Brusel zjednotil veľa iných pravidiel a regulácií, no čo sa týka zimných pneumatík, situácia môže byť pre vodiča v EÚ neprehľadná. Európske krajiny sa nedohodli na jednotných podmienkach pre zákonnú povinnosť zimných pneumatík.

Zatiaľ čo na Slovensku musí vodič použiť zimné pneumatiky, ak je na ceste súvislá vrstva snehu, ľad alebo námraza, v niektorých európskych štátoch toto povinné nariadenie platí bez rozdielu a závislosti od počasia. Prinášame vám krátky prehľad pravidiel týkajúcich sa zimných pneumatík, ktorý vznikol vďaka spoločnosti Continental.

Prehľad pravidiel pre motoristov

S podobným znením zákona o zimných pneumatikách, ktorý platí na Slovensku, sa stretnete aj v ďalších európskych krajinách. Predovšetkým v tých, kam vodiči najčastejšie jazdia za zimnými športmi – v Rakúsku, Taliansku, Francúzsku alebo vo Švajčiarsku.

V niektorých krajinách sú ale pravidlá prísnejšie – zimné pneumatiky tu musíte mať na aute obuté aj vtedy, ak na vozovke nie je ani centimeter snehu či ľadu. Medzi také štáty patria napríklad Turecko, Chorvátsko, Slovinsko, Švédsko, Nórsko alebo Fínsko. U severských krajín istotne neprekvapí, že tu sú zimné pneumatiky v tomto období roka povinné vždy bez rozdielu. Súvislá vrstvu snehu a ľadu sa v týchto končinách totiž nachádza väčšiu časť roka.

Opačná je situácia v krajinách ako Veľká Británia, Belgicko, Holandsko, Portugalsko, Grécko alebo Cyprus. V nich povinnosť zimných pneumatík uzákonená nie je, čo je sčasti spôsobené ich miernejšou klímou. Ďalšími krajinami, ktoré spadajú do tejto skupiny, sú napríklad susedné Poľsko, Ukrajina, Maďarsko alebo Bulharsko, upozorňuje Continental.

Hĺbku dezénu neradno podceňovať, odporúča Continental. Držať sa zákonnej hranice nie je vždy najlepší nápad.

Hĺbka dezénu sa líši

Okrem povinnosti mať prezuté zimné pneumatiky, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, platí na Slovensku pre tieto pneumatiky minimálna hĺbka dezénu. Pre automobily pre automobily do 3 500 kg ide o hodnotu 3 mm a pre vozidlá nad 3 500 kg dvojnásobok, teda 6 mm.

Prekvapením sú krajiny ako Nemecko, Taliansko, Švajčiarsko alebo Španielsko, kde zákony stanovujú minimálnu povolenú hĺbku dezénu zimných pneumatík iba 1,6 mm. Naopak, v Česku si musia vodiči dávať pozor, aby minimálna hĺbka vzorky neklesla pod 4 mm.

Experti upozorňujú, že na formálnu zákonnú hranicu 1,6 mm by sa vodiči v záujme vlastnej bezpečnosti nemali spoliehať. „S klesajúcou hĺbkou dezénu klesá výkonnosť pneumatík, najmä na mokrom povrchu. Na zaistenie spoľahlivej trakcie a dobrej priľnavosti na zasneženom a zľadovatenom povrchu by tak mala byť hĺbka dezénu vždy dostatočná,“ uzatvára Aleš Langer, šéf technického zákazníckeho servisu Continental Barum.

Zdroj: Continental