Poľsko patrí k najväčším európskym štátom, ktorý má zároveň najmenej rozvinutú dobíjaciu infraštruktúru pre elektromobily – zhruba pred rokom by ste u našich severných susedov našli v priemere jednu nabíjačku na každých 250 kilometrov a situácia sa odvtedy zásadne nezmenila.

Podobne je to i s obľúbenosťou batériových áut, a práve o zmenu v tomto smere sa chce postarať v podstate štátny podnik ElectroMobility Poland. EMP má v pláne spustiť v roku 2024 sériovú výrobu elektromobilov v 90-tisícovom meste Jaworzno (ležiacom asi 80 kilometrov od česko-poľsko-slovenského pomedzia), akurát donedávna nebolo príliš jasné, kto sa postará o technický vývoj.

Túto otázku nedávno rozlúska informácia o dohode EMP s koncernom Geely, ktorý už má v Európe Volvo, Polestar, Lotus a spolovice i Smart. Čínska spoločnosť dodá Poliakom modulárnu platformu SEA vyvinutú v roku 2020 čiastočne i v európskom výskumným a vývojovým oddelením Geely Holding, pričom šasi má byť schopné ponúknuť veľmi variabilný rázvor v rozsahu od 1800 do 3300 milimetrov.

Práve na týchto základoch má byť postavený i päťdverový hatchback nižšej strednej triedy a kompaktné SUV, z ktorých už existujú i funkčné prototypy.

Ich mená zatiaľ nepoznáme (hovorí sa o označení T100 a Z100) a podobne je to i s technickými detailmi, pár vecí ale EMP o modeloch Izera predsa len prezradila. V podlahe oboch áut by mali byť zabudované lítiovo-iónové akumulátory novej generácie, dostupné budú v dvoch kapacitách a dojazd by mal byť podľa metodiky WLTP okolo 440 kilometrov.

Výkony a dynamika sú tiež ešte vo hviezdach, ale výrobca už teraz hovorí, že zákazníci môžu čakať zrýchlenie z miesta na 100 kilometrov za hodinu „za menej ako 7 sekúnd“.

Obe autá dostanú multifunkčný vyhrievaný volant s programovateľnými tlačidlami, dve obrazovky na palubnej doske (centrálna s dotykovým ovládaním a prístrojový panel s nastaviteľným zobrazením), automatickú dvojzónovú klimatizáciu, indukčné nabíjanie telefónov, rozpoznávanie dopravných značiek, detekciu vozidiel v mŕtvych uhloch, varovný prednárazový systém, ale tiež diaľkové ovládanie prostredníctvom aplikácie v mobile.

Ceny v tejto chvíli samozrejme známe nie sú, ale firma sľúbila, že ponúkne splátkový predaj a ročná produkcia továrne nemá presiahnuť 100 tisíc áut. Náklady na spustenie výroby hatchbacku a SUV by mali vyjsť na približne miliardu eur.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 27 obrázkov

zdroj: Izera EMP