Situáciu okolo rastúceho predaja elektrických áut v rámci krajín EÚ treba, samozrejme, vnímať globálne. Hoci na Slovensku podľa údajov európskeho združenia ACEA za prvé tri mesiace roka 2020 evidujeme nárast o 207,4 %, z celkového pohľadu to predstavuje len 166 predaných batériových áut. Navyše treba priznať, že ide o predaje neprirodzene postrčené systémom dotácií na podporu predaja elektrických áut. Na tie Slovensko ešte na konci roka 2019 vyčlenilo 6 mi. eur. Že to bola ponuka s atraktívnymi podmienkami svedčí aj fakt, že celý objem dotácií rozchytali za 4 minúty! O dotáciu požiadalo 668 žiadateľov na 786 áut. Ešte zaujímavejšie čísla pritom hlási Česká republika. Tá za prvý štvrťrok 2020 eviduje medziročný nárast až 497,8 %, celkovo to však predstavuje už skromnejšie znejúcich 855 kusov. To napríklad Holanďania zostávajú s medziročným posunom o 0,8 % v štatistikách veľmi nenápadní, ale len do momentu, kým si nevšimnete, že tam zákazníci za prvé tri mesiace roka 2020 kúpili 8699 elektromobilov. Tak, či tak, faktom zostáva, že predaje batériových áut skutočne rastú, zatiaľ čo klasické spaľovacie motory hlásia ďalší ústup.

S elektromobilmi sa zviezli aj plug-in hybridy

Rovnako zaujímavý je aj pohľad na predaje plug-in hybridných áut, tie totiž na Slovensku hlásia medziročný rast takmer zhodných 203,8 % (158 ks celkovo). A ako sú na tom Čechy? Nárast 761,1 % na 465 plug-in hybridných áut. V tejto kategórii vyznieva dosť úsmevne Lotyšsko. Kým v roku 2019 sa tam za prvé tri mesiace predal jeden jediný plug-in hybrid, tento rok za rovnaké obdobie 22 kusov. S medziročným nárastom 2100 % tak Lotyši suverénne vedú štatistiky. Väčšiu výpovednú hodnotu však majú celkové čísla. V EÚ sa za prvé tri mesiace roka 2020 celkovo predalo 167 132 elektrických a plug-in hybridných áut, čo predstavuje medziročný nárast o slušných 100,7 % (Slovensko 205,7 %, Čechy 507 %).

Neohrozený benzín

Na poli hybridných áut je situácia tiež dobrá, tie si medziročne polepšili o 45,1 % na celkových 232 525 ks (celá EÚ). Stále je to však nič v porovnaní s autami na benzínový pohon, ktorých sa za rovnaké obdobie predalo 1 300 000 kusov. Nafta znova čosi stratila a celkovo sa v EÚ za prvý štvrťrok 2020 predalo len 738 392 naftových áut. A aké sú podiely jednotlivých pohonov? Vedie benzín (52,3 %), za ním je nafta (29,9 %), potom hybridy (9,4 %) a na poslednej priečke (zatiaľ) batériové vozidlá a plug-in hybridy (6,8 %).

Zdroj: ACEA