Neustále rastúce ceny ropy a politické predpovede o jej ukončení dovozu z Ruska spôsobujú, že dnes tankujeme na čerpacích staniciach benzín aj naftu za historicky najvyššie ceny. A vraj bude ešte horšie. S cenami benzínov síce pomaly rastú aj ceny alternatívnych palív ako LPG alebo CNG, stále sa však pohybujú na nižších cenových úrovniach ako tradičná nafta, či spomínaný benzín. Platí to najmä pre LPG, ktoré je stále približne na polovičnej cene benzínu. A na to pochopiteľne reagujú zákazníci naprieč celou Európou. LPG tak opäť zažíva obdobie veľkej popularity.

Dopyt obrovský, ponuka slabá

Kým o CNG pohony záujem neustále klesá (treba za tým vidieť aj veľký nárast ceny CNG na tankovacích stojanoch), ľudovejšie LPG naopak získava. A rozhodne nie málo. Predaje áut na LPG síce v celkových číslach dieru do automobilového sveta nerobia, ale ich medziročné nárasty sú veľmi zaujímavé. Len v Nemecku medziročne stúpli o celých 300 %, hoci treba otvorene priznať, že 5000 predaných áut s LPG pohonom za prvé tri mesiace roka 2022 až tak bombasticky neznie. Ale predaje neustále rastú a viac ako odraz reálneho záujmu poukazujú na fakt, že dnes svoje autá na LPG oficiálne už takmer žiadna automobilka neponúka. Najvýraznejším hráčom na trhu s LPG autami tak zostáva Dacia. A zdá sa, že sa jej táto taktika vypláca. Na Slovensku sme zaznamenali medziročný nárast predaja áut s LPG pohonom o 39 %, v konkrétnych číslach to znamená 171 predaných kusov. Ako zareagujú automobilky na tento trend, nie je zrejmé, veľmi pravdepodobne totiž ide o prechodný stav a väčší potenciál dlhodobo vidia v elektrických autách. Aj tak však ide o zaujímavý jav, z ktorého budú aj v najbližšom období ťažiť predovšetkým automobilky, ktoré LPG ešte v ponuke majú.

Podiely jednotlivých druhov pohonu na trhoch EÚ (Q1/2022)

Ak sa pozrieme na ostatné pohony, podľa najnovších štatistík združenia ACEA, za prvé tri mesiace roka 2022 tvorili nové autá s motormi na fosílne palivá (benzín + nafta) podiel 52,8 % (z toho benzínové 36 % a naftové 16,8 %). Najviac sa darilo full hybridom (25,1 %), zatiaľ čo plug-in hybridy hlásia ústup popularity a celkový podiel len 8,9 %. A batériové elektromobily? V spomínanom období roka 2022 si uchmatli rovných 10 % trhu s novými autami, čo predstavuje medziročný nárast o 53,4 % na celkových 224 145 predaných batériových elektrických áut (na Slovensku sa v období január – marec 2022 predalo 302 elektromobilov).

zdroj: ZAP SR, ACEA