Problematika Porsche 991 GT3 je naozaj rozsiahla. V mnohých verziách športovca sa stratí nejeden automobilový fanúšik. Preto sme pre vás pripravili jednoduchý seriál postupnosti a odlišností medzi jednotilivými verziami GT3, ktorých dnes existuje až 8 modelov. Na začiatok je dôležité uviesť základne delenie Porsche 911 GT3. Výrobca vytvoril cestné a pretekárske verzie. Medzi cestné Porsche 911 patria modely 911 GT3, 911 GT3 RS a 911 GT3 4.0. Na okruhy je určených o niečo viac kusov. Nesú označenia 911 GT3 Cup, 911 GT3 Cup S, 911 GT3 RSR, 911 GT3 R a 911 GT3 R Hybrid.

Porsche 911 GT3 bolo vždy známe svojím krídlom a prepracovanou aerodynamikou

Porsche 911 GT3 bolo vždy známe svojím krídlom a prepracovanou aerodynamikou

Porsche je celostvetovo najaktívnejšia a najúspešnejšia automobilka v motoršporte. Typ 911 je vďaka rôznym modelom GT3 najúspešnejším a najznámejším motoršportovým náradím.

Porsche 911 GT3 je ostrá verzia sériového typu Porsche 911. História modelu GT3 začala legendárnym modelom 911 Carrera RS z roku 1973. Meno GT3 pochádza z onačenia FIA pre špecifickú triedu okruhových áut série FIA GT, ktorá bola donedávna definovaná max. objemom motora 3,6 l. Motor ktorý používa Porsche GT3 stavia na báze atmosféricky plnených motorov použitých v pretekárskych legendách ako Porsche 962 a GT1.

Siluetu 911 rozpoznávajú už aj malé deti. Je tak charakteristická, že Porsche 911 je najobľúbenejším a najtypickejším športiakom na svete.

Siluetu 911 rozpoznávajú už aj malé deti. Je tak charakteristická, že Porsche 911 je najobľúbenejším a najtypickejším športiakom na svete.

Prvá sériová verzia GT3 sa objavila v roku 1999 z typu 996. Rovnako ako aktuálna druhá generácia sa tieto autá používajú v mnohých odvetviach motoršportu, ako v značkových Porsche Carrera Cup a Porsche Supercup, a samozrejme v mnohých ďalších pretekoch ako American Le Mans Series, 24 hodinovky v Le Mans, Daytona, Nurburgring a podobne. Nehovoriac o tom, že Porsche 911 GT3 v rôznych verziách a podobách používajú súkromné motoršportové tímy pre preteky na lokálnej národnej či medzinárodnej úrovni.

Jazda s Porsche 911 GT3 dáva vodičovi pocit, že ovláda okruhový špeciál s ktorým ušiel z okruhu.

Porsche 911 GT3


Začiatkom roka 2006 vzniklo na platforme 997 Porsche 911 GT3 II. generácie. S týmto kupé sa dá legálne jazdiť po verejných komunikáciách, čo v prípade väčšiny iných podôb GT3 určených pre okryhy nie je možné. Poznávacím znakom nabrúsenej 911 je veľké zadné krídlo. Prvá verzia na začiatku mala 3,6 litrový šesťvalec boxer, ktorý dosahoval výkon 309 kW (420 koní). Dalo by sa namietať, že Porsche 911 Turbo disponuje väčším výkonom. GT3 sa však vyznačuje nízkou hmotnosťou (len 1395 kg), ktorá dá autu a jeho ostrosti sile vyniknúť. Prelomovým obdobím pre spomínané vozidlo sa stal rok 2009.

O tri roky po oficiálnom predstavení dostalo Porsche 911 GT3 facelift. Medzi hlavné zmeny sa zaradil nový väčší motor a kolesá uchytené centrálnou maticou. Nepreplňovaný 6-valec s protibežnymi piestami zvýšil svoj objem na 3,8 litra. Logicky došlo aj k zvýšeniu výkonu o 20 koní. Celková sila stúpla na 320 kW (435 k). S väčšími svalmi sa zlepšili aj jazdné vlastnosti. Porsche 911 GT3 997 II atakuje 100 km/h len za 4,1 sekundy. Maximálna rýchlosť sa vyšplhala k hodnote 312 km/h. Na prenos sily z motora na zadné hnané kolesá zabezpečuje 6-stupňový manuál.

O zastavovanie predných kolies sa starajú 380 mm kotúče spolu so 6-piestovými strmeňmi. Rovnakú prácu na zadnej náprave vykonávajú brzdové kotúče s priemerom 350 mm a strmene so 4 piestikmi. Charakteristické zadné krídlo spolu s ďalšími aerodynamickými úpravami vytvárajú podmienky pre vysoký prítlak a koeficient aerodynamického odporu len 0,32.