Spotreba PHM: Skutočnosť vs. papier

Ubehlo už pár rokov, odkedy bola v roku 2017 v Európe zavedená takzvaná metodika WLTP ako štandardná meracia metóda na zisťovanie spotreby paliva a emisií výfukových plynov. Ide o celosvetovo harmonizovaný testovací postup, ktorý nahradil dlhšie kritizovaný cyklus NEDC. Cieľ bol jasný: priniesť čo najreálnejšie hodnoty spotreby.

Nové údaje EÚ - získané na základe palubných meracích zariadení montovaných do vozidiel od roku 2021 - však teraz odhaľujú, že praktické výsledky sa výrazne líšia od očakávaných hodnôt prezentovaných v rámci WLTP. Podľa údajov  Európskej environmentálnej agentúry spotrebujú nové autá výrazne viac paliva, ako uvádzajú automobilky.

Nové benzínové motory skončili v priemere 23,7 percenta nad udávanými údajmi výrobcov automobilov. Namiesto 6,38 litra na 100 kilometrov priemerne spotrebovali 7,89 litra na 100 kilometrov. Dieselové vozidlá "zhltli" v priemere 6,88 litra na 100 kilometrov namiesto udávaných 5,82 litra. Výsledky boli obzvlášť kontroverzné v prípade plug-in hybridov: priemerý výsledok 5,94 litra na 100 kilometrov je ďaleko od udávaných 1,69 litra.

Čím je menej realistická spotreba, tým menej presný bude aj odhad emisií CO2. Podľa dát EÚ autá so spaľovacími motormi vypúšťajú v priemere 180,34 gramu CO2 na kilometer (agregovaný údaj WLTP: 148,82 gramu). Plug-in hybridy vypúšťajú v realite 139,39 gramu emisií, agregovaný údaj WLTP pritom očakával 39,59 gramu.

Toyota, Hyundai či Suzuki obstáli lepšie ako ostatní

Veľký rozdiel medzi realitou a dátami na papiermi - až na úrovni zhruba 45 percent - zistila Európska únia pri AMG, ktorá je dcérskou značkou Mercedes-Benz, či v prípade Ferrari.

Napríklad vozidlá BMW so spaľovacím motorom majú podľa publikovaných zistení reálne emisie CO2 na úrovni 336,3 gramu, čo je o 32,1 percenta viac ako očakával testovací cyklus. Podobné výsledky má Alfa Romeo (34,70 percenta) či Renault (30,74 percenta). Pri autách Dacia bola celková odchýlka 24,4 percenta. Pri Volkswagene namerali rozdiel 15,8 percenta.

Lepšia obstála Toyota, Hyundai či Suzuki, hoci aj pri každej z týchto značiek sa namerané hodnoty líšili od čísel na papieri. V prípade automobilky Toyota bol rozdiel 12,2 percenta, pri značke Hyundai to bolo 10,2 percenta a Suzuki obstálo ešte lepšie s rozdielom 9,4 percenta.

Zdroj: Handelsblatt / foto: cz.depositphotos.com