Lotus dlhé roky vyrábal takmer výhradne ľahké dvojmiestne športové modely, no dnešná doba si vyžiadala zmenu kurzu. V roku 2019 ju naznačil elektrický hyperšport Evija. Teraz nasleduje prvé SUV značky, ktoré sme dlho poznali pod kódovým označením Type 132. Krátko pred včerajšou premiérou ho firma pokrstila menom Eletre.

Svetovému debutu predchádzalo aj zverejnenie patentových materiálov, ktoré vo veľkej miere prezradili dizajn vozidla. Jeho krivky nám na obrázkoch pripomínali Lamborghini Urus. Istú podobnosť tejto dvojici nemožno uprieť, Lotus však má dostatok vlastnej identity. Aj vďaka špecifickým LED svetlám a riešeniam podriadeným aerodynamike.

Karoséria novinky obsahuje viacero kanálov vedúcich vzduch, ale tiež aktívnu mriežku v prednom nárazníku a zadný spojler. Na želanie môže obtekanie zlepšiť pár kamier nahrádzajúcich spätné zrkadlá. Zaujímavým prvkom je delené strešné krídlo, ktorého centrálna časť chýba. Dôvodom je výsuvný modul Lidaru slúžiaceho na orientáciu v priestore pri autonómnej jazde. V predstavenej verzii roluje Lotus na 23-palcových diskoch kolies, štandardne majú byť ráfiky o palec menšie.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Veľké SUV natlačené technológiami

Doteraz nebolo celkom jasné, aké bude prvé elektrické SUV britskej značky veľké. Nakoniec ide o poriadny kus auta. Na dĺžku meria 5 103 mm, z čoho 3 019 mm pripadá na rázvor. Celková šírka dosahuje 2 135 mm (bočné kamery) alebo 2 231 mm (spätné zrkadlá). Posledným zverejneným údajom je výška, tá má hodnotu 1 630 mm. Eletre je teda aj rozmerovo podobné talianskemu typu Urus. Hmotnosť nepoznáme, no napriek širokému využitiu hliníka či karbónu takmer určite prekročí 2 tony.

Štedré exteriérové proporcie sľubujú spolu s použitím špecifickej platformy Electric Premium Architecture (EPA) množstvo priestoru pre posádku. Z hľadiska batožiny to vzhľadom na veľkosť až také ružové nie je, kufor ponúka objem 400 litrov. K tomu možno prirátať ďalších 77 l skrývajúcich sa pod prednou kapotou.

Interiér využívajúci kvalitné a zároveň ekologické materiály môže disponovať štvor- alebo päťmiestnou konfiguráciou. Vpredu mu dominuje centrálny displej s uhlopriečkou 15,1 palca doplnený dvomi tenkými obrazovkami, ktoré sú integrované do palubnej dosky. Pri voľbe kamier namiesto spätných zrkadiel sú ďalšie panely v obložení dverí. Keď sa na ne vodič nepozerá, ich jas sa zníži o 50 %.

Pohľad vodiča sníma vnútorná kamera, ktorá okrem iného dokáže zmerať aj jeho teplotu. Na palube nechýbajú najmodernejšie technológie. Lotus Eletre má 5G pripojenie a údajne zvládne autonómnu jazdu 4. úrovne, ktorá je zatiaľ povolená len v Číne. SUV okrem toho vyniká ozvučením značky KEF. Už štandardne obsahuje interiér 15 reproduktorov, na želanie môžu zákazníci siahnuť po ešte lepšej verzii sústavy zahŕňajúcej 23 meničov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 12 obrázkov

Maximálna rýchlosť 260 km/h

O technickej stránke sme sa počas premiéry nedozvedeli veľa. Lotus už vopred avizoval, že jeho SUV zdolá stovku pod 3 sekundy. Maximálna rýchlosť dosahuje 260 km/h. Výkon pohonu všetkých kolies má začínať na úrovni 441 kW (600 k), čo potvrdzuje dávnejšie kolujúce informácie. Podľa nich by vrcholná verzia mohla mať až 750 konských síl.

Vozidlo využíva 800-voltovú architektúru. V prípade jeho batérie sa hovorilo o rozmedzí 92 až 120 kWh, no automobilka aktuálne spomína jediný akumulátor s veľkosťou vyše 100 kWh. Jeho plná kapacita by mala poskytnúť dojazd približne 600 kilometrov. Lotus spomína podporu nabíjania výkonom až 350 kW, v priebehu 20 minút by tak akumulátor mohol získať energiu na 400 km.

Každá náprava je osadená jedným elektromotorom, nechýba systém vektorovania krútiaceho momentu. Eletre ponúka päť jazdných režimov a na želanie môže mať karbónovo-keramické brzdy. Štandard zahŕňa vzduchové pruženie s regulovateľnou svetlou výškou, adaptívne tlmiče, aktívny stabilizátor či riadenie zadných kolies.

Výroba v čínskej továrni

Napriek britskému pôvodu sa toto SUV nebude vyrábať na domácej pôde, jeho produkcia má prebiehať v čínskom Wu-chane. Dodávky prvých exemplárov avizuje Lotus na rok 2023. Predaj aktuálne rozbieha na viacerých kľúčových trhoch, presná cena elektrického SUV zatiaľ nie je známa. Zvyčajne dobre informovaný magazín Autocar hovorí o čiastke pod 100-tisíc libier (118 430 eur).

Zdroj: Lotus, Autocar

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov