“ a zároveň sa tvári, že pochádza z Hanoja. Áno, vietnamského hlavného mesta.

Hanojské konzultácie

Jeden nemusí byť génius, aby si domyslel, že je minimálne zvláštne, aby ktosi začal pre Slovákov poskytovať služby z druhého konca sveta.

Facebooková stránka odkazuje na internetovú stránku, ktorá nemusí na každého pôsobiť podozrivo. Požaduje len základné osobné údaje s kontaktom a sľubuje, že sa vám ozvú.

Bude ešte horšie!

Asi nemusíme zdôrazňovať, že akýkoľvek kontakt s podvodníkmi podstupujete na vlastné riziko. My by sme v kontexte s tým radi zdôraznili pár dôležitých detailov.

Čakajte viac podobných videí. Napodobujúcich nielen nás, ale hlavne politikov, známych osobností, Slovákov, rešpektovaných ľudí zo zahraničia... Zároveň počítajte s tým, že kvalita bude stúpať. Ak vám toto video pripadá minimálne podozrivé a uisťujete sa, že by ste nenaleteli, nebudeme to spochybňovať.

Spomeňte si ale, ako vyzerali prvé pokusy pred pár rokmi. Nie sme ďaleko od momentu, keď budú deepfake videá absolútne dokonalé. Už toto nemá k bezchybnosti ďaleko. A to tvrdíme len preto, že skutočného človeka na ňom poznáme a vieme, že AI tak úplne netrafila intonáciu hlasu a pár ďalších drobností. Bežného človeka z ulice by s veľkou pravdepodobnosťou o autenticite presvedčilo.

Fiktívne finančné produkty sú len slabý odvar toho, čo príde

Druhá a ešte dôležitejšia vec je, čo všetko podobná vec dokáže. Predstavte si, že niekto začne vyzývať k mobilizácii, pretože údajne začala vojna. Len aby vyvolal paniku. Alebo naopak tvrdí, že sa nič nejde, aj keď sa v meste napríklad strieľa. Predstavte si vášho obľúbeného politika, ktorý vyzýva k fyzickej likvidácii oponentov trebárs kvôli neexistujúcemu atentátu. Tých možností je toľko, že si ich ani nedokážeme predstaviť. A všetky dôsledky už vôbec nie.

Nie, nie je dôvod na paniku. Ako vždy, aj tentokrát je extrémne dôležité kritické myslenie. Overovanie zdrojov. Komunikácia s ľuďmi, ktorým dôverujete a ktorí vám môžu pomôcť, ak si sami nie ste istí.

Pomoc od sociálnych sietí nečakajte

Tretí detail sa týka sociálnych sietí. Aj po podobných extempore môžeme s kľudným svedomím napísať – nečakajte, že vám ich správcovia pomôžu.

Je jedno, či je to Facebook, Instagram, TikTok či ďalšie. Síce máte možnosť podobné videá nahlasovať a v redakcii sme to samozrejme urobili. Lenže Facebook a iné spoločnosti hrajú svoju hru, do ktorej nevidíme. Respektíve vieme o nej len toľko, že ide v prvom rade o kliky a váš čas tam strávený. V každom prípade ešte raz: nespoliehajte sa na to, že vám pomôžu. Veriť, že sa tak stane, je minimálne naivné.

Myslite na zraniteľnejších

Ak vám podobné rady pripadajú triviálne, chápeme to. Skúste si ale spomenúť na svojich rodičov, starých rodičov či menej internetovo zdatných. Ste si stopercentne istí, že by aj oni podobné falošné video odhalili? Tento text nie je tak úplne pre nich. Ale pre vás, ktorí sa v nových technológiách, schopnosti rozvíjajúcej sa AI orientujú a môžete pomôcť ostatným, ktorí ich s takým prehľadom nedávajú. Sami však buďte opatrní. Toto je stále, žiaľ, len začiatok!

zdroj: Facebook