Podpora elektromobility na Slovensku sa začína vo výrobe

Automobilky na Slovensku musia bojovať s inflačnými výkyvmi, nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily, témami ohľadom odpadového hospodárstva, ale aj neprimerane dlhými povoľovacími procesmi. V kombinácii s prechodom na elektromobilitu, ktorý začína naberať na sile, to predstavuje veľkú výzvu pre celý sektor. A spolu s ním aj pre celú ekonomiku Slovenska, ktorá sa môže ocitnúť v ohrození.

Navyše, slovenské automobilky to nebudú mať ľahké ani v momente, keď už vo veľkom prejdú na produkciu áut na elektrický pohon. "Za dverami" číha konkurencia ázijských elektromobilov a nateraz sa nenapĺňajú ani optimistické scenáre o záujme európskych motoristov o elektrické autá.

Význam celej témy si zjavne uvedomujú aj politici na najvyšších miestach. „Stále platí, že sme najväčším výrobcom automobilov v prepočte na obyvateľa na svete. Automobilový segment je pre nás mimoriadne dôležitý a ak neurobíme to, o čo nás žiadajú predstavitelia automobiliek, môžeme tu mať situáciu, o akej sa nám ani nesnívalo, a to v tom najhoršom slova zmysle,“ citujú Hospodárske noviny slova premiéra Roberta Fica.

Platí paradox, že hoci je Slovensko krajinou s piatmi automobilkami (ak počítame už aj Volvo), sme na chvoste rebríčkov predajov elektrických áut. Mohli by sme ich podporiť aj z európskych peňazí dotáciami, no nerobíme to.

"Je smutné a nepochopiteľné, prečo nechytíme podanú ruku a nezačneme motivovať trh a znižovať emisie z dopravy na Slovensku,“ okomentoval výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak.

Premiér Fico avizuje zasadnutie vlády, ktoré sa bude venovať len témam týkajúcim sa prechodu slovenských automobiliek na výrobu elektrických áut.  Už vo februári má byť podľa slov premiéra nachystaný dokument s opatreniami a konkrétny legislatívny plán.

Stretnutia s premiérom Ficom sa na Úrade vlády zúčastnila aj Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Dozvedeli sme sa aj to, aké konkrétne návrhy a témy na ňom zazneli.

Asociácia zdôraznila potrebu čo najskoršieho zavedenia dotácií pri nákupe elektromobilov, ako aj krátkodobých daňových úľav pre firmy. Opatrenia sú súčasťou vládou schváleného Akčného plánu pre elektromobilitu SR. „Sú kľúčové pre zvýšenie podielu elektromobilov na Slovensku, ktoré je v súčasnosti na poslednom mieste v rámci celej EÚ,“ zdôrazňuje SEVA.

SEVA poukázala na potrebu zrýchlenia výstavby ultrarýchlych nabíjacích hubov na diaľniciach a úpravu distribučných sietí pre jednoduchšie pripájanie. Chýbajú nám najmä ultrarýchle nabíjačky na diaľniciach. Odborníci preto navrhujú zrýchliť implementáciu projektu ultrarýchlych nabíjacích hubov popri diaľniciach, na čo je vyhradených 30 miliónov eur z Plánu obnovy.

„Podporíme investície do batériového priemyslu, jednoduchšie pripájanie obnoviteľných zdrojov a spustenie Európskej batériovej akadémie. Odhaduje sa, že od roku 2035 bude potrebná ročná kapacita výroby batérií 80 GWh, aby pokryla len vozidlá vyrobené v slovenských automobilkách (pesimistický scenár) - to sú približne 2 gigafactories,“ popisuje SEVA.

Batérie predstavujú 30 až 40% hodnoty elektromobilu, ich dovoz by preto bol problém pre slovenský HDP. Nemenej dôležitý je aj nasledovný bod: Experti zdôrazňujú, že potrebujeme rýchlejší a efektívnejší rozvoj ekosystému pre spoluprácu a inovácie v automobilovom priemysle a zabezpečenia dlhodobých a predvídateľných zdrojov financovania.

Zdroj: SEVA, Hospodárske noviny - HNonline.sk / foto: cz.depositphotos.com