Baby Benz, teda prvý malý Mercedes (190 s typovým označením W201), prišiel na trh v roku 1982 a vydržal v predaji úctyhodných jedenásť rokov. Za ten čas by boli niektoré automobilky schopné predstaviť aj tri generácie jedného auta, vtedy však roky plynuli pomalšie a navyše... Čo sa dobre predáva, to zásadne meniť nemusíte.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Nasledovník už s označením trieda C a interne prideleným kódom W202, sa v predajniach Mercedesu objavil v roku 1993. Zatiaľ čo predchodca mal voči vtedajšiemu úhlavnému nepriateľovi z Mníchova navrch vo všetkých rozmeroch, novinka už čelila modernej trojke E36, ktorá výrazne narástla. Pre niekoho je generácia W202 dizajnovo výrazne odlišná, pre iných naopak odkazuje na predchodcu W201. Je pravda, že tvar predných partií sa výrazne nezmenil, teda aspoň nie tak radikálne, ako zadná časť.

Základná výbava bola skromná

Nový malý Mercedes ste si mohli neskôr objednať aj s automatickou klimatizáciou, stabilizáciou ESP, xenónovými svetlami, ale na začiatku ste nemali v sériovej výbave ani ABS a okná ste sťahovali obyčajnou kľučkou. Bolo to primerané vtedajšej dobe, prémiové značky si jednoducho nechali zaplatiť takmer všetko, aj čo ste považovali za nutnosť.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Konštrukčne ostalo Céčko verné predchodcovi, teda samostatne umiestnená pružina a tlmič, avšak zo vzpery McPherson prešli na lichobežník. Vzadu sa objavilo pokrokové viacprvkové zavesenie, ktoré po 190 dedilo ešte mnoho Mercedesov. Od roku 1996 začali Nemci ponúkať kombi, teda vôbec prvé malé auto tohto typu s hviezdou na kapote a tradičným prídavným označením T-Modell (S202). Nešlo to inak, pretože BMW opäť vyrukovalo s trojkou Touring a v Mercedese usúdili, že praktickejšia päťdverová karoséria má potenciál. Celkovo z neho vyrobili viac ako 220 tisíc kusov, čo bol ale nakoniec len zlomok z celkového počtu predaných Céčok generácie W202.

K dispozícii boli rôzne dizajnové verzie

Ponuka motorov bola bohatá. Zážihové benzínové štvorvalce dostali v niektorých prípadoch kompresor, k dispozícii boli väčšie šesťvalce, nielen s usporiadaním do V ale aj radové. A zabudnúť nesmieme ani na modely AMG, ktoré boli v tejto triede dostupné vôbec prvý krát.

Od C 36 až po C 55

Zo začiatku bol k dispozícii model C 36 AMG, ktorý mal pod prednou kapotou 3,6-litrový radový šesťvalec s výkonom 206 kW (280 koní), krútiacim momentom 385 Nm a konkuroval BMW M3 s výkonom 286 koní a 320 Nm. V roku 1997 však prišla zmena. V Mercedese sa rozhodli, že Mníchovu vypália rybník s motorom V8. Novinka niesla označenie C 43 mala 306 koní a len o rok neskôr ju doplnilo najsilnejšie C 55 AMG s 5,4-litrovým osemvalcom a výkonom 255 kW (347 koní). Všetky AMG boli dostupné len s automatickou prevodovkou, najsilnejšie z nich ale dokázal zrýchliť na 100 km/h za 5,5 sekundy.

Nesmrteľný i smrteľný diesel

Čo by to bol Mercedes bez vznetových motorov. Úplným základom bola verzia C 200 Diesel, ktorá si z predchodcu zobrala dvojlitrový atmosférický štvorvalec s výkonom 55 kW (75 koní) a radovým čerpadlom. Aj keď to bolo pomalé auto, bolo nesmrteľné. A kým malo v nádrži naftu, v motore olej a vodu v chladiči, jazdí v rôznych kútoch Balkánu či Afriky dodnes. Bez preplňovania bola aj verzia C 250 Diesel a neslávne známe C 220 Diesel, ktoré pracovalo s nespoľahlivým rozdeľovacím vstrekovacím čerpadlom Lucas.

Po prvýkrát sa v tomto modeli objavili tiež priamovstrekové vznetové motory common-rail, ktoré sú však pomerne spoľahlivé a priniesli veľmi nízku spotrebu paliva s adekvátnou dynamikou. Najvýkonnejší C 250 Turbodiesel mal 110 kW (150 koní) a na 100 km/h zrýchlil za 10,2 sekundy.

Kariéra W202 skončila v roku 2001, s nástupcom W203, ktorý ale mnoho fanúšikov považuje dizajnovo za krok vedľa. Aj keď W202 veľmi netrápila korózia, dnes sú to už bežne 30-ročné autá, na ktorých sa kde tu oranžový mor objaví. Do veteránskeho chovu jednoznačne odporúčame verzie AMG, ich cena už nejakú dobu len rastie. Bežná V6 nie je zlá, ale neponúka to čo AMG. Vznetové verzie ocenia asi len praví fanúšikovia, pre ktorých je spojenie Mercedes-Benz a diesel tým pravým. V takom prípade ruky preč od C 220 Diesel, naopak C 200 Diesel poteší veľmi skromnými nárokmi na servis.

Zdroj: Mercedes-Benz