Darshan Singh bol hospitalizovaný v meste Patiala so srdcovými problémami a štyri dni strávil na pľúcnej ventilácii. Vo štvrtok ráno lekári konštatovali zástavu srdca, odpojili ho od prístrojov a rodine oznámili jeho úmrtie. Smútiaci príbuzní začali pripravovať poslednú rozlúčku v jeho rodnej dedine Nising.

Keď však sanitka prevážajúca „telo“ prechádzala cez dedinu Dhand v okrese Kaithal, narazila na výrazný výmoľ. Práve v tej chvíli si Brarov vnuk všimol, že jeho dedo pohol rukou. Okamžite skontroloval pulz – a neveril vlastným očiam. Srdce opäť bilo. Sanitka okamžite zamierila do najbližšej nemocnice, kde lekári potvrdili, že Darshan je nažive a dýcha vlastnými silami, hoci jeho stav je stále kritický.

Lekári: Technická chyba alebo zázrak?

Podľa lekára z nemocnice Rawal Hospital v Karnale mal pacient po príchode pulz aj tlak, a teda nebolo možné s istotou povedať, že bol skutočne mŕtvy. Dôvodom pôvodného vyhlásenia smrti tak mohla byť buď technická chyba pri monitorovaní vitálnych funkcií, alebo veľmi slabé, ťažko detegovateľné prejavy života v kritickom stave, ktoré viedli k nesprávnemu záveru. Lekári z Rawal Hospital preto priamo povedali, že nevedia, čo sa presne stalo v predchádzajúcej nemocnici, a pripúšťajú možnosť technickej chyby.

Prípad poukazuje na to, aké tenké sú hranice medzi životom a smrťou, najmä pri starších a kriticky chorých pacientoch. Rodina však hovorí o zázraku a dúfa v jeho úplné zotavenie.

Výmoľ – nepriateľ vodičov a hrdina príbehu?

Hoci výmole na indických cestách každoročne spôsobujú stovky nehôd, tentoraz tomu bolo úplne inak. Príbeh Darshana sa stal virálnym a opäť otvoril diskusiu o stave ciest v Indii – tentoraz však s nečakanou dávkou optimizmu.

Ako je to s výtlkmi na Slovensku?

Na Slovensku sú výtlky každodennou realitou – od Bratislavy po Košice si vodiči často pripadajú, akoby jazdili po prekážkovej dráhe. Po zime sa situácia ešte zhoršuje a poškodené disky, pneumatiky či podvozky nie sú ničím výnimočným. Opravy ciest prebiehajú najmä v jarných a letných mesiacoch, no často ide len o dočasné riešenia a mnohé úseky, najmä cesty nižších tried, zostávajú v zlom stave. Výtlky tak nielen zvyšujú náklady na údržbu áut, ale aj znižujú bezpečnosť premávky a sú častým dôvodom sťažností motoristov.

Aj keď je príbeh z Indie skôr kurióznou výnimkou, pre nás na Slovensku zostávajú výtlky hlavne symbolom rizika a zbytočných škôd. Možno by sme sa namiesto zázrakov mali spoliehať na kvalitnú infraštruktúru a dôslednú údržbu ciest.

zdroj: Ndtv Unilad