Neočakávané účty za opravu auta sú dnes tým posledným, čo by ktokoľvek z nás v dnešnej dobe všeobecného zdražovania potreboval. Nákup nového, respektíve maximálne päťročného ojazdeného vozidla také riziko samozrejme znižuje, je však celkom smutné, že ani zďaleka nie tak, ako by ste možno čakali.

Naznačujú to výsledky britského magazínu What Car?, presnejšie povedané jeho ankety, ktorá dokazuje, že až 21 percent všetkých automobilov vyrobených po roku 2017 malo aspoň jeden problém. A napriek tomu, že až 83 percent všetkých opráv kryla záruka, 17 percent návštev servisu išlo za peňaženkou majiteľa – nezriedka s účtom vystaveným na viac ako 1500 libier, v prepočte zhruba 1700 eur.

Nechcete zažiť nepríjemné prekvapenia?

Ak preto chcete udržať svoje náklady na uzde, je jasné, čo by ste mali robiť. Sústrediť sa v prvom rade na pozorný výber konkrétneho nového alebo ojazdeného auta, teda ak máte chuť znížiť nepríjemné prekvapenia na minimum.

Aby sme vám v tom trochu pomohli, ponúkame preklad spomínaného prieskumu, ktorého sa zúčastnilo takmer 25 tisíc motoristov. Odhaľuje obvyklých známych, ale ukazuje prstom i na tých, do ktorých by ste to možno nepovedali. Otázky na respondentov pritom smerovali na 14 kľúčových oblastí, ako sú brzdy, motor, infotainment či navigácia... A spoľahlivosť či naopak nespoľahlivosť bola následne vyhodnotená v percentách.

Malé autá – priemer 92,1 %

Najspoľahlivejšie

1. Toyota Aygo (2014 – 2022) 99,1 %

Len 6 % majiteľov hlásilo problém, ktorý sa navyše týkal výlučne odpruženia, Toyota to ale riešila bezplatne, v záruke.

2. Honda Jazz (2015 – 2020) 98,7 %

Opäť len 6 % problematických kusov, väčšinou išlo o karosériu, komponenty interiéru, elektroinštaláciu a zavesenie. 20 % majiteľov muselo na opravu čakať dlhšie ako týždeň a pätina tiež zaplatila účet od 310 do 500 libier.

3. VW Up! (2012 – doteraz) 98,7 %

Najmenej spoľahlivé

1. Ford Fiesta (2017 – doteraz) 80,2 %

Až 31 % áut malo problémy, pričom mnoho porúch bolo vážnych. Tretina vozidiel bola vyradených z prevádzky na viac ako týždeň a 30 % vozidiel ostalo úplne stáť. Majiteľov mohol potešiť jedine fakt, že 90 percent problémov Ford riešil v záruke. Fiestam najčastejšie odchádzal podvozok (13 %), batéria, motor a riadenie (zhodne po 10 %), výfuk a elektrické rozvody (8 %), elektrika motora (7 %), navigácia/infotainment (6 %), dielce interiéru (6 %) a karoséria (4 %).

2. VW Polo (2018 – doteraz) 86,4 %

3. Toyota Yaris, benzín (2011 – 2020) 87,0 %

Nižšia stredná trieda/rodinné autá  – priemer 94,7 %

Najspoľahlivejšie

1. Lexus CT (2011 – 2021) 99,3 %

Podobne ako Aygo, aj Lexus mal problémy s podvozkom a týkalo sa to 6 % vozidiel. Japonci to však opäť riešili bezplatne, dokonca aj keď išlo o autá po záruke a v servise sa zdržali maximálne deň.

2. Toyota Auris Hybrid (2013 – 2019) 99,3 %

Rovnako spokojní sú tiež vlastníci hybridného Aurisu, len 6 % z nich zaznamenalo nejakú poruchu. Všetky Toyota vyriešila v záruke a išlo o také malé veci, že autá boli za deň či dokonca kratší čas opravené.

3. Kia Ceed, benzín (2012 – 2018) 98,4 %

Najmenej spoľahlivé

1. Audi A3 ( 2020 – doteraz) 74,2 %

Za posledné dva roky uvádza problémy až 57 % majiteľov. Zaplatila ich síce automobilka, často ale išlo o vážne poruchy, 38 % z nich spôsobilo, že autá skončili nepojazdné, 76 % vozidiel bolo odstavených na viac ako týždeň. Kazila sa navigácia/infotainment (33 %), elektroinštalácia (29 %), odchádzala batéria, prevodovka/spojka, vybavenie interiéru (svorne 10 %) a 5 % vlastníkov malo nejaký problém s karosériou.

2. Mercedes trieda A, hybrid (2018 – doteraz) 78,4 %

3. Škoda Octavia (2020 – doteraz) 78,7 %

Stredná trieda/manažérske sedany – priemer 92,1 %

Najspoľahlivejšie

1. Lexus IS (2013 – 2020) 98,3 %

Ak chcete skutočne spoľahlivé auto tejto triedy, hľadajte ojazdený model IS od Lexusu vyrábaný od roku 2013. Poruchy hlási len 5 % majiteľov, pričom vo všetkých prípadoch išlo o problém s baterkou, takže náklady sa pohybovali od 100 do 200 libier a vozidlá boli do 24 alebo ešte menej hodín opäť v rukách vlastníkov.

2. Audi A3 sedan (2013 – 2020) 98,0 %

Nová generácia Audi A3 sa veľmi nevyznamenala, jej predchodkyňa je na tom ale o dosť lepšie (aj keď úplne nechápeme, prečo ju Briti zaradili do tejto triedy). Problém s ňou malo 12 % majiteľov, obvykle s navigáciou a odpružením, ale všetko uhradila automobilka.

3. BMW 3 (2012 – 2019) 98,0 %

Najmenej spoľahlivé

1. BMW radu 3 diesel (2019 – doteraz) 81,2 %

Súčasné naftové trojky sú na tom so spoľahlivosťou výrazne horšie ako benzínové verzie, problém hlásilo 33 % respondentov, v porovnaní so 14 % majiteľov zážihových modelov. Len 67 % opráv zaplatilo BMW, zvyšok išiel na konto vlastníkov a účty bežne presiahli hranicu 1500 libier. Nefungovala navigácia (12 %), odchádzal výfuk (9 %), objavili sa problémy na karosérii (6 %), s batériou (3 %), brzdami (3 %), elektrikou motora, elektroinštaláciou či riadením (tiež 3 %).

2. Alfa Romeo Giulia (2015 – doteraz) 82,5 %

3. Jaguar XE diesel (2015 – doteraz) 85,3 %

Luxusné autá – priemer 89,4 %

Najspoľahlivejšie

1. Jaguar XJ (2010 – doteraz) 98,3 %

Len 8 percent majiteľov hlásilo poruchu, opravy trvajú viac ako týždeň a najčastejšie sa objavujú chyby v elektrických rozvodoch.

2. BMW radu 5 (2017 – doteraz) 95 %

Benzínové modely sú spoľahlivejšie ako naftové, najčastejšie majú problémy s elektrikou, a to motorovou i bežnými rozvodmi. Tieto poruchy obvykle auto neodstavia, 63 % áut bolo možné opraviť v priebehu jedného dňa a rovnaké percento opráv bolo zadarmo. Niektoré návštevy v servise ale stáli 300 libier.

3. BMW radu 7 (2015 – doteraz) 92,2 %

Najmenej spoľahlivé

1. Audi A6 (2018 – doteraz) 80,3 %

Takmer polovica (47 %) áut trpela poruchami, 96 % opráv ale zaplatila automobilka, zvyšné práce stáli okolo 300 libier. Až 45 % majiteľov muselo čakať dlhšie ako týždeň. Ich vozidlo najčastejšie odstavila elektrika motora (22 %), elektrické rozvody (20 %), navigácia/infotainment (10 %), karoséria (8 %), prevodovka/spojka (8 %), motor (6 %), problémy s interiérom, riadenie, odpruženie (zhodne 4 %), klimatizácia a brzdy (2 %)

2. Audi A6 (2011 – 2018) 84,4 %

3. Jaguar XF (2015 – doteraz) 88,1 %

Malé SUV  – priemer 94,3 %

Najspoľahlivejšie

1. Kia Soul (2014 – 2019) 100 %

Neuveriteľné, ale minulá generácia Soulu je jedno z najspoľahlivejších áut v tohtoročnom prieskume. Žiadne poruchy, 100-percentný výsledok.

2. Mazda CX-3 (2019 – doteraz) 99,1 %

V prieskumoch medzi majiteľmi sa objavili len drobnosti, občas ich potrápili brzdy a karoséria, ale všetky opravy boli vyriešené v réžii Mazdy.

3. Audi Q2 (2016 – doteraz) 98,0 %

Najmenej spoľahlivé

1. Nissan Juke (2010 – 2019) 82,9 %

Poruchy sa objavili na 31 % áut, opravy môžu byť celkom drahé a trvať dlho. Automobilka uhradila 65 % servisných úkonov, ale 25 % zákazníkov zaplatilo 750 libier a 5 % majiteľov dokonca až 1500 libier. Viac ako týždeň strávilo v oprave 45 % postihnutých kusov. Ktoré časti boli najporuchovejšie? Motor (14 %), batéria (11 %), karoséria, brzdy a odpruženie (zhodne 6 %), elektrika motora, prevodovka/spojka, panely interiéru a riadenie svorne po 3 %.

2. Peugeot 2008 (2013 – 2019) 83,6 %

3. Jeep Renegade (2015 – doteraz) 84,0 %

Rodinné SUV – priemer 93,7 %

Najspoľahlivejšie

1-2. Hyundai Tucson (2020 – doteraz) 100 %

Opäť vynikajúci výsledok kórejského koncernu. Majitelia s týmto modelom nemali v posledných dvoch rokoch najmenšie problémy.

1-2. Mitsubishi Eclipse Cross (2018 – 2021) 100 %.

A k rovnakým premiantom patrí aj tento japonský crossover.

3. Lexus UX (2019 – doteraz) 99,0 %

Najmenej spoľahlivé

1. Peugeot 3008 diesel (2017 – doteraz) 74,4 %

Naftové varianty majú poruchy oveľa častejšie ako benzínové modely (40 vs. 27 percent). Aj keď 83 percent chýb bolo odstránených zadarmo, niektorých majiteľov stála návšteva servisu až 1500 libier. A neboli krátke. V 70 % trvali dlhšie ako týždeň. Odchádzal podvozok (18 %), brzdy (8 %), výfuk (8 %), elektrické rozvody (8 %), batéria, karosérie, motor, motorová elektrika a palivový systém (svorne 5 %), prevodovka/spojka, interiérové panely a navigácia/infotainment (identicky 3 %).

2. Range Rover Evoque (2011 – 2019) 78,8 %

3. Jaguar E-Pace (2017 – doteraz) 82,9 %

Veľké SUV – priemer 92,6 %

Najspoľahlivejšie

1. Toyota RAV4 (2019 – doteraz) 99,5 %

Táto Toyota podáva skoro bezchybný výkon. Problémy hlásili len 2 % majiteľov. Obvykle s batériou alebo zavesením. Automobilka uhradila len 50 % účtov, ale zvyšok sa pohyboval okolo 50 libier.

2-3. Honda CR-V benzín (2012 – 2018) 98,5 %

Len 6 % benzínových modelov malo nejakú poruchu, zatiaľ čo v prípade naftových verzií to bolo až 17 %. Opravy trvajú až týždeň, ale kompletne ich uhradila Honda.

2-3. Lexus NX (2014 – 2021) 98,5 %

Najmenej spoľahlivé

1. Audi Q5 diesel (2008 – 2017) 73,4 %

Dieselové modely sú o niečo poruchovejšie, rozdiel ale nie je veľký (44 vs. 40 %). Kým benzínové Q5 boli opravené na náklady Audi, u naftových muselo vytiahnuť peňaženku 31 % majiteľov. Z nich asi 8 % muselo dať na drevo od 1000 do 1500 libier. Odchádzal podvozok (38 %), elektrika motora (19 %), karoséria, brzdy a elektrické rozvody zhodne 6 %.

2. Nissan X-Trail (2014 – 2022) 75,8 %

3. Land Rover Discovery Sport (2014 – doteraz) 80,8 %

Luxusné SUV – priemer 90,3 %

Najspoľahlivejšie

1. Porsche Macan benzín (2014 – doteraz) 98,0 %

Problémy s Macanom malo len 13 % majiteľov, všetko išlo na konto Porsche a 67 % áut sa podarilo opraviť v priebehu jediného dňa. Vlastníci mali starosti hlavne s karosériou (7 %), elektrickými rozvodmi (3 %), motorom (2 %) či odpružením (2 %).

2. VW Touareg (2018 – doteraz) 98,0 %

Poruchy sa vyskytli u 12 % áut, pričom najčastejšie išlo o panely interiéru, navigáciu či infotainment. Všetky opravy boli urobené zdarma a polovica áut bola hotová do jedného dňa. Zvyšná polovica strávila v servise viac ako týždeň.

3. Mercedes GLE (2015 – 2019) 97,6 %

Najmenej spoľahlivé

1. Land Rover Discovery (2017 – doteraz) 70,7 %

Spoľahlivosť skutočne nie je silnou stránkou modelu Discovery a najhoršie je, že ďalšie dve miesta obsadil ten istý výrobca. Problémy malo až 35 % všetkých áut a napriek tomu, že 71 % opráv kryla automobilka, 5 % servisných úkonov stálo od 1000 do 1500 libier a až 47 % kusov stálo viac ako týždeň. Poruchy sa objavujú na mnohých miestach. Karoséria (18 %), elektrické rozvody (14 %), batéria (12 %), elektrika motora (10 %), klimatizácia a motor (6 %), brzdy (4 %), palivový systém, interiér, navigácia a zavesenie zhodne 2 %.

2. Range Rover (2013 – 2022) 85,2 %

3. Range Rover Sport (2014 – doteraz) 85,6 %

Elektromobily – priemer 90,9 %

Najspoľahlivejšie

1. Nissan Leaf (2011 – 2018) 98,9 %

Pôvodný Leaf starne celkom so cťou. Problémy hlásilo len 9 % majiteľov a Nissan všetky odstránil na vlastné náklady. Išlo hlavne o brzdy (5 %) a elektrické rozvody (5 %).

2. MG ZS EV (2019 – doteraz) 95,5 %

Poruchy sa objavili na 15 % áut, štyri z piatich kusov ale mohli pokračovať v jazde. MG navyše zatiahlo účty, ale 60 % vozidiel ostalo v servise dlhšie ako týždeň.

3. VW e-Golf (2013 – 2020) 94,7 %

Najmenej spoľahlivé

1. Tesla Model S (2014 – doteraz) 78,9 %

Model S patrí k autám s najvyššou poruchovosť, podľa prieskumu malo nejaký problém až 44 percent všetkých majiteľov. Riešili rôzne starosti a je nutné dodať, že 75 % išlo na náklady výrobcu, ale niektoré zásahy vyšli na 1500 libier a 45 % áut ostalo v servise visieť dlhšie ako týždeň. Vlastníci sa sťažovali na nekvalitu karosérie (21 %), elektrické rozvody (15 %), odpruženie (10 %), navigáciu (8 %), interiérové komponenty (5 %), klimatizáciu (3 %) a tri percentná pripadajú tiež na batériu a motorovú elektriku.

2. Jaguar E-Pace (2018 – doteraz) 81,5 %

Starosti s týmto britským elektromobilom malo až 36 % majiteľov. Najčastejšie ich trápila 12-voltová batéria, elektrické rozvody a navigácia s multimediálnym rozhraním. Tieto problémy odstavili dve tretiny áut na dlhšie ako týždeň, aj keď 98 % porúch zobral Jaguar na svoje plecia.

3. Hyundai Ioniq Electric (2016 – doteraz) 84,4 %

MPV – priemer 91,3 %

Najspoľahlivejšie

1. Mercedes triedy B (2019 – doteraz) 98,5 %

„Béčko“ nie je len praktické, ale ukazuje sa, že i robustné a spoľahlivé. Poruchy sa vyskytli len u 9 % modelov, a ak sa niečo aj objavili, servis si s tým obvykle rýchlo poradil. Polovica áut bola na ceste ešte ten istý deň a všetko išlo z vrecka Mercedesu. Pehy na kráse? Klimatizácia (5 %) a elektrické rozvody (5 %).

2. Kia Venga (2010 – 2019) 97,5 %

Zdá sa, že so spoľahlivosťou nemá problémy ani tento kórejský model. Poruchy nahlásilo len 7 % majiteľov, pričom občas štrajkovala batéria, elektrické rozvody či multimediálny systém. Žiadne auto neostalo stáť a polovicu z nich sa podarilo opraviť v priebehu jedného dňa, ale štvrtina účtov bola vystavená na viac ako 1500 libier.

3. BMW 2 Active Tourer (2014 – doteraz) 97,1 %

Najmenej spoľahlivé

1. VW Touran (2015 – doteraz) 75,2 %

Oprava Touranu môže byť drahá a trvať pomerne dlho. Problémy malo až 50 % áut a len 47 % prípadov uhradil Volkswagen, takže niektorí majitelia (13 %) dostali faktúru na viac ako 1500 libier. Tretina kusov pritom v servise strávila viac ako týždeň. Týmto autám odchádza prevodovka/spojka (13 %) a klimatizácia, batéria, brzdy, motor, palivový systém a elektrické rozvody svorne 8 %.

2. VW Golf Sportsvan (2014 – doteraz) 75,8 %

3. Citroën Grand C4 Picasso (2013 – 2018) 92,7 %

Kupé, kabriolety a športové autá – priemer 92,2 %

Najspoľahlivejšie

1. Mini Cabrio (2016 – doteraz) 100 %

Mini možno nepatrí k najpraktickejším autá, pokiaľ ale ide o spoľahlivosť, dopadlo bezchybne – predviedlo 100-percentú spoľahlivosť. Zaujímavé pritom je, že 8 % majiteľov hatchbackov ohlásilo nejaký problém, verzií bez strechy sa to ale netýkalo.

2. Audi TT Coupé/Roadster (2014 – doteraz) 98,0 %

Len 5 % týchto áut má nejaký problém, obvykle ide o karosériu. Nečakajte opravy zadarmo, účty ale boli vcelku prijateľné – od 200 do 300 libier.

3. Jaguar F-Type (2013 – doteraz) 98,0 %

Najmenej spoľahlivé

1. Porsche 718 Cayman (2016 – doteraz) 77,9 %

Až 44 % Caymanov muselo do servisu a oprava vyšla pekne draho. Síce dve tretiny zaplatila automobilka, ale 8 % úkonov stálo od 500 do 750 libier a 8 % prekročilo hranicu 1500 libier. Žiadne auto porucha neodstavila úplne a 92 % vozidiel bolo opravených do týždňa. Najčastejšie príčiny? Karoséria (22 %), odpruženie (17 %), motor (11 %), elektrika motora (6 %) a navigácia (6 %).

2. VW Arteon (2017 – doteraz) 84,6 %

3. Mercedes C Coupé/Cabrio (2016 – doteraz) 85,9 %

zdroj: What Car?