Okrem statickej kontroly je dôležitá aj právna kontrola vozidla. Pri testovacej jazde je dôležité skontrolovať prvky ako motor, prevodku, podvozok, riadenie a brzdy. No tým by skúšobná jazda skončiť nemala. Vhodné je vyskúšať aj funkčnosť elektroniky, motorčekov a jednoducho všetkého čo len ide.


Čo treba skontrolovať?

-    Sťahovanie okien
-    Sťahovanie strešného okna
-    El. otváranie batožinového priestoru
-    Audiosystém
-    Prístrojový štít
-    Kúrenie
-    Klimatizáciu
-    El. nastaviteľné sedadlá
-    Zamykanie
-    Adaptívne tlmiče
-    Vzduchový podvozok


Zabúdať by ste nemali ani kontrolu zamykania. Niektoré autá sú notoricky známe týmito problémami a účet za opravu nemusí byť práve najnižší. Samozrejmosťou je aj kontrola kúrenia a klimatizácie. V prípade áut vybavených vzduchovým podvozkom a adaptívnymi tlmičmi skontrolujte ich funkčnosť.


„Pri naštartovaní vozidla sledujte, ako sa rozsvietia všetky kontrolky, následne by sa mali postupne zhasínať. Pokiaľ kontrolka airbagu zhasne naraz spoločne s inou, je dosť možné, že bola na ňu prepojená a airbag nie je funkčný,“ upozorňuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka AAA AUTO. „Je to častý trik šmejdov, ktorí takto „opravia“ havarované vozidlo a predávajú ho ako nebúrané. Airbag musí presne pasovať, mať rovnaké medzery na všetkých stranách,“ dodáva Topolová.


V prípade novších a drahších vozidiel odporúčame aj kontrolu pomocou diagnostiky. Dnes sú tieto zariadenia pomerne lacné. V diagnostike skontrolujte, či neboli vymazané chybové hlásenia. Predávajúci tak možno nejaké problémy s autom skrýva. Pokiaľ sa však v problematike nevyznáte, dajte auto prekontrolovať do overeného servisu, prípadne si zavolajte na obhliadku odborníkov.


Skontrolujte tiež funkčnosť všetkých svetiel, a to vrátane smerových a brzdových. Zapnite klimatizáciu, otestujte, či správne chladí a nepáchne z nej. Rovnako overte, či interiér vozidla nepáchne po hnilobe, či plesni. Vezmite si baterku a pozrite sa pod prístrojovú dosku a tiež overte, či nie sú koľajničky sedadiel  skorodované, to sú totiž známky zatopenia vozidla.


Odborníci výkupu vozidiel z AAA AUTO tiež odporúčajú dôkladnú kontrolu všetkých VIN kódov vo vozidle, mali by sa nachádzať v motorovej časti, pod predným sklom v kabíne,  z vnútornej časti karosérie medzi motorovou časťou a kabínou a na podlahe v kabíne, či v batožinovom priestore. Kódy musia byť rovnaké a nesmú mať známky poškodenia, korózie, či zvarovania. Dátumy výroby skiel a bezpečnostných pásov by tiež mali súhlasiť, pri nezhode je tu vážne podozrenie na výmenu. Dopátrajte sa dôvodu výmeny.