Koronavírus a následné opatrenia proti jeho šíreniu ukázali obrovskú zraniteľnosť súčasného konzumného nastavenia celého ekonomického systému. Odhliadnuc od morálneho aspektu konzumného spôsobu života je pravdou, že po zastavení výroby a predaja nových áut sa všetko zrútilo ako domček z kariet. Dnes sa situácia pomaly dostáva do starých koľají, no škody sú obrovské, ľudia stále vystresovaní z nedostatku peňazí a neistých prognóz ich ekonomickej budúcnosti a pozitívne nálady na nákup nového auta sú dávno minulosťou. A rozhodne nebude tak skoro lepšie. Európska asociácia výrobcov automobilov vydala svoju predpoveď celkových európskych predajov za celý rok 2020. Treba podotknúť, že odhady sa netvoria len tak od oka a ich presnosť býva dosť vysoká. Pre rok 2020 ACEA odhaduje medziročný prepad predajov o 25 %.

Bez šrotovného to nepôjde

Automobilky volajú o pomoc, paradoxne však nie o priamu finančnú pomoc, ktorá je často podmieňovaná pre ne nevýhodnými podmienkami, ale o nové nástroje podpory predaja ich produktov. „Dramatický scenár prepadu predaja na európskych trhoch môžu zmierniť rýchle a rázne opatrenia zo strany EÚ a jednotlivých vlád členských štátov,“ hovorí Eric-Mark Huitema, generálny riaditeľ ACEA. „Vzhľadom na kolaps predajov je nevyhnutné, aby sa zaviedlo tzv. šrotovné,“ pokračuje Huitema.

Pritvrdíme, odkazuje EÚ

Aby problémov vysilených automobiliek nebolo málo, EÚ zvažuje sprísnenie environmentálnych cieľov v oblasti dopravy. Podľa pôvodnej dohody sa mali v roku 2030 znížiť emisie skleníkových plynov v porovnaní s rokom 1990, o 40 %. Tento zámer sa však EÚ zdá málo ambiciózny a ešte tento rok chcú predstavitelia EÚ túto hodnotu zvýšiť na 50 – 55 %. Ak by sa prijalo číslo 55 %, sú dve cesty, ako k nemu dospieť. Buď to bude vďaka veľmi rýchlemu využívaniu nových a drahých technológií, alebo sa výrazne zmení správanie spotrebiteľov ekologickejším smerom. Čo má presne štúdia na mysli, sa neuvádza. EÚ však priznáva, že do roku 2030 čakajú dopravu drastické zmeny. Veľmi žiadaný je najmä vyšší podiel elektrických áut v doprave. Pomohli by aj plug-in hybridy, EÚ však upozorňuje, že si posvieti na ich reálne využívanie. Nie je žiadnym tajomstvom, že už dnes musia byť všetky novo homologizované autá technicky vybavované funkciou sledovania reálnej spotreby a v prípade plug-in hybridov sledovaním podielu elektrickej jazdy voči jazde na fosílne palivá. Legislatíva však tento nástroj zatiaľ nijako nevyužíva.

zdroj: ACEA