Tá odpoveď na otázku, kde je problém, je priamo a veľmi dobre viditeľná na úvodnom obrázku. Rovnako ako CATL, ani švédsky Northvolt zatiaľ nevyriešil nízku energetickú hustotu nového článku.

Sodíkovo-iónová batéria ponúka 160 watthodín na kilogram, zatiaľ čo bežné komerčné lítiovo-iónové články majú niekde medzi 270 až 300 Wh/kg. Samozrejme existujú prototypové články aj s vyššou energetickou hustotou, ako nedávno predviedol vyššie spomínaný čínsky CATL, sodíková baterka však zatiaľ viac nezvládne.

Northvolt hovorí, že ich novinka využíva anódu z tvrdého uhlíka s unikátnou kryštalickou štruktúrou, zatiaľ čo katódu tvorí takzvaná „pruská bieloba“. Tá je v skutočnosti modrá, je odvodená od známej „parížskej modrej“, teda hexakyanoželeznatanu železitého, ale Švédi zmenili jej zloženie a z pochopiteľných dôvodov jej presné chemické zloženie neprezradili.

Teoreticky by mohlo ísť (už s ohľadom na typ batérie) o hexakyanoželeznatan sodný, ale máme príliš málo informácií, aby sme to mohli potvrdiť, takže budeme musieť počkať na ďalšie detaily Northvoltu.

Presné načasovanie sériovej výroby je zatiaľ otvorené, ale kvôli čínskemu pokroku v produkcii malého hatchbacku JAC Sehol E10X so sodíkovou baterkou je jasné, že švédska firma uvedenie svojho produktu na trh zbytočne odkladať nebude.

A tým sa dostávame k využiteľnosti novinky s ohľadom na nízku energetickú hustotu. Vo veľkých elektromobiloch príliš zmysel nedáva, ale v malých batériových mestských mini, kde malý dojazd tak veľmi neprekáža, by mohla sodíková batéria nájsť skvelé uplatnenie. Jej nižšia cena by navyše pomohla udržať cenu takéhoto vozidla na príjemne nízkej úrovni.

Sehol E10X by mal v Číne stáť v prepočte menej ako sedem tisíc eur, ak by ale európsky ekvivalent s domácou sodíkovou batériou stál aj dvojnásobok, stále by to bolo výrazne menej v porovnaní so súčasnými elektromobilmi, prípadne chystanými novinkami od Renaultu a Citroën.

Northvolt hovorí, že ich článok je „navrhnutý primárne pre skladovanie energie“, kde nízka energetická hustota nie je prekážkou. Švédska firma ale nasadenie v automobiloch nevylučuje a okrem toho dodáva, že nasledujúce verzie nových článkov energetickú hustotu zvýšia.

zdroj: Northvolt